Μεταρρυθμίσεις για τη δημιουργία ευνοϊκού επιχειρηματικού και φορολογικού περιβάλλοντος, με στόχο την προσέλκυση επενδύσεων προωθεί η κυβέρνηση του Κοσόβου, στο πλαίσιο της περαιτέρω αναπτυξιακής πορείας της οικονομίας.
Αυτό είπε, μεταξύ άλλων ο υπουργός Οικονομικής Ανάπτυξης του Κοσόβου, Βάλντριν Λούκα (Valdrin Lluka), σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων στο περιθώριο των εργασιών του Thessaloniki Regional Forum.
«Οι κύριες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η οικονομία του Κοσόβου είναι παρόμοιες με αυτές σε όλες τις βαλκανικές χώρες, ιδίως με αυτές που αντιμετωπίζουν οι οικονομίες των Δυτικών Βαλκανίων» ανέφερε χαρακτηριστικά, συμπληρώνοντας ότι, «το Κόσοβο έκανε και συνεχίζει να κάνει μεταρρυθμίσεις τα τελευταία έξι χρόνια για τη στήριξη των επιχειρήσεων, προχώρησε στην υλοποίηση δράσεων για την προσέλκυση επενδύσεων».
Αναφερόμενος στην ατζέντα συνδεσιμότητας μεταξύ των έξι χωρών των Δυτικών Βαλκανίων, ο κ. Λούκα διατύπωσε την εκτίμηση ότι «δεν υλοποιείται όπως αναμέναμε» και εξήγησε πως «το Κόσοβο έχει επιδείξει την δέσμευση του σ' αυτήν την κατεύθυνση, έχουμε κατασκευάσει αυτοκινητόδρομο προς την Αλβανία, κατασκευάζουμε τώρα προς τα Σκόπια και θα εγκαινιαστεί σε τρεις μήνες, και ολοκληρώνουμε αυτόν (τον αυτοκινητόδρομο) προς Σερβία, αλλά δεν βλέπουμε την ίδια δέσμευση από τις άλλες χώρες».
Υπογραμμίζοντας ότι όλες οι χώρες των Δυτικών Βαλκανίων έχουν συμφωνήσει να επενδύσουν στις υποδομές για να βελτιώσουν τη συνδεσιμότητα σε συγκεκριμένα πεδία, τις οδικές και σιδηροδρομικές υποδομές, την ενέργεια, την περιαγωγή και τη ψηφιακή οικονομία, ο κ. Λούκα τόνισε ότι η οικονομική και περιφερειακή συνεργασία είναι βασικός πυλώνας για την αναπτυξιακή προοπτική και την ευημερία της ευρύτερης περιοχής.
Σ' αυτό το πλαίσιο εντάσσονται και τα έργα υποδομών που προωθεί προς κατασκευή ή ήδη υλοποιεί το Κόσοβο, επισήμανε. Μάλιστα, σε ό,τι αφορά τις σιδηροδρομικές υποδομές, ο κ. Λούκα είπε πως «μόλις ξεκινήσαμε να δουλεύουμε σε ένα νέο εργο στον Άξονα 10 που συνδέει τη Σερβία μέσω του Κοσόβου με τη Βόρεια Μακεδονία και, μ' αυτόν ελπίζουμε να έχουμε πρόσβαση στο Πανευρωπαϊκό Δίκτυο ΤΕΝ-Τ, το οποίο περιλαμβάνει και τη Θεσσαλονίκη που είναι ένα σημαντικό λιμάνι για το Κόσοβο».
Τέτοιας κλίμακας έργα υποδομών εκτιμάται ότι θα μειώσουν τα κόστη μεταφοράς και κατά συνέπεια το τελικό κόστος των προϊόντων στους καταναλωτές, ενώ, θα προσφέρουν, επίσης, βελτιωμένη και πιο εύκολη πρόσβαση στις αγορές, σύμφωνα με τον κ. Λούκα.
Αναφερόμενος στους τομείς προτεραιότητας που βρίσκονται στο επίκεντρο του υπουργείου Οικονομικής Ανάπτυξης, ο κ. Λούκα είπε πως «πέντε βασικοί τομείς για επενδύσεις που έχουν καθοριστεί από την κυβέρνηση» και ειναι οι τομείς της βιομηχανίας και επεξεργασίας ξύλου, της επεξεργασίας μετάλλων, των αγροτοδιατροφικών προϊόντων, της βιομηχανίας εξόρυξης και του τομέα της Τεχνολογίας των Πληροφοριών.