Οικονομία

Αυτό είναι το σχέδιο ανάπτυξης του Ελληνικού


Δόθηκε στη δημοσιότητα το σχέδιο ανάπτυξης του Ελληνικού που περιγράφει πως θα διαμορφωθεί το μοναδικό παραλιακό μέτωπο περίπου 3,5 χλμ. και θα δώσει νέα πινελιά στην πρωτεύουσα, θα ανοίξει νέες θέσεις εργασίας αλλά δώσει και περαιτέρω ώθηση στον τουρισμό.

Σύμφωνα με την Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (ΣΟΑ)  για την αξιοποίηση της έκτασης του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό που τέθηκε ήδη σε δημόσια διαβούλευση, η συνολική επένδυση θα επιφέρει μια συνολική αύξηση του ΑΕΠ κατά περίπου 11,5 δισ. ευρώ στη χρονική τη διάρκεια κατασκευής του έργου, ενώ ανά έτος λειτουργίας ενισχύει το ΑΕΠ κατά 1,33 δισ. ευρώ.

Στο σχέδιο συμπεριλαμβάνεται η ανάπτυξη του Μητροπολιτικού Πόλου όπου θα παίξει ρόλο στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής του πολεοδομικού συγκροτήματος, καθώς θα δημιουργηθούν χώροι πρασίνου και αναψυχής, μέσα σε ένα νέο κοσμοπολίτικο κέντρο με χρήσεις κατοικίας, εμπορίου και αναψυχής, που θα προσελκύσει κατοίκους, επιχειρηματίες και επισκέπτες από την Ελλάδα και το εξωτερικό.

Στο μεταξύ, έχει αποφασιστεί να κατασκευαστούν εξι πολύ ψηλά κτήρια-ως 200 μέτρα, και παράλληλα μία ζώνη ψηλών κτηρίων (ως 50 μέτρα).

Με βάση την αιτιολόγηση, με τα κτίρια- τοπόσημα δημιουργείται μία πρωτότυπη αρχιτεκτονική λύση, που αποβλέπει να καταστήσει την έκταση στο σύνολό της σημείο προορισμού  (landmark destination). Τα κτήρια αυτά, τα οποία θα διαμορφώσουν μία εντελώς νέα και σύγχρονη γραμμή ορίζοντα (skyline) για την πόλη της Αθήνας, είναι σε θέση να της προσδώσουν -σε συνδυασμό με άλλα καινοτόμα στοιχεία της ανάπτυξης- τον χαρακτήρα διεθνούς τουριστικού προορισμού.

Παράλληλα στο σχέδιο του ΣΟΑ, βρίσκεται και η υφιστάμενη Μαρίνα του Αγίου Κοσμά που κατασκευάστηκε για να υποστηρίξει τους Ιστιοπλοϊκούς Αγώνες των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας 2004 και έχει τη δυνατότητα φιλοξενίας 337 σκαφών.

Στη χερσαία ζώνη της Μαρίνας, προβλέπεται να χωροθετηθούν:

 1. Το Ξενοδοχείο της Μαρίνας

2. Αθλητικές εγκαταστάσεις / ιστιοπλοϊκός όμιλος

3. Εμπορικά καταστήματα

4. Χρήσεις αναψυχής

5. Χώροι στάθμευσης

 

Στη  πρώτη Φάση  Ανάπτυξης  (1Α),  ενώ  προγραμματίζεται  η  υλοποίηση  μόλις  του  12,5% των  προτεινόμενων αναπτύξεων, δίνεται προτεραιότητα  στην υλοποίηση από τον Επενδυτή, σημαντικότατων έργων υποδομών τα οποία θα αλλάξουν την εικόνα του Νότιου μετώπου της Αθήνας.

 Κατά την Φάση 1Α,  σημαντικά έργα υποδομών τα οποία θεωρούνται προαπαιτούμενα και αναγκαία για την εξυπηρέτηση των αναπτύξεων, υλοποιούνται με δαπάνες του Επενδυτή. Αυτά αφορούν:

I. Μητροπολιτικό Πάρκο

II. Λιμενικά έργα

III. Συγκοινωνιακές υποδομές

IV. Η/Μ υποδομές

V. Διευθέτηση ρεμάτων

VI. Διαχείριση λυμάτων

VII. Διαχείριση αστικών αποβλήτων

VIII. Διαμόρφωση κοινοχρήστων χώρων για την εξυπηρέτηση χρήσεων κοινής ωφελείας

Ως προς το Μητροπολιτικό Πάρκο, από τις βασικότερες εισόδους “ είναι η Ανατολική Είσοδος του Πάρκου, με την οποία  επιτυγχάνεται  η  σύνδεση  του  Πάρκου  με  τη  Λεωφ.  Βουλιαγμένης  και  τους  σταθμούς  metro  της «Αργυρούπολης» και του «Ελληνικού». Από την έναρξη της Φάσης 1Α, η υλοποίηση του Πάρκου αποτελεί βασική προτεραιότητα του Σχεδίου. Έτσι, η φάση 1Α προβλέπει την υλοποίηση του 45% του Πάρκου, από πλευράς  καταλαμβανόμενης  έκτασης.  Με τη διαμόρφωση ενός διευρυμένου  δίκτυου  πεζόδρομων και διαδρομών πεζών που συνδέουν τη Λεωφ. Βουλιαγμένης με τη θάλασσα και τον Άλιμο με τη Γλυφάδα, οι επισκέπτες Πάρκου θα έχουν τη δυνατότητα να περιέλθουν μέσα σε λίγα λεπτά, από τη Λεωφ. Βουλιαγμένης στο αρχαιολογικής σημασίας ακρωτήρι του Αγίου Κοσμά ή/και  στο νέο κτίριο τοπόσημο της παραλιακής ζώνης,  το  Ενυδρείο, ενώ  κατά  μήκος της  διαδρομής  θα  εναλλάσσονται  αρμονικά  οργανωμένες χρήσεις αθλητισμού,  πολιτισμού  και,  υπενθύμισης  της  ιστορίας  του  χώρου  αλλά  και  χρήσεις  αναψυχής, με εκτεταμένους ανοιχτούς χώρους φύτευσης (Περιοχή Εργοστασίου Αεροσκαφών, Περιοχή Αθλητισμού)”.

Στην περιοχή αυτή, “προβλέπεται επιπλέον η ανασύσταση του ρέματος των Τραχώνων, μίας περιοχής δηλαδή  που  θα  χαρακτηρίζεται από  τη  δημιουργία νέων  μόνιμων και εποχιακών  υδροβιότοπων και  υψωμάτων /λοφίσκων.  Η νέα ανοιχτή και σχεδιασμένη κοίτη του ρέματος θα αναβαθμίσει περιβαλλοντικά και αισθητικά την υφιστάμενη κοίτη, και θα αναδείξει περιβαλλοντικές και οικολογικές λειτουργίες που μέσα στο αστικό τοπίο έχουν ξεχαστεί”.  Αντίστοιχα, θα πραγματοποιηθούν και τα έργα για την ανασύσταση του ρέματος του Αεροδρομίου στη Νότια πλευρά.

Τμήμα  του  Πάρκου  “που  θα  παραδοθεί  στο  κοινό  για  χρήση  είναι  και  η  εντυπωσιακή  λίμνη  των  πρώην ολυμπιακών εγκαταστάσεων του Canoe Kayak, η οποία λόγω έκτασης (31.000τ.μ.) θα αποτελεί το βασικότερο υδάτινο στοιχείο του Πάρκου. Η παραλίμνια περιοχή αυτή θα αποτελεί σημείο ξεκούρασης / χαλάρωσης για τους επισκέπτες του Πάρκου αλλά και τόπος που θα επιτρέπει τα παιχνίδια της λίμνης (ποδήλατα νερού,βαρκάδα, κλπ)”.

Κατά τη Φάση 1Α, το προτεινόμενο οδικό δίκτυο θα πρέπει να εξασφαλίζει την πρόσβαση στο Παραλιακό Μέτωπο παρέχοντας ένα υψηλό επίπεδο εξυπηρέτησης, τόσο με τη χρήση ΙΧ όσο και με την προώθηση των ΜΜΜ, κατά τρόπο που να  αποτρέπει τη διαμπερή κυκλοφορία μέσα από τις υφιστάμενες περιοχές αμιγούς κατοικίας.  Στα  πλαίσια  αυτά,  αναμένεται να ολοκληρωθούν  τα  ακόλουθα  έργα  εξωτερικής /  εσωτερικής υποδομής, όλα με δαπάνη και επιμέλεια του Επενδυτή. :

‐ Η σημαντικότερη παρέμβαση στο γειτνιάζον με τον Μητροπολιτικό Πόλο οδικό δίκτυο, είναι η μετατόπιση του  άξονα,  σε  μήκος  1.400 m,  με  ταυτόχρονη υπογειοποίηση τμήματος περίπου  1.100 μέτρων της  Λ.Ποσειδώνος.

Το  εναπομένον,  μετά  τη  μετατόπιση- υπογειοποίηση,  υφιστάμενο  τμήμα  της  Λ.  Ποσειδώνος,  θα υποβαθμισθεί σε πρωτεύουσα συλλεκτήρια οδό, με μία λωρίδα ανά κατεύθυνση και θα εξυπηρετεί κατά βάση τις κινήσεις προσπέλασης προς τις δημιουργούμενες περιοχές αμιγούς κατοικίας και την παραλία. Στο υφιστάμενο εύρος κατάληψης θα δημιουργηθούν ποδηλατόδρομος και θέσεις στάθμευσης οχημάτων επισκεπτών, ενώ θα επαυξηθούν οι κοινόχρηστοι χώροι και οι χώροι πρασίνου.

Επιπλέον,  προβλέπεται  η  αλλαγή  όδευσης  της  υφιστάμενης  Υπηρεσιακής Γραμμής  ΤΡΑΜ (σύνδεση  Λ.Ποσειδώνος με αμαξοστάσιο ΤΡΑΜ). Η προτεινόμενη νέα όδευση, σε συνδυασμό με την υπογειοποίηση της  Λ.  Ποσειδώνος,  αφενός  εξασφαλίζει  την  απρόσκοπτη  κίνηση  του  ΤΡΑΜ,  αφετέρου  συνδέει  την παραλία με τη Λεωφ. Βουλιαγμένης και τους σταθμούς μετρό  «Αργυρούπολη», «Ελληνικό». Διασχίζει τον κεντρικό πεζόδρομο του Μητροπολιτικού Πάρκου και εξασφαλίζει στους επισκέπτες του Πόλου εύκολη πρόσβαση στις προτεινόμενες επιμέρους αναπτύξεις (αθλητικές εγκαταστάσεις, αναψυχή, πολιτιστικές χρήσεις, εμπορικές, κατοικίες, κοκ).

Στη Φάση ανάπτυξης 1Β (6 – 10 χρόνια μετά τη συμφωνία παραχώρησης) τα έργα επικεντρώνονται στην ανάπτυξη χρήσεων συναφών με τον Τουρισμό – Αναψυχή.

Με την ολοκλήρωση της ανάπλασης του παράκτιου μετώπου του Ακινήτου αλλά και την υλοποίηση μεγάλου τμήματος  του  Μητροπολιτικού  Πάρκου  Πρασίνου  και Αναψυχής, ξενοδοχειακές  μονάδες  διαφορετικής  δυναμικότητας προβλέπεται να αναπτυχθούν στο πρώην Αεροδρόμιου Ελληνικού για την εξυπηρέτηση των αναγκών  των  επισκεπτών  του Πόλου  αλλά  και  για  την    ενίσχυση  των υποδομών  τουρισμού  της  Αθήνας.

Συγκεκριμένα κατά την περίοδο αυτή σχεδιάζεται να υλοποιηθούν:

6. Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα 5*,  με δυνατότητα επέκτασης της μονάδας στην επόμενη Φάση Ανάπτυξης, στο οποίο εντάσσονται συμπληρωματικές εγκαταστάσεις συνεδριακού τουρισμού και καζίνο.

7. Ψηλό κτήριο Ξενοδοχείου 4 αστέρων στην περιοχή της Λεωφ. Βουλιαγμένης.

8. Ξενοδοχείο 4* δίπλα στο Μητροπολιτικό Πάρκο.

Επιπλέον κατά τη Φάση ανάπτυξης 1Β “προβλέπεται να ολοκληρωθούν σημαντικές εμπορικές χρήσεις, που με τη σειρά τους έρχονται να καλύψουν την εξαιρετικά χαμηλή θέση της Αθήνας σε προσφορά εμπορικών χώρων ανά 1000 κατοίκους, αλλά και να καλύψουν τις ανάγκες εμπορίου / εστίασης των επισκεπτών της περιοχής , όπως αυτοί θα έχουν διαμορφωθεί βάσει της σταδιακής υλοποίησης του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης.  Η  υλοποίηση  ενός  εμπορικού  κόμβου ιδιαίτερου  αρχιτεκτονικού  σχεδιασμού  στη  Λεωφ. Βουλιαγμένης,  και  ενός εμβληματικού Πύργου  Γραφείων ,  αποτελούν  σημεία  τοπόσημο  για  την περιοχή, ενδυναμώνουν ακόμα περισσότερο τον χαρακτήρα ως πόλου διεθνούς ακτινοβολίας και σημαντικού κέντρου οικονομικής ανάπτυξης και επιχειρηματικότητας”. Για το λόγο αυτό, πρόσθετες εμπορικές δραστηριότητες, γραφεία  και  λοιπές  χρήσεις εκπαίδευσης  και  έρευνας,  σχεδιάζονται  να υλοποιηθούν  στην  όμορη  με  το εμπορικό κέντρο περιοχή.

Οι συγκεκριμένες αναπτύξεις χωροθετούνται εκατέρωθεν του διευρυμένου και υλοποιημένουν από την Φάση 1Α, πεζόδρομου που οδηγεί τους επισκέπτες στην Ανατολική είσοδο του Μητροπολιτικού Πάρκου. Τέλος, “στη Φάση  Ανάπτυξης 1Β προβλέπεται  να  υλοποιηθούν  χρήσεις  κατοικίας,  οι  οποίες  αν  και περιορισμένες  σε επιφάνεια, θα αποτελέσουν μία μοναδική για τα δεδομένα της Ελλάδας τυπολογία οικιστικής ανάπτυξης. Συγκεκριμένα αναμένεται να κατασκευαστεί το Ψηλό Κτήριο Κατοικιών στην περιοχή της Μαρίνας, ο οποίος

θα  αποτελεί  το  ψηλότερο  κτίριο  της  ανάπτυξης  (~200μ)  αλλά  και  της Ελλάδας,  σηματοδοτώντας  τον Μητροπολιτικό Πόλο και δημιουργώντας μία νέα αρχιτεκτονική και πολεοδομική φυσιογνωμία στην περιοχή”.

Κατά τη Φάση Ανάπτυξης 1Β  προγραμματίζεται η υλοποίηση του 23% των προτεινόμενων αναπτύξεων (ή ανακεφαλαιωτικά του 35% του Ολοκληρωμένου Σχεδίου Ανάπτυξης).

Κατά τη Φάση 1Β σχεδιάζεται η υλοποίηση δύο ακόμα σημαντικών ενοτήτων του Μητροπολιτικού Πάρκου, οι περιοχές της Αστικής Καλλιέργειας και το Πάρκο Γλυπτικής Ελληνικού.

Οι Αστικές Καλλιέργειες “βρίσκονται κοντά στο κέντρο του Πάρκου, ενώ ταυτόχρονα βρίσκονται και σε ικανή απόσταση  από  τον  κεντρικό  δρόμο  που  διασχίζει  το  Πάρκο  ώστε να εξυπηρετούνται  και  λειτουργικά.  Η τοπογραφία  της  Περιοχής  κατηφορίζει  προς  τα  δυτικά  με  υψίπεδα  και οπωρώνες.  Με  αυτόν  τον  τρόπο επιτρέπεται ευρεία θέα των καλλιεργήσιμων περιοχών, τόσο μέσα από τις καλλιεργήσιμες εκτάσεις όσο και από τα παρακείμενα μονοπάτια που οδηγούν προς αυτές και προς τη θάλασσα. Το υλικό από τις εκσκαφές αυτής  της  περιοχής,  όπως  αντίστοιχα  και  το  υλικό  εκσκαφών  από το  Κέντρο  των  Τραχώνων,  θα επαναχρησιμοποιηθεί στο Πάρκο για τη δημιουργία της νέας του τοπογραφίας στο σύνολό του”.

Η Περιοχή του Πάρκου Γλυπτικής του Ελληνικού “είναι ένα οικείο τοπίο με ήπια υψώματα / λοφίσκους και πεζούλες με ξεχωριστή γλυπτική μεγάλης κλίμακας. Το ήπια λοφώδες ανάγλυφο και η θέση του στο κέντρο του πάρκου, το καθιστούν ιδανική τοποθεσία για ένα νέο κήπο με μεγάλης κλίμακας γλυπτά. Το σχεδιαστικό όραμα  για  το Πάρκο  στοχεύει στο  να  γίνει  ένα  μέρος  για  παγκοσμίου φήμης γλυπτική  με  έμφαση  στους εντόπιους καλλιτέχνες.

Κατά  τη  Φάση  1Β,  ολοκληρώνεται  η  κατασκευή  του  πρωτεύοντος  οδικού δικτύου  του  συνόλου  της Ανάπτυξης,  ενώ  ανάλογα  και  με  τις  ζώνες  των αναπτύξεων, δημιουργούνται  και  οι  δευτερεύουσες συλλεκτήριες οδοί, οι οποίες κατανέμουν τις μετακινήσεις από το πρωτεύον δίκτυο στο τοπικό δίκτυο και αντίστροφα. Στα πλαίσια αυτά, “αναμένεται να ολοκληρωθούν τα ακόλουθα έργα εξωτερικής / εσωτερικής υποδομής, όλα με δαπάνη και επιμέλεια του Επενδυτή. :

‐ Στο ύψος του ρέματος των Τραχώνων, δημιουργείται ημικόμβος, ο οποίος εξυπηρετεί τις κινήσεις από / προς  τον  Πειραιά  καθώς  και  τις  εσωτερικές κινήσεις  στην  κατεύθυνση ανατολή  /  δύση,  οι  οποίες διεκπεραιώνονται  μέσω της  βόρειας  περιμετρικής  οδού  της  ανάπτυξης.  Η  τελευταία  διέρχεται  στο επίπεδο 0, άνωθεν  της υπογειοποιημένης νέας Ποσειδώνος και συμβάλλει με  το παλαιό  τμήμα  της Λ.Ποσειδώνος όπου και δημιουργείται ισόπεδος σηματοδοτούμενος κόμβος. Επιπρόσθετα δημιουργείται ράμπα σύνδεσης της περιμετρικής οδού με το ρεύμα της νέας Ποσειδώνος με κατεύθυνση προς Πειραιά”.

Προβλέπεται, επίσης, η δημιουργία κυκλικών κόμβων στις 8 σημαντικές διασταυρώσεις των κύριων εσωτερικών οδικών αξόνων.Ο  τρόπος  χωροθέτησης  των  κυκλικών  κόμβων  σε χαρακτηριστικά  σημεία  του  Πόλου,  αποτρέπει  την ανάπτυξη υψηλών ταχυτήτων κυκλοφορίας στα ενδιάμεσα συνδετήρια τμήματα και λειτουργεί υπέρ της  οδικής ασφάλειας. Πέραν  των 8 κυκλικών κόμβων,  δημιουργούνται 6  επιπλέον  σηματοδοτούμενοι κόμβοι  σε  σημεία  στα οποία διασταυρώνονται οδοί με υψηλούς κυκλοφοριακούς φόρτους ή με τη γραμμή του Τραμ.

Κατά τη 2η δεκαετία του προγράμματος ανάπτυξης και συγκεκριμένα κατά τα έτη 11‐15, σύμφωνα με το ypodomes.com,  οι αναπτύξεις που προγραμματίζονται,  αφορούν  σε  συμπληρωματικές  αναπτύξεις εμπορικών  δραστηριοτήτων (Γραφεία,Διοίκηση, Εμπορικά Καταστήματα, Εκπαιδευτικά και Ερευνητικά κέντρα).  Επιπλέον,  μία  νέα  μορφή  τουρισμού,  αυτή  του  Ιατρικού Τουρισμού,  προσβλέπει  να  ενισχύσει  τον Μητροπολιτικό Πόλο. “Η σταδιακή υιοθέτηση της οδηγίας για τη «Διασυνοριακή Φροντίδα μέσα στην Ε.Ε.» θα επιτρέψει στους Ευρωπαίους να λαμβάνουν υπηρεσίες σε όλη την Ε.Ε. Η προσέλκυση ασθενών με χρόνιες ή άλλες  παθήσεις που απαιτούν  περιορισμένη  νοσηλεία αλλά  χρήζουν ιατρικής παρακολούθησης σε ένα περιβάλλον που αξιοποιεί τις λοιπές αναπτύξεις στο του Πόλου  (π.χ. παραλία, Πάρκο, μουσεία, συναυλίες, αθλητισμό, κλπ) αποτελεί ανάπτυξη στρατηγικής σημασίας για τον Μητροπολιτικό Πόλο, προσδιορίζοντας παράλληλα  την Ελλάδα στον παγκόσμιο χάρτη ως προορισμό ιατρικού  τουρισμού, υψηλής ποιότητας και ανταγωνιστικών τιμών”.

Η σημαντικότερη πάντως ποσοτικά ανάπτυξη της περιόδου είναι η Κατοικία. Κατά τη Φάση Ανάπτυξης 2 προγραμματίζεται η υλοποίηση περίπου του 33% των προτεινόμενων αναπτύξεων (ή ανακεφαλαιωτικά του 69% του Ολοκληρωμένου Σχεδίου Ανάπτυξης).

Κατά  τα  έτη  16‐25,  οι  αναπτύξεις  που  προγραμματίζονται,  αφορούν  σε συμπληρωματικές  αναπτύξεις εμπορικών  δραστηριοτήτων  (Γραφεία,  Διοίκηση,  Εμπορικά Καταστήματα,  Αναψυχή,  Εκπαιδευτικά  και Ερευνητικά κέντρα). Η σημαντικότερη πάντως ποσοτικά ανάπτυξη της περιόδου είναι η Κατοικία.

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις