Υπεράνθρωπες ικανότητες έχει το νέο, αυτοδίδακτο σύστημα τεχνητής νοημοσύνης AplhaZero της DeepMind (θυγατρικής της Google), το οποίο, μάλιστα, είναι "ανίκητο" και στα πιο δύσκολα επιτραπέζια παιχνίδια!
To AlphaZero διαθέτει υπέρτερες από κάθε άνθρωπο παίκτη ικανότητες σε παιγνίδια όπως το σκάκι, το κινεζικό Go και το σόγκι (ιαπωνικό σκάκι), ενώ μπορεί να διδάξει μόνο του τον εαυτό του πως να παίζει, χωρίς την παραμικρή προηγούμενη εμπειρία. Δεν χρειάζεται να τροφοδοτηθεί εκ των προτέρων με παλαιότερες παρτίδες μεταξύ ανθρώπων, αλλά αρκεί να γνωρίζει απλώς τους κανόνες κάθε παιχνιδιού!
Από το 1997, που ο υπολογιστής Deep Blue της ΙΒΜ νίκησε τον παγκόσμιο πρωταθλητή Γκάρι Κασπάροφ στο σκάκι, η ικανότητα των υπολογιστών και των «έξυπνων» μηχανών να νικάνε τους ανθρώπους σε επιτραπέζια παιγνίδια, θεωρείται ορόσημο για την πρόοδο της τεχνητής νοημοσύνης. Το AlphaZero αποτελεί ένα ακόμη βήμα εξέλιξης για τη δημιουργία μιας τεχνητής νοημοσύνης που είναι αυτοδίδακτη και ανίκητη σε οποιοδήποτε παιγνίδι.
Στο κινεζικό Go και στο ιαπωνικό σόγκι (παίζεται με περισσότερα πιόνια από το σκάκι), τα οποία είναι πολύ δυσκολότερα από το σκάκι, οι μηχανές -χάρη στους αλγόριθμους της DeepMind- έχουν πλέον τον πρώτο λόγο. Και μάλιστα ο AlphaZero το πετυχαίνει αυτό, χωρίς να έχει πια την ανάγκη των ανθρώπων δημιουργών του για να τον τροφοδοτήσουν με πληροφορίες άλλες πέρα από τους κανόνες κάθε παιγνιδιού. Ο υπολογιστής μαθαίνει πλέον τελείως μόνος του και από την «εμπειρία» του πώς θα γίνει αχτύπητος πρωταθλητής.
Για ένα «σημείο καμπής» στην ιστορία της τεχνητής νοημοσύνης έκαναν λόγο οι δημιουργοί του, καθώς το σύστημά τους εμφανίζει επιπλέον σημάδια ανθρώπινης διαίσθησης, δημιουργικότητας και αυτοσχεδιασμού.
Ο Κασπάροφ, κληθείς να σχολιάσει το νέο AlphaZero, δήλωσε εντυπωσιασμένος: «Αντί να επεξεργάζεται ανθρώπινες οδηγίες και γνώσεις με τρομακτική ταχύτητα, κάτι που έχουν κάνει όλες οι προηγούμενες μηχανές σκακιού, το AlphaZero γεννά τη δική του γνώση. Το κάνει μέσα σε ελάχιστες ώρες και τα αποτελέσματά του ξεπερνάνε κάθε γνωστό άνθρωπο ή άλλη μηχανή. Και δεν μπορώ να κρύψω την ικανοποίησή μου, επειδή το AlphaZero παίζει με ένα πολύ δυναμικό στιλ, αρκετά παρόμοιο με το δικό μου!».
Το πρώτο «έξυπνο» σύστημα της DeepMind, το AlphaGo, το οποίο είχε εκπαιδευθεί προηγουμένως αναλύοντας εκατομμύρια παιγνίδια ανθρώπων, είχε στη συνέχεια καταπλήξει τον κόσμο το 2016, όταν νίκησε κατά κράτος όλους τους κορυφαίους παίκτες του παιγνιδιού Go. Ακολούθησε το AlphaGo Zero, που ήταν πια αυτοδίδακτο και δεν χρειαζόταν την ανθρώπινη εμπειρία. Μέσα σε τρεις μόνο μέρες αυτοδιδασκαλίας είχε καταφέρει να γίνει ανίκητος «μετρ» του Go.
Τώρα το Alpha Zero κάνει κάτι ανάλογο όχι μόνο για το Go, αλλά επίσης για το σκάκι και το σόγκι. Ουσιαστικά, η DeepMind, όπως δήλωσε, βρίσκεται ένα βήμα πριν το σύστημά της κάνει το ίδιο για κάθε επιτραπέζιο παιγνίδι, αναπτύσσοντας πλέον μια καθολική ικανότητα και όχι εξειδικευμένη για κάποιο παιγνίδι.
Τελικός στόχος είναι μια «γενική» τεχνητή νοημοσύνη, η οποία θα μπορεί να εφαρμοσθεί παντού και πάντα (από την ανακάλυψη νέων φαρμάκων και υλικών ως τη βιοτεχνολογία) - κάτι πολύ πιο δύσκολο από ό,τι φαίνεται εκ πρώτης όψεως.
Μπορείτε να δείτε την επιστημονική δημοσίευση στη διεύθυνση: http://science.sciencemag.org/content/362/6419/1140