Πακέτα εκκαθαριστικών σημειωμάτων με φόρους και πρόστιμα παλαιών ετών, αποστέλλουν μαζικά οι εφορίες όλης της χώρας σε φορολογούμενους που… ξέχασαν να δηλώσουν εισοδήματα και περιουσιακά στοιχεία.
Όμως, όπως καταγγέλλουν οι εφοριακοί υπάλληλοι, η ΑΑΔΕ το θυμήθηκε στο παρά πέντε της λήξης της προθεσμίας παραγραφής, που είναι η 31η Δεκεμβρίου για τις υποθέσεις του 2014.
Αποτέλεσμα είναι οι ΔOY να «φρακάρουν» και να μην προλαβαίνουν να εκδώσουν και να αποστείλουν τα εκκαθαριστικά σημειώματα στους υπόχρεους. Είναι τόσο το χάος που επικρατεί, στις εφορίες, που είναι αδύνατο να αποσταλούν τα εκατοντάδες χιλιάδες σημειώματα, με αποτέλεσμα πολλές από τις υποθέσεις αυτές, να παραγραφούν.
Τα εκκαθαριστικά-φωτιά που είναι καθ’ όδόν αφορούν:
1. Πάνω από 60.000 φορολογούμενους που δεν υπέβαλαν το 2015 δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος για εισοδήματα που απέκτησαν το 2014. Στα ειδοποιητήρια αυτά αναγράφονται οφειλές από φόρο εισοδήματος και αναλόγως του ύψους του εισοδήματος και των περιουσιακών στοιχείων, καταλογίζεται ειδική εισφορά αλληλεγγύης, τέλος επιτηδεύματος και φόρος πολυτελούς διαβίωσης, όπως επίσης και πρόστιμα και προσαυξήσεις.
Οι συγκεκριμένοι εντοπίστηκαν από διασταυρώσεις των κινήσεων των τραπεζικών τους λογαριασμών, των δηλώσεων των προηγουμένων ετών, όπου αναγράφονται οι τεκμαρτές δαπάνες, οι δηλώσεις Ε9 του έτους 2014, καθώς και άλλα στοιχεία από διάφορους φορείς, όπως Ταμεία, έντυπα δηλώσεων επιχειρήσεων για τον φόρο μισθωτών υπηρεσιών κ.λπ.
Οι συγκεκριμένοι υπόχρεοι, μπορούν να υποβάλουν οι ίδιοι εκπρόθεσμες αρχικές ή τροποποιητικές δηλώσεις, μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2020, μαζί με τα αναγκαία δικαιολογητικά και να πληρώσουν τον φόρο με βάση τα πραγματικά εισοδήματα που εισέπραξαν το 2014 αλλά δεν τα δήλωσαν και να αποφύγουν τα πρόστιμα. Σε διαφορετική περίπτωση θα τους βεβαιωθούν και τα πρόστιμα εκπρόθεσμης υποβολής δηλώσεων, τα οποία κυμαίνονται από 100-500 ευρώ συν προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής για μια πενταετία.
2. Οι επιχειρήσεις που δεν υπέβαλαν ή υπέβαλαν εκπρόθεσμες δηλώσεις συγκεντρωτικών καταστάσεων για το έτος 2014. Κύκλοι του ΥΠΟΙΚ έχουν υποσχεθεί ότι τελικά θα ακυρωθούν τα χαράτσια των 400 – 800 ευρώ, που καταλογίστηκαν αλλά ακόμη δεν έχει γίνει καμία κίνηση.
3. Οι χιλιάδες εταιρείες και λοιπά νομικά πρόσωπα που εντοπίστηκαν να μην έχουν υποβάλει δηλώσεις στοιχείων ακινήτων (Ε9) για το έτος 2015 και ως εκ τούτου, δεν πλήρωσαν τον ΕΝΦΙΑ. Ήδη ξεκίνησε η αποστολή των εκκαθαριστικών σημειωμάτων προς τις επιχειρήσεις που εντοπίστηκαν να μην έχουν καταβάλει τον ΕΝΦΙΑ.
4. Όλες οι εκκρεμείς φορολογικές υποθέσεις επιχειρήσεων και φυσικών προσώπων, του έτους 2014 που παραγράφονται στις 31 Δεκεμβρίου 2020 και έχουν εντοπιστεί από τις διασταυρώσεις των στοιχείων του Taxisnet να έχουν αποκρύψει εισοδήματα.
Αντιδρούν οι εφοριακοί
Το έργο της σύνταξης και αποστολής των εκκαθαριστικών έχει ανατεθεί την τελευταία στιγμή στους εφοριακούς υπαλλήλους, οι οποίοι καταγγέλλουν την ηγεσία της ΑΑΔΕ, επειδή το θυμήθηκε την τελευταία στιγμή.
Οι ενώσεις των εργαζομένων στις Δ.Ο.Υ. Αττικής και Κυκλάδων υπογραμμίζουν σε ανακοινώσεις τους ότι το πρόγραμμα που επιτρέπει τη δυνατότητα επεξεργασίας των υποθέσεων των αναδρομικών του 2014, τέθηκε σε εφαρμογή λίγες ημέρες πριν αυτές οδηγηθούν στην παραγραφή, ενώ καταγγέλλουν ότι έχει εξελιχθεί πλέον σε πάγια τακτική σημαντικές λίστες υποθέσεων που πρέπει να ελεγχθούν φορολογικά να παραμένουν στα συρτάρια της ΑΑΔΕ και να ανασύρονται λίγο πριν την παραγραφή τους, όπως συνέβη, άλλωστε και πέρυσι.
Και μάλιστα τονίζουν ότι η κατάσταση στις εφορίες, φέτος, λόγω του κορονοϊού είναι πολύ χειρότερη από πέρυσι. Με λιγότερο κατά 2/3 προσωπικό καλούνται και να εξυπηρετήσουν φορολογούμενους και να αποστείλουν σε δέκα μέρες, χιλιάδες εκκαθαριστικά σημειώματα, που έπρεπε να αποσταλούν αρκετούς μήνες νωρίτερα. Θέτουν επίσης τα ακόλουθα ερωτήματα στη διοίκηση της ΑΑΔΕ:
- Για ποιο λόγο τόσο σημαντικές λίστες υποθέσεων παραμένουν στα Συρτάρια της ΑΑΔΕ και ανασύρονται λίγο πριν την παραγραφή τους;
- Πόσο τυχαίο μπορεί να θεωρηθεί αυτό, απ’ τη στιγμή που η συγκεκριμένη επιλογή - διαδικασία φαίνεται να έχει στοιχεία πάγιας τακτικής;
- Πώς διασφαλίζεται απ’ την πλευρά της Διοίκησης και της Πολιτικής Ηγεσίας ο έλεγχος αυτών των υποθέσεων υπό συνθήκες ασφάλειας για τους φορολογούμενους, τους εργαζόμενους και το Δημόσιο συμφέρον;
- Ποιος αναλαμβάνει την ευθύνη για τις υποθέσεις που δεν θα καταστεί εφικτός ο έλεγχός τους και πιθανότατα θα οδηγηθούν στην παραγραφή;
- Για ποιο λόγο η προτεραιοποίηση μεγάλων υποθέσεων, κατά πάγια τακτική, γίνεται στην καλύτερη των περιπτώσεων μετά τα μισά του χρόνου, περιορίζοντας το εύρος αυτών των ελέγχων αλλά και τη δυνατότητα ολοκλήρωσής τους.
- Πόσο αποτελεσματική ήταν τελικά η επιλογή της Διοίκησης της ΑΑΔΕ και των πολιτικών ηγεσιών για το κλείσιμο των εφοριών, όταν καθημερινά αποδεικνύεται ότι αυτό έχει ολέθριες συνέπειες στην είσπραξη των εσόδων και την εξυπηρέτηση των πολιτών;
- Μπορεί η ηγεσία της ΑΑΔΕ να υπολογίσει τις χιλιάδες εργατοωρών οι οποίες δαπανήθηκαν άσκοπα, εξαιτίας λαθών της Διοίκησης και διαδικασιών που στη συνέχεια ακυρώθηκαν (βλ. εκκαθάριση αναδρομικών του 2013), τη στιγμή που φορολογικές υποθέσεις παραγράφονται ή αιτήματα των πολιτών (για τους οποίους… ισχυρίζεται ότι ενδιαφέρεται) καθυστερούν να εξυπηρετηθούν;