Αμετάβλητη στην βαθμίδα ΒΒ- διατηρεί η Fitch την πιστοληπτική ικανότητα της οικονομίας κάνοντας όμως ευμενή σχόλια και για τις προοπτικές της οικονομίας αλλά και για την προσπάθεια μείωσης των κόκκινων δανείων.
Ειδικότερα ο οίκος αξιολόγησης τονίζει ότι παρά τα προβλήματα που ανέδειξε η κρίση σήμερα τόσο στην πολιτική όσο και στην κοινωνική σταθερότητα, αυτή τη στιγμή η διακυβέρνηση έχει καταστεί πολύ καλύτερη σε σύγκριση με αυτή άλλων χωρών που έχουν την ίδια πιστοληπτική αξιολόγηση με την Ελλάδα.
Χαρακτηρίζει ως θετικές τις προοπτικές του χρέους της γενικής κυβέρνησης, ενώ τονίζει ότι η δημοσιονομική απόδοση της χώρας την τελευταία 3ετία είναι πολύ καλύτερη από αυτή άλλων χωρών.
Στο μεγάλο πρόβλημα των κόκκινων δανείων σημειώνεται ότι η διαδικασία έχει ξεκινήσει. Η πώληση NPEs, η ενίσχυση της χρήσης των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών και σε μικρότερο βαθμό ο εξωδικαστικός μηχανισμός βοηθούν ώστε να υπάρξει σημαντική μείωση αυτών των ανοιγμάτων.
Όμως υπάρχει άμεση ανάγκη περαιτέρω δράσεων, ώστε να επιταχυνθεί η μείωση των NPEs και να επιστρέψει η εμπιστοσύνη στο τραπεζικό σύστημα.
Οι πρόσφατες προτάσεις τόσο από πλευράς του ΤΧΣ όσο και από πλευράς Τράπεζας της Ελλάδος θα πρέπει να στηριχθούν και πολιτικά αφού της εφαρμογής τους μπορεί να επιταχυνθεί η «εκκαθάριση» των ισολογισμών των τραπεζών και να μειωθούν οι πιέσεις τόσο στα κεφάλαια όσο και στην κερδοφορία τους.
Αυτό που κανείς, πάντως, δεν γνωρίζει, συμπληρώνει ο οίκος, είναι κατά πόσο οι επενδυτές είναι διατεθειμένοι να αγοράσουν τιτλοποιημένα δάνεια από τις ελληνικές τράπεζες.
Από τη στιγμή, όμως, που δεν υπάρχουν λεπτομέρειες για τον ακριβή τρόπο λειτουργίας των δύο προτάσεων και για την επίπτωση που θα έχουν τόσο στις τράπεζες όσο και στα δημοσιονομικά μεγέθη, ο οίκος δεν εκφράζει κάποια άποψη για αυτές.
Τονίζει πάντως ότι η ύπαρξη του «μαξιλαριού ασφαλείας» αποτελεί μίας μορφής εγγύηση για το τραπεζικό σύστημα.
Σε σταθερή αναπτυξιακή πορεία η οικονομία
Σε ό,τι αφορά τις προοπτικές της οικονομίας Fitch αναμένει ότι θα υπάρξει επιτάχυνση της ανάπτυξης κατά τη διάρκεια του 2019. από το 2% του ΑΕΠ το 2018, εκτιμάται ότι ο ρυθμός ανάπτυξης θα φθάσει το 2019 στο 2,3% και θα διαμορφωθεί στο 2,2% το 2020.
Οι βραχυπρόθεσμες προοπτικές για την κατανάλωση είναι θετικές.
Το εισόδημα των νοικοκυριών ενισχύθηκε 4% στο γ’ τρίμηνο του 2018, δηλαδή με τον ταχύτερο ρυθμό από το 2008.
Παράλληλα καταγράφεται σταδιακή αύξηση των μισθών ενώ ο εναρμονισμένος δείκτης τιμών καταναλωτή παραμένει μετριοπαθής.
Η ανεργία διαμορφώθηκε στο 18,6% τον Οκτώβριο του 2018, ενώ η απασχόληση ενισχύθηκε 1,8% στο δεκάμηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2018.
Επιφυλάσσεται για το κατώτατο μισθό
Αναφερόμενη στην αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 11%, η Fitch εκτιμά ότι μπορεί να έχει αρνητική επίπτωση τόσο στις διαπραγματεύσεις εργαζομένων και εργοδοτών αλλά και στην ανταγωνιστικότητα της οικονομίας.
Πιθανή μείωση της ανταγωνιστικότητας, μπορεί να αποτελέσουν πρόβλημα για την πορεία του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών και ενδεχομένως να πλήξει ακόμη και την εικόνα του εξωτερικού χρέους της χώρας.
Ωστόσο τονίζεται ότι είναι πολύ νωρίς για να εξαχθούν συμπεράσματα και τονίζει ότι θα συνεχίσει να παρακολουθεί «την συμπεριφορά των κοινωνικών εταίρων αναφορικά με τις συλλογικές συμβάσεις το επόμενο διάστημα».
Ο οίκος προβλέπει δημοσιονομικό πλεόνασμα που θα φθάσει στο 0,6% του ΑΕΠ το 2018, από 0,8% που ήταν το 2017.
Σε ότι αφορά στο πρωτογενές πλεόνασμα για το 2018 έφθασε στο 3,7%, δηλαδή υψηλότερα από τον στόχο του προγράμματος του ESM, ενώ για το 2019 εκτιμάται ότι θα αγγίξει το 3,4% του ΑΕΠ και για το 2020 το 3,3% του ΑΕΠ.
Η Fitch αναφέρει ως ένα κίνδυνο δημοσιονομικού εκτροχιασμού τις δικαστικές αποφάσεις αναφορικά με τις μειώσεις συντάξεων και μισθών από το 2012 τις οποίες αναμένεται να εκδώσει το Συμβούλιο της Επικρατείας.
Ικανοποίηση για την επάνοδο στις αγορές
Σύμφωνα με τη Fitch η Ελλάδα θα κατορθώσει να χρηματοδοτείται πλήρως από τις αγορές έως το 2022, εφόσον φυσικά διατηρήσει την τρέχουσα εικόνα της σε όλα τα επίπεδα και κυρίως στο δημοσιονομικό. ζήτημα του χρέους στην έκθεση τονίζεται ότι αν και παραμένει υψηλό (στο 181% του ΑΕΠ στα τέλη του 2018) υπάρχουν ορισμένα θετικά στοιχεία, μεταξύ των οποίων και το γεγονός ότι το κόστος εξυπηρέτησής του είναι χαμηλό αλλά και ότι ο χρόνος αποπληρωμής αρκετά υψηλός.
Εκτιμάται ότι η ελληνική κυβέρνηση μπορεί να χρησιμοποιήσει μέρος του «μαξιλαριού ασφαλείας» που διαθέτει για την εξαγορά ακριβότερων δανείων, όπως αυτά του ΔΝΤ, κάτι το οποίο θα μειώσει ακόμη περισσότερο το κόστος εξυπηρέτησης του χρέους.
Στο τέλος της έκθεσης γίνεται αναφορά και στις εκλογές, οι οποίες τυπικά είναι προγραμματισμένες για τον Οκτώβριο του 2019 αλλά εκφράζεται η αισιοδοξία ότι στην μεγάλη τους πλειοψηφία τα πολιτικά κόμματα συναινούν στο ότι η δημοσιονομική πειθαρχία θα πρέπει να διατηρηθεί.
Τη σκυτάλη των αξιολογήσεων παίρνει πλέον η Moody’s, η οποία είναι προγραμματισμένο να επαναξιολογήσει την ελληνική οικονομία την 1η Μαρτίου και αναμένεται να προχωρήσει σε αναβάθμιση κατά μία πιστοληπτική κλίμακα, από Β3 (με θετικές προοπτικές) σε Β2.