«Το νομοσχέδιο αυτό συνιστά ένα σημαντικό μεταρρυθμιστικό εργαλείο για τη διαχείριση του ιδιωτικού χρέους της χώρας. Συμβάλλει στην στήριξη της αγοράς εργασίας. Στην τόνωση της ρευστότητας των επιχειρήσεων. Στην προσέλκυση νέων επενδύσεων. Στην ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής και προστατεύοντας, στον μέγιστο δυνατό βαθμό, τον παραγωγικό ιστό της οικονομίας» ανάφερε ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας κλείνοντας την πρώτη συνεδρίαση συζήτησης του νομοσχεδίου για τις «Ρυθμίσεις οφειλών και την δεύτερη ευκαιρία» στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής
Ο υπουργός Οικονομικών "σήκωσε το γάντι" στις επικρίσεις της αντιπολίτευσης, καλώντας την εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ Έφη Αχτσιόγλου να είναι «πιο προσεκτική στην κριτική της, να κάνει την αυτοκριτική της και να μην καταφεύγει σε ανακρίβειες». Υπενθύμισε ότι «ο ΣΥΡΙΖΑ εκεί που υποστήριζε "κανένα σπίτι στα χέρια τραπεζίτη" κατήργησε με τους ν.4346/2015 και ν.4592/2019 την προστασία της πρώτης κατοικίας". «Από την "σεισάχθεια" φτάσαμε επί ημερών διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ να έχουν γίνει 25.672 πλειστηριασμοί!», προσέθεσε: Αντέκρουσε τις επικρίσεις ότι "οι τραπεζίτες είναι αυτοί που έγραψαν το νομοσχέδιο", λέγοντας «πώς είναι δυνατόν να έχουν οι τράπεζες γράψει το σχέδιο νόμου και ταυτόχρονα να έχουν σοβαρές αντιδράσεις και να έχουν βάλει και ιδιωτικό οίκο προκειμένου να αξιολογήσει το νομοσχέδιο της κυβέρνησης». Υπογράμμισε ότι «επί ημερών διακυβέρνησής ΣΥΡΙΖΑ μας λέγατε, με τον κ. Τσακαλώτο, ότι "οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί είναι σημαντικοί, για να έχουμε καλές τράπεζες", και σήμερα τάσσεται κατά τους». Καταλόγισε στην εισηγήτρια ανακολουθία στην κριτική που άσκησε για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, λέγοντας πως «η τρίτη ανακεφαλαιοποίηση έγινε επί ΣΥΡΙΖΑ» όπως και ο νόμος για το ΤΧΣ.
Κατόπιν όλων αυτών, ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, απευθύνθηκε προς το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης λέγοντας «κρείττον του λελείν, το σιγάν».
Αναφερόμενος στο νομοσχέδιο, ο κ. Σταϊκούρας εξήγησε γιατί αυτό είναι «συνολικό, συνεκτικό, ρεαλιστικό και καινοτόμο». Στόχος του «η αντιμετώπιση με αποτελεσματικότητα, διαφάνεια, ευελιξία και κοινωνική δικαιοσύνη του μεγάλου οικονομικού και κοινωνικού προβλήματος της υπερχρέωσης νοικοκυριών». Θέλουμε, είπε ο υπουργός «να μιλάμε τη γλώσσα της αλήθειας, με ειλικρίνεια, καθαρότητα, παρρησία, με μετριοπάθεια, σοβαρότητα, τεκμηριωμένα και υπεύθυνα, μακριά από λαϊκισμούς και μικροπολιτικά παίγνια, με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον και χωρίς να προσπερνάμε τα προβλήματα του παρελθόντος. Να τα αντιμετωπίζουμε με σχέδιο, πολιτική βούληση και τόλμη»
Ο κ. Χ. Σταϊκούρας ανέφερε πως σήμερα υπάρχει πρόβλημα υψηλού ιδιωτικού χρέους στη χώρα μας το οποίο δημιουργήθηκε σωρεύτηκε και διογκώθηκε τα προηγούμενα χρόνια, που απαιτεί άμεσα συγκεκριμένες πρωτοβουλίες αντιμετώπισής του. Παρατήρησε ότι οι όλοι οι νόμοι που διαχρονικά ψηφίσθηκα από το 2010 για την ρύθμιση οφειλών των υπερχρεωμένων φυσικών και νομικών προσώπων «δεν κατάφεραν να δώσουν αποτελεσματική λύση στο ζήτημα του ιδιωτικού χρέους».
Έκανε λόγο για αποτυχία του νόμου "Κατσέλη" και προσέθεσε και πως και με τον μετέπειτα νόμο 4469/2017 ενώ στην πλατφόρμα εισήλθαν 63.400 επιχειρήσεις και επαγγελματίες μόνο 7.300 υπέβαλαν αίτηση, και εξ αυτών μόλις 2.200 ολοκλήρωσαν επιτυχώς τη διαδικασία ρύθμισης οφειλών. Τέλος, σημείωσε ο υπουργός, και ο νόμος 4605/2019, της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος διαδέχθηκε τον νόμο Κατσέλη μετά την οριζόντια κατάργηση της προστασίας της πρώτης κατοικίας από τον ΣΥΡΙΖΑ, είχε διορία 6 μηνών και μικρή περίμετρο δικαιούχων και αποδείχθηκε αναποτελεσματικός αφού «ενώ δυνητικά κάλυπτε περίπου 90.000 δανειολήπτες, σύμφωνα με τις αρχικές δηλώσεις στελεχών της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, έως τις 31 Δεκεμβρίου 2019, είχαν υποβληθεί μόλις 1.368 αιτήσεις».
Ο υπουργός Οικονομικών αναφερόμενος στο πρόγραμμα "Γέφυρα", για το οποίο ο αγορητής τους ΚΙΝΑΛ Μιχάλης Κατρίνης του είχε ζητήσει στοιχεία, ανέφερε πως μέχρι χθες, 14/10/2020, έχουν συγκεντρωθεί 142.757 αιτήσεις
Παρουσιάζοντας τα βασικά χαρακτηριστικά του νομοσχεδίου και τις καινοτομίες του ανέφερε: Εισάγεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, προληπτικός μηχανισμός για την έγκαιρη προειδοποίηση και παροχή στήριξης του πολίτη στο πλαίσιο πρόληψης ώστε αυτός να μην οδηγηθεί σε διαδικασίες αφερεγγυότητας. Ενσωματώνονται όλα τα επιμέρους εργαλεία ρύθμισης οφειλών που υπάρχουν σήμερα, σε ένα ενιαίο πλαίσιο και μια ενιαία διαδικασία. Οι οφειλέτες που αποδεδειγμένα βρίσκονται σε οικονομική δυσκολία ή αδυναμία, να έχουν την δυνατότητα να κάνουν ένα νέο ξεκίνημα.
Η 2η ευκαιρία, είπε, διασφαλίζει ότι τα χρέη της μιας γενιάς δεν θα μεταφέρονται στην επόμενη: Εισάγεται ένα ολοκληρωμένο και αυτοματοποιημένο πλαίσιο αντιμετώπισης της αφερεγγυότητας, μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών, τόσο για τα φυσικά όσο και για τα νομικά πρόσωπα. Η δυνατότητα για αναδιάθρωση γίνεται μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας, συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας "κουρέματος" της οφειλής. Η παροχή ρύθμισης αποφασίζεται από την πλειοψηφία των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, από το Δημόσιο και τους ασφαλιστικούς φορείς. Προσφέρεται η δυνατότητα αποπληρωμής των οφειλών σε έως 240 δόσεις προς τράπεζες και λοιπούς χρηματοδοτικούς φορείς, Δημόσιο και φορείς κοινωνικής ασφάλισης. Θεσπίζονται μόνιμες πρόνοιες κοινωνικής πολιτικής για δανειολήπτες που ανήκουν σε ευάλωτες κοινωνικά ομάδες, όπως επιδότηση δανείων πρώτης κατοικίας ώστε να αποφεύγονται πλειστηριασμοί, καθώς και σύσταση ενός Φορέα Απόκτησης Ακινήτων, ώστε να αποφεύγονται εξώσεις. Για να αποφύγουν την πτώχευση, οι επιχειρήσεις δύνανται να προσφύγουν στη διαδικασία της εξυγίανσης, της οποίας το πλαίσιο εκσυγχρονίζεται, κατ' εφαρμογή της Οδηγίας 1023/2019. Η πτώχευση συνοδεύεται απαρέγκλιτα από την απαλλαγή οφειλών, η οποία υλοποιείται γρήγορα. Παρέχονται σαφείς και συγκεκριμένες δικλείδες για την αποτροπή του ηθικού κινδύνου καταστρατήγησης και καταχρήσεων.