Ο τουρισμός βιώνει μια σημαντική αναγέννηση, με τις διεθνείς ταξιδιωτικές διαδρομές να φτάνουν το 97% των προ πανδημίας επιπέδων στις αρχές του 2024, όπως αναφέρει ο τουριστικός οργανισμός του ΟΗΕ. Μεταξύ των ταχύτερα αναπτυσσόμενων εξαγωγικών αγορών είναι η Ινδία, όπου η τουριστική άνθηση οδήγησε σε ρεκόρ παραγγελιών νέων αεροσκαφών από τις ινδικές αερογραμμές το 2024.
Η ινδική ταξιδιωτική αγορά είναι τεράστια, με την μεσαία τάξη να αντιπροσωπεύει τώρα το 31% του πληθυσμού -ένα ποσοστό που προβλέπεται να αυξηθεί στο 60% έως το 2047, με αποτέλεσμα πάνω από ένα δισεκατομμύριο Ινδούς στη μεσαία τάξη. Αυτή η δημογραφική αλλαγή υπόσχεται ένα συναρπαστικό μέλλον για τα ταξίδια, αν και κάποιοι προορισμοί ήδη "αγκομαχούν" με τον "υπερτουρισμό".
Οι Ινδοί τουρίστες ξόδεψαν 33,3 δισ. δολάρια το 2023, οδηγώντας διάφορους προορισμούς σε προσαρμογές για να υποδεχθούν αυτό το άνοιγμα. Για παράδειγμα, η Ιαπωνία λάνσαρε ένα νέο σύστημα ηλεκτρονικής βίζας για τους Ινδούς τουρίστες τον Απρίλιο, ενώ το Ντουμπάι εισήγαγε μια τουριστική βίζα πολλαπλών εισόδων για πέντε χρόνια.
Χώρες όπως η Μαλαισία και η Ταϊλάνδη έχουν καταργήσει εντελώς τις απαιτήσεις βίζας, δείχνοντας ότι τέτοιες πρωτοβουλίες είναι αποτελεσματικές. Η Thomas Cook ανέφερε μια εντυπωσιακή αύξηση 600% στη ζήτηση για τη Γεωργία από την έναρξη του συστήματος ηλεκτρονικής βίζας το 2015.
Αντίθετα, οι ευρωπαϊκές αγορές προσαρμόζονται πιο αργά. Η ζώνη Σένγκεν έχει δημιουργήσει ένα σύστημα «καταρράκτη» που επιτρέπει σε τακτικούς Ινδούς επισκέπτες πιο εύκολη πρόσβαση, αλλά η διαδικασία παραμένει χρονοβόρα και επιβαρυντική. Παρόμοιες προκλήσεις υπάρχουν και με τις βίζες του Ηνωμένου Βασιλείου, όπου πολλοί αιτούντες θεωρούν ότι οι απαιτήσεις είναι υπερβολικά περίπλοκες και συχνά απογοητευτικές.
Σύμφωνα με μελέτη της Booking.com, οι Ινδοί τουρίστες γενικά προγραμματίζουν τα ταξίδια τους την τελευταία στιγμή, με μέσο όρο μόλις 30 ημερών προετοιμασίας, σε σύγκριση με 63 ημέρες για τους Αμερικανούς. Αυτό τους οδηγεί συχνά να επιλέγουν πιο εύκολους προορισμούς, έναντι αυτών με αυστηρές απαιτήσεις βίζας.
Πού πηγαίνουν όλοι αυτοί οι ταξιδιώτες;
Οι οικονομικές αεροπορικές εταιρείες έχουν καταστήσει την Νοτιοανατολική Ασία ολοένα και πιο δημοφιλή, με το Βιετνάμ να αναδεικνύεται ως ο πιο αναζητούμενος προορισμός από τους Ινδούς το 2023. Αυτό το ενδιαφέρον αντικατοπτρίζεται σε αύξηση 231% των Ινδών επισκεπτών στο Βιετνάμ από το 2019, με χώρες όπως η Ταϊλάνδη, η Σιγκαπούρη και η Ινδονησία να βιώνουν παρόμοιες εκτινάξεις.
Το Bollywood παίζει επίσης σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση των ταξιδιωτικών προτιμήσεων. Η επιρροή των ταινιών μπορεί να παρατηρηθεί στην αύξηση 40% των Ινδών τουριστών στην Ισπανία το 2011, μετά την προβολή του φεστιβάλ Λα Τοματίνα στην ινδική ταινία "Zindagi Na Milegi Dobara". Η Ελβετία έχει επίσης επωφεληθεί από την κινηματογραφική της σύνδεση, με περιηγήσεις του Bollywood που αναδεικνύουν τοποθεσίες από δημοφιλείς ταινίες.
Ενώ μόλις το 9% των Ινδών ταξιδιωτών στοχεύει σε μακρινά ταξίδια στη Δυτική Ευρώπη, η Ελβετία παραμένει κορυφαίος προορισμός για πάνω από μια δεκαετία. Προορισμοί όπως το Ντουμπάι έχουν αξιοποιήσει τους ηθοποιούς του Μπολιγούντ, όπως ο Σαχ Ρουχ Καν, για προωθητικές καμπάνιες, προσελκύοντας ακόμη περισσότερους Ινδούς τουρίστες.
Κοιτάζοντας μπροστά, οι διεθνείς αναχωρήσεις τουριστών από την Ινδία θα μπορούσαν να φτάσουν τα 90 εκατομμύρια μέχρι το 2040, πιθανόν ξεπερνώντας την αγορά της Κίνας.
Καθώς η ζήτηση για ταξίδια αυξάνεται, οι τουριστικοί προορισμοί παγκοσμίως ανταγωνίζονται για μερίδιο αυτής της ταχέως αναπτυσσόμενης αγοράς.
Φωτογραφία: Image by freepik