Ο ασφαλιστικός τομέας αναπτύσσεται με σταθερούς ρυθμούς στην Ελλάδα, ενώ παράλληλα αλλάζει η διάρθρωση του και γίνονται σημαντικά βήματα συγκέντρωσης. Ομως τα μεγέθη του παραμένουν χαμηλά: Με ετήσια παραγωγή ασφαλίστρων 2,3 δισ. ευρώ, η χώρα μας είναι μία από τις ουραγούς χώρες-μέλη της ΕΕ, όσον αφορά την συμμετοχή του κλάδου στο ΑΕΠ και την κατά κεφαλήν ιδιωτική ασφαλιστική δαπάνη.
Βασική αιτία η έλλειψη ασφαλιστικής συνείδησης, επισημαίνει η Εύα Λαμπρινούδη (φωτο), εκτελεστικό μέλος του ΔΣ της ασφαλιστικής εταιρείας "Ευρώπη", στέλεχος με πολυετή εμπειρία και βαθειά γνώση της ασφαλιστικής αγοράς.
Οπως τονίζει, στην Ελλάδα δεν υπάρχει κουλτούρα ασφάλισης. Χρειάζεται πολύχρονη συστηματική δουλειά για να αναπτυχθεί. Απαιτείται ενημέρωση και εκπαίδευση για να κατανοηθεί η ανάγκη καλύψεων πέραν εκείνων που προσφέρει η κοινωνική ασφάλιση.
Απολύτως αναγκαία είναι και η συνδρομή του κράτους, με τη θέσπιση αποτελεσματικών κινήτρων. Ενα άτολμο βήμα έγινε πρόσφατα με την έκπτωση μέρους της ασφαλιστικής δαπάνης από τον ΕΝΦΙΑ. Ηταν προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά όχι αποτελεσματικό
Μιλώντας στο Sofokleousin.gr η κυρία Λαμπρινούδη αναφέρεται επίσης στην πορεία και στις προοπτικές του κλάδου, επισημαίνοντας ότι οι εταιρείες προσαρμόζονται συνεχώς στα νέα δεδομένα, προκειμένου να ανταποκριθούν στις συνθήκες αγοράς και στις ανάγκες των ασφαλιζόμενων – φυσικών προσώπων, νοικοκυριών και επιχειρήσεων. Αρνητικά για τον ανταγωνισμό λειτουργεί η “επέλαση” ξένων ασφαλιστικών ομίλων, που συγκεντρώνουν μεγάλο κομμάτι της αγοράς μέσω εξαγορών.
Ιδιαίτερη σημασία αποδίδει στους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές, που είναι τα “ζωντανά κύτταρα” του κλάδου. Επισημαίνει ότι η διάσπαση τους σε πολλά μικρά σωματεία δεν τους βοηθά να αποκτήσουν ισχυρή “φωνή”, ώστε να επιτύχουν τους στόχους τους και να εδραιώσουν το επάγγελμά τους.
Συνέντευξη στον ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΣΟΜΠΑΝΙΔΗ
- Πρόσφατα ο κλάδος βρέθηκε στο προσκήνιο με την απόφαση της κυβέρνησης να προσφέρει μείωση ΕΝΦΙΑ σε όσους ασφαλίζουν τα σπίτια τους. Βοήθησε αυτό το μέτρο, οδήγησε πολύ κόσμο στους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές;
- Ήταν μια κίνηση προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά με πενιχρά αποτελέσματα. Η αύξηση των συμβολαίων κάλυψης περιουσίας ήταν μικρή, γιατί το οικονομικό κίνητρο δεν ήταν αρκετό. Χρειάζονται περισσότερα και ισχυρότερα κίνητρα. Θα βοηθούσε φυσικά η υποχρεωτική ασφάλιση. Πιστεύω όμως ότι αν οι Ελληνες δεν αποκτήσουμε ασφαλιστική συνείδηση όπως συμβαίνει σε όλη την Ευρώπη, ο ρόλος της ιδιωτικής ασφάλισης θα είναι πάντα περιορισμένος .
- Ποιές είναι οι προοπτικές της ασφαλιστικής αγοράς; Σε ποιά καινούργια προϊόντα μπορεί να βασιστεί η δειύρυνση της αγοράς και η ανάπτυξη των επιχειρήσεων του κλάδου;
Πολλά νέα ασφαλιστικά προϊόντα θα εμφανιστούν σύμφωνα με τις ανάγκες που θα προκύψουν - όπως άλλωστε συνέβη και τα προηγούμενα χρόνια.
Στην επόμενη πενταετία θα πρωταγωνιστήσει ο κλάδος γενικών ασφαλίσεων. Π.χ κλάδος πυρός, γενική αστική ευθύνη επαγγελματική ,αστική ευθύνη προϊόντος, τεχνικά έργα, κυβερνοασφάλεια, ασφαλίσεις εγγυήσεων-πιστώσεων κλπ
Η τεχνητή νοημοσύνη θα επιφέρει αλλαγές και στην ασφαλιστική βιομηχανία. Π.χ όταν τα αυτοκίνητα θα κυκλοφορούν χωρίς οδηγό, θα χρειάζονται οι κατασκευαστικές εταιρείες των αυτοκινήτων να βλέπουν θετικά την Αστική Ευθύνη Προϊόντος.
Συγκέντρωση του κλάδου και ανταγωνισμός
- Τα τελευταία χρόνια υπάρχει τάση συγκέντρωσης στον κλάδο με αποτέλεσμα σήμερα να λειτουργούν περι τις 40 εταιρείες, ενώ στο παρελθόν ήταν πάνω από 100. Το μεγαλύτερο κομμάτι της αγοράς ελέγχεται πλέον από πολυεθνικούς ασφαλιστικούς ομίλους. Ποιούς ωφελεί αυτή η εξέλιξη;
- Για τον πληθυσμό της Ελλάδας και το μέγεθος της αγοράς οι 100 ασφαλιστικές ήταν πράγματι πολλές. Οσο όμως μπαίνουν στην ελληνική αγορά μεγάλοι πολυεθνικοί οργανισμοί μέσα από εξαγορές και συγχωνεύσεις, ο ανταγωνισμός αμβλύνεται και τα ασφάλιστρα ακριβαίνουν. Αυτό δεν συμφέρει τους διαμεσολαβητές – και πολύ περισσότερο δεν ωφελεί τους ασφαλισμένους.
- Η ετήσια παραγωγή ασφαλίστρων στην χώρα μας προσεγγίζει μόλις και μετά βίας το 2,4% του ΑΕΠ...
Αυτό το μέγεθος αντανακλά και την χαμηλή ασφαλιστική συνείδηση που επικρατεί στην χώρα μας. Οι Ελληνες κατά μεγάλη πλειοψηφία δεν ασφαλίζονται...
Ασφαλιστική συνείδηση
- Τι χρειάζεται να γίνει για να βελτιωθεί η ασφαλιστική συνείδηση, ώστε να έχουν καλύψεις περισσότερα νοικοκυριά και επιχειρήσεις - και παράλληλα να μεγαλώσει η “πίτα” του κλάδου;
Για να βελτιωθεί η ασφαλιστική συνείδηση χρειάζεται δουλειά και ενημέρωση από την σχολική ηλικία. Θα πρέπει να διδάσκεται ως μάθημα στα σχολεία.
Πρέπει επίσης να επίσης συνεχής ενημέρωση από τα Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας- ιδιαίτερα με αφορμή τις μεγάλες φυσικές καταστροφές, που ενδεχομένως θα είναι πιό συχνές στο μέλλον, λόγω κλιματικής αλλαγής.
Και φυσικά οι ασφαλιστικές πρέπει πάντα να βρίσκονται κοντά στον πελάτη τη δύσκολη στιγμή και να αποδεικνύουν με τις άμεσες αποζημιώσεις το κοινωνικό έργο που επιτελούν.
- Τι επιμέρους προκλήσεις θα φέρει η κλιματική αλλαγή στις ασφαλιστικές εταιρείες; Εχουν τις υποδομές και την τεχνογνωσία για να ανταποκριθούν στις νέες ανάγκες, όπως η αύξηση των αποζημιώσεων από φυσικές καταστροφές.
Η κλιματική αλλαγή ανησυχεί τις ασφαλιστικές εταιρείες για τις μεγάλες αποζημιώσεις που θα κληθούν να πληρώσουν. Ομως είναι ένα στοίχημα και ταυτόχρονα μια απόδειξη ότι οι ελληνικές ασφαλιστικές λειτουργούν άψογα και ανταπεξέρχονται στις υποχρεώσεις τους την κακή στιγμή, έχοντας πίσω τους μεγάλες αντασφαλιστικές εταιρείες και αντασφαλιστικές συμβάσεις που τις υποστηρίζουν.
Τα δίκτυα και οι ασφαλιστές
- Ποιά είναι η σημερινή εικόνα των δικτύων διανομής των ασφαλιστικών προϊόντων και ποιές αλλαγές εκτιμάται ότι θα δούμε στο μέλλον.
Τα δίκτυα διανομής αυτή τη στιγμή είναι μεσίτες, πράκτορες , συντονιστές , ηλεκτρονικές πλατφόρμες , τράπεζες και αυτοκινητοβιομηχανίες. Ανάλογα με τα νέα προϊόντα που θα εμφανιστούν στην αγορά, θα αλλάξει και η κατανομή της παραγωγής ανάμεσα στα δίκτυα.
- Πως βλέπετε τον ρόλο του ασφαλιστικού διαμεσολαβητή; Ποια είναι τα θετικά βήματα που έχουν γίνει και ποιές δυσκολίες πρέπει να αντιμετωπιστούν;
Το επάγγελμα του ασφαλιστικού διαμεσολαβητή έχει εξελιχθεί και εξελίσσεται συνεχώς – ίσως ταχύτερα από τις άλλες αλλαγές που συντελούνται στον κλάδο. Είναι επαγγελματίες, μορφωμένοι , συνειδητοποιημένοι ότι επιτελούν κοινωνικό έργο παρέχοντας υψηλού επιπέδου υπηρεσίες στον πελάτη. Ενημερώνονται και εκπαιδεύονται συνεχώς .
Επίσης είναι πλέον το κύριο επάγγελμά τους και ενδιαφέρονται να το μάθουν σωστά και να αποδείξουν την ικανότητά τους μέσα από την αύξηση των εργασιών τους και το πλήθος των νέων πελατών τους.
Φυσικά υπάρχουν πολλές δυσκολίες που οφείλονται κυρίως στον αθέμιτο ανταγωνισμό, στα άπειρα ασφαλιστικά προγράμματα, στις αλλαγές που φέρνει η τεχνολογία. ΟΙ διαμεσολαβητές πρέπει να είναι συνεχώς έτοιμοι να προσφέρουν λύσεις και σωστές επιλογές για την αντιμετώπιση αναγκών που καθημερινά εμφανίζονται στους εν δυνάμει πελάτες.
- Παρατηρούμε έναν κατακερματισμό στην εκπροσώπηση του ασφαλιστικού επαγγέλματος.Γιατί πιστεύετε ότι συμβαίνει αυτό. Μήπως χρειάζεται να γίνουν συγχωνεύσεις σωματείων;
- Οι επαγγελματίες του κλάδου εκπροσωπούνται από πολλά σωματεία. Πολλές “σφραγίδες”, πολλοί πρόεδροι, πολλές επιτροπές. Είναι κάτι που τελικά δεν ισχυροποιεί τη φωνή των διαμεσολαβητών. Κατά τη γνώμη μου πρέπει να ενωθούν σε ένα ισχυρό σωματείο για να πετύχουν τους στόχους τους και να εδραιώσουν το επάγγελμά τους.