Πολλοί κατασκευαστές αυτοκινήτων προσφέρουν πλέον την επιλογή οχημάτων που κινούνται με φυσικό αέριο. Με τη συμπίεση φυσικού αερίου σε υψηλή πίεση δημιουργείται ένα καθαρό, ασφαλές και, κυρίως, οικονομικό καύσιμο: το CNG.
Τα οχήματα που κινούνται με φυσικό αέριο παρέχουν μια σειρά πλεονεκτημάτων.
Με μια λογική προσέγγισης «από την πηγή στο τιμόνι», στην οποία εξετάζεται ολόκληρος ο κύκλος παραγωγής, οι εκπομπές CO2 είναι 25% έως 35% λιγότερες σε σχέση με το πετρέλαιο και τη βενζίνη, αντιστοίχως.
Ο κινητήρας διαρκεί περισσότερο από έναν κινητήρα που λειτουργεί με ορυκτά καύσιμα, είναι 75% πιο αθόρυβος και δεν προκαλεί δυσάρεστες οσμές.
Επί της ουσίας, τα οχήματα CNG δεν έχουν μεγάλη διαφορά τιμής με τα βενζινοκίνητα ή τα diesel. Μπορεί η τιμή τους να είναι λίγο πιο ακριβή, όμως η διαφορά καλύπτεται άμεσα… στην αντλία, λόγω του χαμηλού κόστους του φυσικού αερίου.
Επιπροσθέτως, τα ζητήματα του περιορισμένου δικτύου πρατηρίων ανεφοδιασμού CNG και της μικρότερης αυτονομία μιας γεμάτης δεξαμενής φυσικού αερίου, η οποία κυμαίνεται από 300 έως 500 χιλιόμετρα, ήδη αντιμετωπίζονται με επιτυχία. Το δίκτυο των πρατηρίων αναπτύσσεται διαρκώς, ήδη υπάρχουν 14 στην Ελλάδα και σχεδόν άλλα τόσα υπό κατασκευή, καλύπτοντας το βασικό Εθνικό δίκτυο, ενώ με τη χρήση διπλού καυσίμου στο αυτοκίνητο, ο οδηγός έχει επάρκεια αυτονομίας.
Επιπλέον, ένα όχημα CNG διαθέτει και δεξαμενή βενζίνης στο βασικό εξοπλισμό του, εξασφαλίζοντας, έτσι, την αυτονομία του.
Το περιβάλλον
Η χρήση του φυσικού αερίου στις μεταφορές συμβάλλει στην επίτευξη του ευρωπαϊκού στόχου για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
Τα οχήματα φυσικού αερίου είναι πολύ φιλικά προς το περιβάλλον αναφορικά με τις εκπομπές αερίων ρύπων, δηλαδή τις εκπομπές που επιβαρύνουν την ανθρώπινη υγεία, όπως τα μικροσωματίδια (PM), το μονοξείδιο του άνθρακα (CO), το διοξείδιο του άνθρακα (CO₂), τα οξείδια του θείου (SΟx), τα οξείδια του αζώτου (NOx) και των καρκινογόνων υδρογονανθράκων (HC) κυκλικών και ακόρεστων, που δημιουργούνται από την ατελή καύση των συμβατικών καυσίμων.
Τα οχήματα που κινούνται με φυσικό αέριο έχουν σχεδόν μηδενικές εκπομπές μικροσωματιδίων, μηδενικά οξείδια του θείου (SΟx), ελάχιστους κυκλικούς υδρογονάνθρακες, πολύ λιγότερα αζωτοξείδια (ΝΟx) και λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα (CO₂).
Για τα μικροσωματίδια και τα οξείδια του θείου, υπεύθυνοι είναι κυρίως οι πετρελαιοκινητήρες. Οι κινητήρες που λειτουργούν με φυσικό αέριο παράγουν 25% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα από αυτούς της βενζίνης και 35% λιγότερο από αυτούς του πετρελαίου.
Σε σύγκριση με αυτούς της βενζίνης, οι κινητήρες που λειτουργούν με φυσικό αέριο επιτυγχάνουν 95% μείωση στις εκπομπές μονοξειδίου του άνθρακα, 80% μείωση στις εκπομπές υδρογονανθράκων και 30% μείωση στα οξείδια του αζώτου. Επίσης, σε σχέση με την αμόλυβδη βενζίνη, εκλύονται λιγότεροι κατά 25% ρύποι CO2, λιγότερα κατά 35% μικροσωματίδια, λιγότεροι κατά 75% αρωματικοί υδρογονάνθρακες και μειωμένα κατά 53% οξείδια του αζώτου (ΝΟx).
Άλλωστε, το φυσικό αέριο δεν περιέχει θείο, σωματίδια, ίχνη μετάλλων και τοξικά πρόσθετα μολύβδου ή βενζολίου, τα οποία που είναι ιδιαίτερα καρκινογόνα.
Πληθώρα μοντέλων
Μεγάλοι κατασκευαστές αυτοκινήτων, FIAT-SEAT-Skoda-VW, έχουν ετοιμοπαράδοτα επιβατικά και επαγγελματικά αυτοκίνητα που κινούνται και με φυσικό αέριο, προσφέροντας όλα τα παραπάνω πλεονεκτήματα στον κάτοχο ενώ και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες αναμένεται να θα λανσάρουν σύντομα μοντέλα διπλού καυσίμου.
Περί ασφάλειας
Και επειδή πολλοί υποψήφιοι αγοραστές ρωτούν για την ασφάλεια του καυσίμου, από επίσημα στοιχεία ερευνών και μελετών προκύπτουν τα εξής:
Το φυσικό αέριο είναι το ασφαλέστερο καύσιμο, σύμφωνα με τα Επιστημονικά Ινστιτούτα και τα Πανεπιστήμια της Ευρώπης και της Β. Αμερικής, λόγω των φυσικών και χημικών του ιδιοτήτων.
Είναι ελαφρότερο του αέρα (0,65%) και σε περίπτωση διαρροής διαφεύγει προς τα πάνω και διαχέεται. Αναφλέγεται μόνο σε συγκέντρωση 5-15% με τον αέρα και δεν εκρήγνυται.
Η τεχνολογία του CNG είναι πλέον ώριμη και απολύτως ασφαλής.