Οι τράπεζες έχοντας προχωρήσει σε μεγάλο βαθμό στην εξυγίανση των χαρτοφυλακίων τους από τα «κόκκινα δάνεια» που την τελευταία πενταετία αποτελεί την μεγαλύτερη πρόκληση τους, στρέφονται σταδιακά στην ταχύτερη υλοποίηση του ψηφιακού τους μετασχηματισμού και στο σχεδιασμό της επόμενης μέρας του τραπεζικού συστήματος.
Οι αλλαγές στα τραπεζικά καταστήματα ξεκίνησαν
Η στρατηγική των τραπεζών στρέφεται πλέον γύρω από τον ψηφιακό τους μετασχηματισμό που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη με τις συνολικές επενδύσεις, όπως έχει ανακοινωθεί, να προσεγγίζουν το 1 δισ. ευρώ. Η ολοκλήρωση του μετασχηματισμού τους θα έχει ως αποτέλεσμα την ενίσχυση των ψηφιακών δικτύων και την απλοποίηση στη χρήση τους καθώς και την αλλαγή του τραπεζικού καταστήματος που γνωρίζαμε μέχρι πρόσφατα. Αλλαγές που ήδη έχουν φανεί σε πολλά τραπεζικά καταστήματα, καθώς μειώνονται οι θέσεις των γκισέ, αυξάνονται οι θέσεις τραπεζικών στελεχών που αναλαμβάνουν συμβουλευτικές υπηρεσίες και εμπλουτίζονται τα καταστήματα με μηχανήματα εξόφλησης συναλλαγών (ψηφιακές γωνιές).
Όπως ανέφερε η κ. Χριστίνα Θεοφιλίδη, γενική διευθύντρια λιανικής τραπεζικής της Εθνικής Τράπεζας, σε πρόσφατη παρέμβασή της στο συνέδριο finforum, στο νέο διεθνές τοπίο που διαμορφώνεται η αγορά δεν έχει και τόσο αυστηρά «σύνορα» και «όρια», οπότε οι τράπεζες συγκρίνονται με τις πλατφόρμες όπως το Netflix, η Amazon, το Spotify, και οδηγούνται στο να παρέχουν υψηλό επίπεδο εξυπηρέτησης και παροχής υπηρεσιών.
Μιλώντας για τον ρόλο που θα έχει το δίκτυο των καταστημάτων στην νέα εποχή η κ. Θεοφιλίδη τόνισε ότι το τραπεζικό κατάστημα είναι το βασικό συστατικό της σχέσης εμπιστοσύνης που δημιουργεί η τράπεζα με τον πελάτη. Παραμένει ένα από τα πιο σημαντικά κριτήρια επιλογής τράπεζας, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, συνεπώς, μπορεί τα δίκτυα των τραπεζών να έχουν περιορίσει την παρουσία τους τα τελευταία χρόνια, όμως δεν πρόκειται να εξαφανιστούν. Σήμερα στην Ελλάδα έχουμε φθάσει σε μία ισορροπία, με τον αριθμό καταστημάτων ανά 1.000 κατοίκους να είναι κοντά στον ευρωπαϊκό μέσο όρο, γύρω στα 20.
Όπως αναφέρουν τραπεζικά στελέχη οι αλλαγές δεν αφορούν τόσο στον αριθμό των καταστημάτων όσο στη μορφή, τον ρόλο και τις εργασίες που θα έχουν, καθώς ήδη πάνω από το 90%, περίπoυ των εγχρήματων συναλλαγών σε όλες τις τράπεζες πραγματοποιείται σε αυτόματες μηχανές, όπως ATM και APS και φυσικά online. Με τις συναλλαγές και τις διεκπεραιωτικές εργασίες να πραγματοποιούνται έξω από το κατάστημα, απελευθερώνεται πολύτιμος χρόνος που μπορεί να αξιοποιηθεί για την παροχή αναβαθμισμένων υπηρεσιών, κυρίως συμβουλευτικών υπηρεσιών για την καλύτερη καθημερινή διαχείριση των οικονομικών της οικογένειας και τον προγραμματισμό και κάλυψη των αναγκών ρευστότητας μιας επιχείρησης, αναφέρει η γενική διευθύντρια λιανικής τραπεζικής της Εθνικής Τράπεζας Χριστίνα Θεοφιλίδη.
Οι τράπεζες στο τέλος της δεκαετίας
Όπως εκτίμησε η κ. Θεοφιλίδη, που διαθέτει μακρόχρονη εμπειρία από τις θέσεις ευθύνης που έχει περάσει σε δέκα χρόνια από σήμερα ο καθένας από εμάς θα έχει μία και μοναδική ψηφιακή ταυτότητα, έγκυρη και επαληθεύσιμη άμεσα και μέσω αυτής θα μπορεί να εκτελεί κάθε τραπεζική εργασία online εφόσον το επιθυμεί. Τα μετρητά θα ανήκουν στο παρελθόν, ενδεχομένως και η χρήση των καρτών να έχει περιοριστεί και οι συναλλαγές θα γίνονται κυρίως από το κινητό. Έξυπνοι ψηφιακοί βοηθοί θα είναι δίπλα μας, σε κάθε βήμα, για να μας εκπαιδεύσουν, καθοδηγήσουν, βοηθήσουν. Την ίδια στιγμή, ένα κάποιος επιθυμεί μια πιο ανθρώπινη επαφή, πέρα από τον ψηφιακό βοηθό του, θα μπορεί να κλείσει ραντεβού με έναν σύμβουλο, ειδικό σε θέματα προσωπικών οικονομικών, ο οποίος θα μπορέσει να αποδελτιώσει τις ανάγκες του και να τον καθοδηγήσει με τη βοήθεια πάντα της τεχνολογίας, μέσω βιντεοκλήσης.
Το κατάστημα θα είναι πολύ διαφορετικό απ' ότι το γνωρίζουμε τώρα και απ' ότι το γνωρίσαμε τις τελευταίες δεκαετίες. «Θα ήθελα, μπαίνοντας σε ένα κατάστημα της Εθνικής το 2030 να βλέπει κανείς κάτι τελείως διαφορετικό. Χωρίς πόρτες ασφαλείας, ένα κατάστημα ανοικτό και προσιτό, χωρίς ταμεία και κόσμο, αφού οι συναλλαγές θα είναι ηλεκτρονικές. Με χώρους για να εκπαιδευτεί στις νέες τεχνολογίες, για να ανακαλύψει κανείς προϊόντα και υπηρεσίες και για να τα συζητήσει με κάποιον ειδικό από κοντά, ίσως όχι μπροστά σε ένα γραφείο, αλλά σε μία γωνία του καθιστικού. Τελικά ένα κατάστημα που να θέλει ο πελάτης να επισκεφτεί, που να αισθάνεται άνετα και ευχάριστα», αναφέρει η κ.Θεοφιλίδη.