ΕΥΖην

Ανάπλαση 9 περιοχών του ιστορικού κέντρου της Αθήνας


Μεγάλες περιοχές του ιστορικού κέντρου της Αθήνας θ'αλλάξουν όψη, αποκτώντας πλατείες, πεζοδρομους, μικρά πάρκα και... μόνιμους κατοίκους, με την υλοποίηση σχεδίου αναπλάσεων και ανασχεδιασμού των οδικών αξόνων.

Ηδη έχουν επιλεγεί οι εννέα περιοχές απ' όπου θα ξεκινήσουν οι παρεμβάσεις και προκηρύσσονται άμεσα διαγωνισμοί για την εκπόνηση των μελετών.

Είναι η συνέχεια των αναπλάσεων που εγκαινιάστηκαν στα μέσα της δεκαετίας του 1990, αλλά έχουν «παγώσει» από το 2004, μετά τις εμβληματικές πεζοδρομήσεις της Ερμού και κυρίως του άξονα Διονυσίου Αρεοπαγίτου - Αποστόλου Παύλου.

Τα επόμενα σχέδια του τότε υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ για την Πανεπιστημίου είχαν «ναυαγήσει» στα τέλη του 2014, όταν τα προβλεπόμενα έργα δεν εξασφάλισαν χρηματοδοτήσεις από το ΕΣΠΑ.

Η νέα αρχή γίνεται με αρχιτεκτονικό διαγωνισμό που περιλαμβάνει δύο σκέλη:

  • τον ανασχεδιασμό ολόκληρου του κέντρου
  • την ανάπλαση των οικιστικών ενοτήτων που επιλέχθηκαν με βάση τη σημερινή υποβάθμισή τους και το ειδικό βάρος τους στην αλλαγή της «βιτρίνας» της πρωτεύουσας.

Συγκοινωνίες και ποδηλατόδρομοι

Οι πολεοδομικές προτάσεις θα εναρμονίζονται με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο και θα το αξιοποιήσουν για τη δημιουργία νέων κοινόχρηστων χώρων, όπως πλατείες και πεζόδρομοι.

Βασικός στόχος είναι ο ανασχεδιασμός των οδικών αξόνων της περιοχής, ώστε να χωρέσουν ποδηλατόδρομοι και γραμμή τραμ, καθώς και ειδικές διαδρομές που θα επιτρέπουν τη σύνδεση σημαντικών σημείων με δίκτυο πεζόδρομων.

Στο τραπέζι έχουν πέσει ιδέες για την αποσυμφόρηση του συμπλέγματος που δημιουργούν οι οδοί Σταδίου, Πανεπιστημίου και Ακαδημίας, σε συνδυασμό με τις οδούς Χαριλάου Τρικούπη, Ιπποκράτους και Ασκληπιού.

Παλιότερη μελέτη του Πολυτεχνείου προέβλεπε αντιδρόμηση της Ακαδημίας, ώστε τα οχήματα να κινούνται από το Σύνταγμα προς την Ομόνοια, μειώνοντας τις εκπομπές ρύπων που προκαλεί η σημερινή ανηφορική διαδρομή. Οι σημερινές κυκλοφοριακές ανάγκες θα αναληφθούν από την Πανεπιστημίου, που προτείνεται να γίνει διπλής κατεύθυνσης.

Ως εναλλακτική λύση προτείνεται η πεζοδρόμηση της Σταδίου, σε συνδυασμό με την οδό Αθηνάς και τη Μητροπόλεως, που θα διευρύνουν το ιστορικό-εμπορικό τρίγωνο.

Η εξυπηρέτηση της περιοχής από τέσσερις σταθμούς μετρό επιτρέπει πλέον την πεζοδρόμηση μικρών δρόμων και την απομάκρυνση όλων των Ι.Χ. με παράλληλη δρομολόγηση ηλεκτρικών λεωφορείων.

Χαμηλό κόστος, υψηλή αισθητική

«Ερχόμαστε να συμπληρώσουμε τις καλές πρακτικές και να συνεχίσουμε τα σχέδια που είχαν εκπονήσει ο Αντώνης Τρίτσης, ο Κώστας Λαλιώτης, η Μελίνα Μερκούρη και η Ντόρα Μπακογιάννη», τόνισε ο καθηγητής του Πολυτεχνείου Νίκος Μπελαβίλας, επικεφαλής της νεοσύστατης εταιρείας «Ανάπλαση Αθήνας». Οπως είπε, ο φορέας αυτός έρχεται να καλύψει το κενό που άφησε η μνημονιακή επιταγή, με βάση την οποία καταργήθηκαν ο Οργανισμός Ρυθμιστικού Αθήνας και κυρίως η ΕΑΧΑ.

«Θα προχωρήσουμε στις παρεμβάσεις έχοντας δύο βασικούς πυλώνες: Την περιβαλλοντική αναβάθμιση και την εξασφάλιση της βιώσιμης κινητικότητας στο κέντρο της πρωτεύουσας, που πρέπει να επανακατοικηθεί και να γίνει η εικόνα ολόκληρης της χώρας».

Οι σχεδιασμοί αφορούν ήπιες παρεμβάσεις, χαμηλού κόστους και υψηλής αισθητικής, που θα αξιοποιούν και θα αναδεικνύουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε ενότητας.

Θα θεσπισθούν κίνητρα για να κατοικηθούν τα κενά διαμερίσματα και να προσελκύσουν επιχειρηματικές δράσεις.

Ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, που έχει τη συναρμοδιότητα μαζί με τον υπουργό Επικρατείας Αλέκο Φλαμπουράρη, ενέκρινε ήδη τα τεύχη του διαγωνισμού, καθώς και κονδύλι 217.000 ευρώ για τις προτάσεις που θα βραβευτούν. Η διαγωνιστική διαδικασία δίνει έμφαση στη συνεργασία επιστημονικών ειδικοτήτων, στην οποία, εκτός από αρχιτέκτονες και πολεοδόμους, αναμένεται να δώσουν το «παρών» συγκοινωνιολόγοι, αρχαιολόγοι, εικαστικοί, γεωπόνοι, οικονομολόγοι και κοινωνιολόγοι, καθώς και σπουδαστές.

Είναι η πρώτη δημόσια παρέμβαση της νεοσύστατης «Ανάπλαση Αθήνας», που έχει ήδη ετοιμάσει νέες δράσεις: τον ανασχεδιασμό της οδού Πειραιώς από την Τεχνόπολη ώς τις εγκαταστάσεις «Κεράνη», την επαναλειτουργία του θεάτρου στον Λυκαβηττό και, σε συνεργασία με το Πάντειο Πανεπιστήμιο, την ανάδειξη της λεωφόρου Συγγρού σε άξονα πολιτισμού και επιχειρηματικότητας.

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις