Επιχειρήσεις

Τα mega ships επιστρέφουν – Ο Πειραιάς στο χάρτη των πλοίων-κολοσσών


Καθώς οι διελεύσεις πλοίων από τη Διώρυγα του Σουέζ ανακάμπτουν σταδιακά και τα πρώτα σημάδια σταθεροποίησης στην Ερυθρά Θάλασσα γίνονται ορατά, το λιμάνι του Πειραιά αναδεικνύεται εκ νέου σε κομβικό σημείο εισόδου και διαμετακόμισης φορτίων προς την ευρωπαϊκή ενδοχώρα.

Η προοπτική ομαλοποίησης των θαλάσσιων ροών μεταξύ Ασίας και Ευρώπης ενισχύει τη θέση του Πειραιά ως στρατηγικού ναυτιλιακού κόμβου της Ανατολικής Μεσογείου. Ωστόσο, την αισιοδοξία αυτή σκιάζει η αναζωπύρωση της πειρατείας στα ανοικτά της Σομαλίας, που επαναφέρει ανησυχίες για την ασφάλεια των πλοίων στον Ινδικό Ωκεανό.

Παρότι οι επιθέσεις των Σομαλών πειρατών επηρεάζουν περιορισμένα τις διελεύσεις από το Σουέζ – σε αντίθεση με την ισχυρή επίδραση των Χούθι – η αυξημένη αβεβαιότητα δυσχεραίνει την πλήρη αποκατάσταση των διεθνών ναυτιλιακών ροών.

Σήμα εμπιστοσύνης από τη Διώρυγα του Σουέζ

Σε πρόσφατη συνάντηση στην Ismailia με 20 εκπροσώπους ναυτιλιακών εταιρειών, ο ναύαρχος Ossama Rabiee, πρόεδρος της Suez Canal Authority (SCA), ανακοίνωσε ότι την περίοδο Ιουλίου – Οκτωβρίου 2025 καταγράφηκαν 4.405 διελεύσεις πλοίων, συνολικής χωρητικότητας 185 εκατ. τόνων, έναντι 4.332 πλοίων και 167,6 εκατ. τόνων την αντίστοιχη περσινή περίοδο.

Μόνο τον Οκτώβριο 2025, επέστρεψαν 229 πλοία, αριθμός-ρεκόρ από την αρχή της κρίσης. Ο κ. Rabiee κάλεσε τις ναυτιλιακές εταιρείες να ενθαρρύνουν τη διέλευση μέσω της Διώρυγας, χαρακτηρίζοντας την απόφαση της CMA CGM να επαναφέρει δύο υπερμεγέθη πλοία ως «σαφές μήνυμα εμπιστοσύνης».

Σύμφωνα με την SCA, η Ειρηνευτική Σύνοδος του Σαρμ Ελ Σέιχ συνέβαλε στην εν μέρει αποκλιμάκωση της έντασης στην περιοχή, διευκολύνοντας την επάνοδο μεγάλων εταιρειών στη Διώρυγα.

Οι ναυτιλιακοί κολοσσοί προετοιμάζουν την επιστροφή τους

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης, εκπρόσωποι μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών και πρακτόρων εξέφρασαν αισιοδοξία για την αποκατάσταση της σταθερότητας και πρότειναν μέτρα για την επιτάχυνση της επιστροφής.

Ο πρόεδρος της Clarkson, πρότεινε την παροχή κινήτρων βάσει χωρητικότητας και συχνότητας διέλευσης πλοίων. Ο εκπρόσωπος της Maersk επιβεβαίωσε τη δέσμευση του ομίλου να αυξήσει τις επενδύσεις του στην Αίγυπτο, ενώ εκπρόσωποι των Gulf Agency, COSCO Shipping, EVERGREEN και CMA CGM αναγνώρισαν τη Διώρυγα του Σουέζ ως «αναντικατάστατη» για τη ροή του παγκόσμιου εμπορίου.

Η SCA από την πλευρά της προχωρά σε επενδύσεις και επεκτάσεις, όπως η βαθυποίηση του δυτικού κλάδου του Port Said και η ανάπτυξη του Νότιου Τομέα, ώστε να εξασφαλίζεται εναλλακτική διέλευση σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης. Παράλληλα, έχει θέσει σε εφαρμογή εκπτώσεις στα τέλη διέλευσης και ενίσχυση του στόλου ρυμουλκών.

Πριν το ξέσπασμα των επιθέσεων των Χούθι, η Διώρυγα δεχόταν 72–75 πλοία ημερησίως (πάνω από 26.000 ετησίως). Μετά την κρίση, οι διελεύσεις μειώθηκαν στα 35–40 πλοία την ημέρα, καταγράφοντας πτώση έως 50%.

Ο Πειραιάς πρωταγωνιστής στα πλοία-κολοσσούς (ULCS)

Παράλληλα, ο Πειραιάς ενισχύει τη θέση του ως ένα από τα πιο σύγχρονα και στρατηγικά λιμάνια της Μεσογείου, έτοιμο να υποδεχθεί τη νέα γενιά των Ultra-Large Container Ships (ULCS).

Ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων της PCT διαθέτει πλέον βάθη έως 18 μέτρα και γερανογέφυρες Super-Post-Panamax, ικανές να εξυπηρετούν πλοία άνω των 24 σειρών στο πλάτος — προδιαγραφές αντίστοιχες με τα μεγαλύτερα λιμενικά hubs της Ευρώπης.

Στο ίδιο πλαίσιο, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ετοιμάζεται να ενταχθεί στο δίκτυο των mega-ships, με την επικείμενη υπογραφή της σύμβασης για την επέκταση του 6ου προβλήτα (προϋπολογισμού περίπου 200 εκατ. ευρώ), που θα επιτρέπει την εξυπηρέτηση πλοίων έως 24.000 TEU.

Σύμφωνα με στοιχεία της Alphaliner, τα ULCS έχουν πλέον ξεπεράσει τα Neo-Sub-Panamax σε συνολική χωρητικότητα, φτάνοντας τα 8,3 εκατ. TEU έως τα τέλη του 2025. Συνολικά 432 πλοία αυτής της κατηγορίας βρίσκονται σε υπηρεσία παγκοσμίως.

Η στροφή προς τα πλοία-γίγαντες αντανακλά την προσπάθεια των ναυτιλιακών εταιρειών να επιτύχουν οικονομίες κλίμακας, ενεργειακή αποδοτικότητα και μειωμένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, καθώς η απανθρακοποίηση και η βελτιστοποίηση των δρομολογίων αποτελούν πλέον στρατηγικές προτεραιότητες του κλάδου.

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις