Την ανιούσα πήρε ο πληθωρισμός στην Ελλάδα, μετά από μήνες αποκλιμάκωσης, με την ακρίβεια στα τρόφιμα να αποτελεί τον βασικό τροφοδότης αυτή της δυσμενούς εξέλιξης για νοικοκυριά και καταναλωτές. Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ ο πληθωρισμός «έτρεξε» με ρυθμό 3,5% τον Δεκέμβριο έναντι 3% τον Νοέμβριο, με τον σχετικό δείκτη των τροφίμων να παραμένει σε πολύ υψηλά επίπεδα (8,9% από 9% τον Νοέμβριο)
Καταναλωτές και νοικοκυριά θα βρεθούν αντιμέτωποι με νέες ανατιμήσεις σε βασικά αγαθά, τρόφιμα και προϊόντα, επιβεβαιώνοντας τις δυσοίωνες εκτιμήσεις για συνέχιση της ακρίβειας στα ράφια των σούπερ μάρκετ και το 2024.
Τον χορό της ακρίβειας σέρνει το ελαιόλαδο που η τιμή του-σε ετήσια βάση- εκτοξεύθηκε κατά 58,5%, ενώ σε διψήφιο ποσοστό είναι οι ανατιμήσεις σε φρούτα (+15%)-λαχανικά (+14%) και αναψυκτικά (+12,6). Προς τα πάνω κινείται και το πετρέλαιο θέρμανσης (+13,7), ενώ σημαντικές ανατιμήσεις παρουσίασαν και τα φαρμακευτικά προϊόντα (+11,8%) και οι επιβατικές μεταφορές με αεροπλάνο (+10,2%). Ο γενικός δείκτης συγκρατείται από περαιτέρω άνοδο χάρη στη μεγάλη πτώση της τιμής του φυσικού αερίου σε σχέση με πέρυσι (-52,9%)
Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 3,5% τον Δεκέμβριο 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Δεκεμβρίου 2022, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
- 8,9% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, ελαιόλαδο, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρησοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
- 2,2% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
- 2,8% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
- 1,9% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα, διακοσμητικά είδη και άλλα καλύμματα δαπέδου, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
- 5,5% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
- 0,3% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα καύσιμα και λιπαντικά.
- 2,6% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον εξοπλισμό επεξεργασίας ήχου και εικόνας.
- 3,5% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
- 5,9% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενείακυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
- 1,7% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων.
Μείωση του δείκτη σε δύο κατηγορίες
- 0,5% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στο φυσικό αέριο. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
- 3,2% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.