Η Τουρκία επιχειρεί να αναβαθμίσει το ρόλο της στο διεθνές σύστημα, στον οικονομικό τομέα με ξένες επενδύσεις αλλά και στους ωκεανούς ξεκινώντας από την ανατολική Αφρική.
Η Άγκυρα αφού ανακοίνωσε ότι βρέθηκε στην κεντρική Ανατολία κοίτασμα που έχει 694 εκατομμύρια τόνους σπάνιων γαιών (το δεύτερο μεγαλύτερο κοίτασμα στον κόσμο, μετά από τα 800 εκατ. τόνους σπάνιων γαιών της Κίνας), έσπευσε στο Πεκίνο για συνομιλίες. Παράλληλα έγινε γνωστό ότι η Τουρκία ενδιαφέρεται να γίνει μέλος το BRICS.
Τουρκία και Κίνα συνεργάζονται για την κατασκευή πυρηνικού εργοστασίου στην ανατολική Θράκη και η Άγκυρα επιθυμεί μια ευρύτερη συνεργασία με το Πεκίνο που θα μεταφράζεται σε μεταφορά τεχνογνωσίας για την τουρκική βιομηχανία. Η Κίνα βέβαια βλέπει με επιφύλαξη τις τουρκικές προτάσεις, αλλά όσο «στριμώχνεται» από ΗΠΑ και Ευρώπη είναι πιθανό να συνάψει στενότερες επιχειρηματικές και οικονομικές σχέσεις με την Τουρκία.
Θαλάσσια επεκτατική πολιτική
Όμως η Άγκυρα δε σταματάει εκεί. Θέλει να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στις θαλάσσιες μεταφορές. Αυτό ξεκινάει από τις τουρκικές επενδύσεις σε πλοία, περνάει από την ενίσχυση του πολεμικού της ναυτικού με μεγάλα πλοία και συνεχίζει με «συνεργασίες» με χώρες που έχουν «θέση κλειδί» στην παγκόσμια ναυτιλία.
Η Άγκυρα έχει ξεκινήσει να ναυπηγεί πλοία και επενδύσεις τεράστια ποσά στα ναυπηγεία της. Πέρυσι η Τουρκία κατέβασε υποψήφιο τον Σουάτ Χαϊρί Ακά, Τουρκία για τη θέση του επόμενου Γενικού Γραμματέα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO-International Maritime Organisation) που ήταν πρέσβης και μόνιμος αντιπρόσωπος της χώρας του στον Οργανισμό. Αν κι ο υποψήφιός της δεν εξελέγη είναι γεγονός που δείχνει τη στροφή της στην παγκόσμια ναυτιλία.
Σημειώνεται ότι η Τουρκία επιχειρεί να αναβαθμίσει τη θέση της σε όλους τους διεθνείς οργανισμούς που θα έχει οφέλη, ήτοι ΝΑΤΟ, ΟΗΕ και άλλους όπως ο ΙΜΟ, προκειμένου να προωθήσει τις θέσεις της.
Η Τουρκία ναυπηγεί πολεμικό ανοιχτής θαλάσσης που προφανώς δεν είναι για το Αιγαίο και τους υδρογονάνθρακές του, ούτε για τη Μεσόγειο Θάλασσα, που περιλαμβάνει αεροπλανοφόρα, και αντιτορπιλικά τα οποία είναι εγχώριας κατασκευής και προοδευτικά αντικαθιστά τα εισαγόμενα συστήματα με δικά της.
Και στο πλαίσιο αυτό έχει ξεκινήσει ήδη να επίδειξη σημαίας ανά τον κόσμο, που ξεκίνησε από την Αφρική και έχει φτάσει μέχρι το Πακιστάν και την Ιαπωνία.
Όπως φαίνεται η Τουρκία μπαίνει ταχύτητα στους διεθνείς θαλάσσιους εμπορικούς δρόμους και σημαντικά θαλάσσια περάσματα. Έτσι ανέλαβε την υπεράσπιση της ΑΟΖ της Σομαλίας και τείνει χείρα βοηθείας στην Αίγυπτο σε μια προσπάθεια να ελέγξει την ναυσιπλοΐα από το Σουέζ μέχρι το Άντεν.
Έτσι η Τουρκία ετοιμάζεται να καταστεί μεγάλη ναυτική δύναμη αμφισβητώντας κυρίως τις ΗΠΑ και τη Δύση, Ωστόσο αποτελεί ερωτηματικό τι θα κάνουν άλλες δυνάμεις όπως η Κίνα (η οποία ενδιαφέρεται για τους αρκτικούς διαδρόμους), Ν.Κορέα, Ιαπωνία και Ινδία. Η τελευταία μάλιστα έχει αντιληφθεί το νέο ρόλο που επιχειρεί να αποκτήσει η Τουρκία και στο πλαίσιο αυτό το ινδικό πολεμικό ναυτικό έχει κάνει την εμφάνισή του στην ανατολική Μεσόγειο.