Υγεία

"Ξιφομαχία" Eli Lilly - Novo Nordisk στα φαρμάκα παχυσαρκίας (και) στην Ινδία


Η Ινδία αναδύεται ως το επόμενο μεγάλο πεδίο μάχης για τα φάρμακα παχυσαρκίας, με τις Eli Lilly και Novo Nordisk να επιταχύνουν λανσαρίσματα, μειώσεις τιμών και επιθετικό μάρκετινγκ, πριν την έλευση φθηνών γενόσημων που αναμένεται να ανατρέψουν τις ισορροπίες από το 2026.

Οι παγκόσμιοι φαρμακευτικοί κολοσσοί Eli Lilly και Novo Nordisk δίνουν σκληρή μάχη για την κυριαρχία στην ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά φαρμάκων παχυσαρκίας της Ινδίας, σε μια χρονική συγκυρία όπου η λήξη πατεντών απειλεί να συμπιέσει τιμές και μερίδια αγοράς.

Η Ινδία, η πολυπληθέστερη χώρα του κόσμου, εκτιμάται ότι θα διαθέτει έως το 2050 τον δεύτερο μεγαλύτερο πληθυσμό υπέρβαρων ή παχύσαρκων ατόμων παγκοσμίως σε απόλυτους αριθμούς. Παρότι οι ασθενείς πληρώνουν κυρίως από την τσέπη τους, η ζήτηση αυξάνεται με εντυπωσιακούς ρυθμούς.

Σύμφωνα με αναλυτές, η αγορά φαρμάκων παχυσαρκίας στην Ινδία μπορεί να ξεπεράσει το 1 δισ. δολάρια μέσα στην επόμενη διετία, σε ένα παγκόσμιο περιβάλλον όπου ο συνολικός κλάδος GLP-1 εκτιμάται ότι θα αγγίξει τα 150 δισ. δολάρια ετησίως έως το τέλος της δεκαετίας.

Πλεονέκτημα χρόνου για τη Lilly, πίεση τιμών για τη Novo

Η αμερικανική Eli Lilly φαίνεται να έχει αποκτήσει προβάδισμα χάρη στο έγκαιρο λανσάρισμα του Mounjaro στην Ινδία τον Μάρτιο. Το φάρμακο, εγκεκριμένο τόσο για διαβήτη, όσο και για απώλεια βάρους, εξελίχθηκε στον κορυφαίο σε αξία πωλήσεων θεραπευτικό παράγοντα έως τον Οκτώβριο, με τις πωλήσεις να διπλασιάζονται μέσα σε λίγους μήνες.

Αντίθετα, η Novo Nordisk εισήλθε στην αγορά τον Ιούνιο με το Wegovy, αλλά αναγκάστηκε να προχωρήσει σε μείωση τιμής τον Νοέμβριο, αναγνωρίζοντας ότι η προσβασιμότητα αποτελεί κρίσιμο παράγοντα στην εξαιρετικά ευαίσθητη στις τιμές ινδική αγορά.

Παράλληλα, η Novo λάνσαρε και το Ozempic –φάρμακο για τον διαβήτη με ευρεία off-label χρήση για απώλεια βάρους– ενισχύοντας την παρουσία της, ενώ προχώρησε και στη δημιουργία δεύτερης μάρκας με σεμαγλουτίδη, της Poviztra, για να διευρύνει το δίκτυο διανομής εκτός των μεγάλων αστικών κέντρων.

Τα γενόσημα αλλάζουν τους κανόνες από το 2026

Το μεγάλο ρίσκο για τη Novo Nordisk είναι η λήξη της πατέντας της σεμαγλουτίδης τον Μάρτιο του 2026. Περισσότερες από 20 ινδικές φαρμακευτικές εταιρείες –μεταξύ αυτών οι Dr Reddy’s, Cipla, Sun Pharma, Zydus και Lupin– ετοιμάζονται να λανσάρουν γενόσημες εκδοχές, οι οποίες αναμένεται να κοστίζουν έως και 60% φθηνότερα.

Η Novo έχει ήδη κινηθεί νομικά κατά των Dr Reddy’s και Sun Pharma, επιδιώκοντας να καθυστερήσει την είσοδο των γενόσημων, ωστόσο αναλυτές εκτιμούν ότι η πίεση στις τιμές είναι αναπόφευκτη.

Αντίθετα, το Mounjaro της Lilly διαφοροποιείται, στοχεύοντας κυρίως σε ασθενείς με σοβαρή παχυσαρκία, γεγονός που της επιτρέπει –προς το παρόν– να διατηρεί υψηλότερες τιμές, περίπου 30% ακριβότερες από άλλες επώνυμες θεραπείες.

Μάρκετινγκ, συνεργασίες και «εκπαίδευση» της αγοράς

Με δεδομένο ότι η διαφήμιση συνταγογραφούμενων φαρμάκων απαγορεύεται στην Ινδία, οι δύο εταιρείες επενδύουν σε εκστρατείες ευαισθητοποίησης για την παχυσαρκία ως νόσο.

Η Novo υλοποιεί την καμπάνια "WeGoWithYou", σε συνεργασία με κλινικές, startups υγείας και τον όμιλο Apollo, ενώ η Lilly προωθεί το πρόγραμμα "WeKnowNow" και έχει επιστρατεύσει ακόμη και διάσημους ηθοποιούς του Bollywood για να ενισχύσει τη δημόσια συζήτηση γύρω από την παχυσαρκία.

Παράλληλα, οι δύο όμιλοι ενισχύουν τη φυσική τους παρουσία μέσω συνεργασιών με τοπικούς φαρμακευτικούς διανομείς, προγράμματα κινήτρων για ασθενείς και έντονη προσέγγιση της ιατρικής κοινότητας.

Στρατηγική σημασία για το μέλλον του κλάδου

Η μάχη στην Ινδία ξεπερνά τα όρια μιας περιφερειακής αγοράς. Αποτελεί δοκιμαστικό πεδίο για το πώς οι πολυεθνικές φαρμακοβιομηχανίες μπορούν να διατηρήσουν κερδοφορία και ηγετική θέση σε αγορές με έντονο ανταγωνισμό γενόσημων, χαμηλότερα εισοδήματα και υψηλές ανάγκες δημόσιας υγείας.

Το αποτέλεσμα της σύγκρουσης Lilly–Novo στην Ινδία αναμένεται να λειτουργήσει ως πρότυπο για αντίστοιχες αγορές σε Ασία, Αφρική και Λατινική Αμερική και να καθορίσει την επόμενη φάση της παγκόσμιας «επανάστασης» των φαρμάκων παχυσαρκίας.

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Σχετικά Άρθρα