Οικονομία

Οι φόροι, η νομιμοποίηση των παλαιών κερδών και τα τεκμήρια των crypto


Πως θα φορολογηθούν τα κρυπτονομίσματα σύμφωνα με το νομοσχέδιο του ΥΠΕΘΟΟ και τι αλλάζει για τους επενδυτές

Τη δυνατότητα νομιμοποίησης των κερδών από κρυπτονομίσματα που αποκόμισαν φυσικά και νομικά πρόσωπα στο παρελθόν και σήμερα είναι «παγωμένα» και δεν μπορούν να τα χρησιμοποιήσουν παρέχει το νομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών που τέθηκε σε διαβούλευση.

Παράλληλα, προβλέπει τη φορολόγηση των υπεραξιών με 10%, με αφορολόγητο τα 500 ευρώ, ρυθμίζει το μεγάλο ζήτημα των τεκμηρίων, όπως και τα θέματα κληρονομιών crypto.

Η σημαντικότερη παρέμβαση που γίνεται με το νομοσχέδιο είναι η αναγνώριση από την εφορία των crypto, καθώς μέχρι τώρα ήταν κυριολεκτικά αόρατα, αφού η ΑΑΔΕ τα αγνοούσε, ακόμα και όταν τα δήλωναν οι φορολογούμενοι.

Αναλυτικότερα, οι ρυθμίσεις που εισάγει το νομοσχέδιο του ΥΠΕΘΟΟ για τα κρυπτονομίσματα, είναι οι ακόλουθες:

  • Φορολογία με της υπεραξίας. Καθιερώνεται η αυτοτελής φορολόγηση με συντελεστή 10% της υπεραξίας που αποκτούν τα φυσικά πρόσωπα από τη μεταβίβαση κρυπτοστοιχείων. Η υπεραξία θα υπολογίζεται, ως η διαφορά μεταξύ της τιμής στην οποία αποκτήθηκε το κρυπτονόμισμα και της τιμής στην οποία μεταβιβάστηκε.
  • Διαδοχικές αγορές. Στην περίπτωση διαδοχικών αγορών, θεσπίζονται κανόνες για την τεκμηρίωση των συναλλαγών και για τον προσδιορισμό της μέσης τιμής κτήσης, ώστε να βρίσκεται η διαφορά από την τιμή πώλησης.
  • Αφορολόγητο όριο. Εφόσον η υπεραξία που αποκτά ένα φυσικό πρόσωπο μέσα στο φορολογικό έτος δεν υπερβαίνει το ποσό των ποσό των 500 ευρώ, δεν θα επιβάλλεται φόρος υπεραξίας.
  • Ανταλλαγές crypto με crypto. Δεν θα φορολογούνται οι μετακινήσεις της ίδιας επένδυσης, από ένα κρυπτονόμισμα σε άλλο. Η διάταξη προβλέπει πως η ανταλλαγή ενός κρυπτοστοιχείου με άλλο δεν δημιουργεί φορολογητέα υπεραξία.
  • Παράλληλες δραστηριότητες κρυπτονομισμάτων. Ρυθμίζονται επίσης οι αποδόσεις που προκύπτουν από άλλες δραστηριότητες στην αγορά των κρυπτοστοιχείων και συγκεκριμένα ορίζεται ότι, έσοδα από δανεισμό crypto, η παροχή ρευστότητας και staking θα αντιμετωπίζονται φορολογικά ως τόκοι και θα επιβαρύνονται με συντελεστή 10%.
  • Για τον προσδιορισμό του φόρου κληρονομιών, δωρεών και γονικών παροχών, τα κρυπτοστοιχεία χαρακτηρίζονται ως ασώματη κινητή περιουσία κείμενη στην αλλοδαπή και η αξία τους θα προσδιορίζεται με βάση την αξία τους σε ευρώ κατά την προηγούμενη ημέρα από τον χρόνο γένεσης της φορολογικής υποχρέωσης.
  • Στην πώληση κρυπτοστοιχείων δεν θα επιβάλλεται Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής. 
  • Καθιερώνεται επίσης η δυνατότητα παροχής crypto από τις εταιρείες σε εργαζόμενους ή μετόχους ως παροχή σε είδος. Η αποτίμησή τους θα γίνεται με βάση την αξία τους σε ευρώ κατά τον χρόνο απόκτησης. 

Νομιμοποίηση παλαιών κερδών και τεκμήρια

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο η απόκτηση crypto θα αποτελεί τεκμήριο, αφού η αγορά κρυπτοστοιχείων εντάσσεται στις δαπάνες απόκτησης περιουσιακών στοιχείων για τους σκοπούς των τεκμηρίων.

Αυτό σημαίνει ότι οι αγοραστές θα καλούνται από την εφορία να δικαιολογούν τα ποσά που δαπάνησαν, με βάση των δηλωθέντα εισοδήματά τους.

Μέχρι σήμερα το πλαίσιο ήταν ασαφές, καθώς αφού η εφορία αγνοούσε τα crypto δεν εφάρμοζε το πόθεν έσχες.

Αντίστοιχα, οι επενδυτές σε crypto, θα μπορούν να επικαλεστούν τα κέρδη τους, ώστε να καλύψουν την ετήσια τεκμαρτή δαπάνη ή το πόθεν έσχες, για την απόκτηση περιουσιακών στοιχείων.

Όπως έχει επισημάνει αρκετές φορές το Σin, με βάση αποφάσεις της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών, η ΑΑΔΕ δεν αναγνωρίζει τα κέρδη από τα κρυπτονομίσματα που επικαλούνται οι φορολογούμενοι προκειμένου να δικαιολογήσουν τεκμαρτές δαπάνες.

Ο λόγος που επικαλείται η ΔΕΔ, είναι πως τα ποσά που προέρχονται από την πώληση των κρυπτονομισμάτων, δεν περιλαμβάνονται στον κατάλογο των εισοδημάτων ή των περιουσιακών στοιχείων ώστε να αναγνωρίζεται το ποσό που προκύπτει από τη ρευστοποίησή τους.

Νομιμοποίηση παλαιών κερδών

Με μια μεταβατική διάταξη που ενσωματώνεται στο νομοσχέδιο νομιμοποιείται η απόκτηση παλαιών κερδών, για τις συναλλαγές εκείνες που προηγήθηκαν ή θα προηγηθούν, μέχρι την εφαρμογή του νέου καθεστώτος.

Συγκεκριμένα, προβλέπεται η δυνατότητα οικειοθελούς δήλωσης υπεραξιών από παλαιότερες μεταβιβάσεις κρυπτοστοιχείων μέσα σε 12 μήνες από τη δημοσίευση του νόμου, χωρίς πρόστιμα και τόκους, εφόσον πληρούνται οι ορισμένες προϋποθέσεις.

Με τη διαδικασία αυτή, θα αναγνωριστούν από την εφορία κέρδη αρκετών εκατομμυρίων που έχουν αποκομίσει οι επενδυτές τα προηγούμενα έτη, τα οποία θα μπορούν, πλέον να τα χρησιμοποιήσουν νόμιμα.

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Σχετικά Άρθρα