Με άγριες διαθέσεις έρχονται, την επόμενη εβδομάδα στην Αθήνα οι εκπρόσωποι των Θεσμών για την έναρξη των διαπραγματεύσεων της πέμπτης μεταμνημονιακής αξιολόγησης, καθώς από την πληροφόρηση που έχουν ως τώρα από τις ελληνικές αρχές οι Βρυξέλλες, για το κρίσιμα θέμα της προστασίας α' κατοικίας και της εφαρμογής ενός νέου θεσμικού πλαισίου για την αφερεγγυότητα, προκύπτει ότι υπάρχουν μόνο φιλόδοξα σχέδια με πολύ μικρή πρόοδο στην κατεύθυνση της υλοποίησής τους και είναι σοβαρό το ενδεχόμενο να φθάσει η κρίσιμη ημερομηνία της 30ης Απριλίου 2020 χωρίς να υπάρχει δυνατότητα εφαρμογής του νέου πλαισίου.
Η ισχύουσα ρύθμιση για την προστασία της πρώτης κατοικίας έχει βελτιωθεί ελαφρώς και η διάρκειά της παρατάθηκε ως τις 30 Απριλίου, αλλά ως τώρα τα στοιχεία δείχνουν ότι... πηγαίνει στα βράχια, με ελάχιστα δάνεια (64) να έχουν ρυθμισθεί και για ακόμη λιγότερα (31) να έχει εγκριθεί η χορήγηση κρατικής επιδότησης. Το υπουργείο Οικονομικών αποκλείει οποιαδήποτε παράταση της ρύθμισης και καλεί τους δανειολήπτες να ενταχθούν έγκαιρα, όμως στις Βρυξέλλες υπάρχει καχυποψία, καθώς φοβούνται ότι για άλλη μια φορά οι ελληνικές αρχές θα επικαλεσθούν ανυπέρβλητα προβλήματα στην προετοιμασία του νέου θεσμικού πλαισίου, ώστε να δικαιολογήσουν άλλη μια παράταση του προστατευτικού νόμου για την πρώτη κατοικία, που η Κομισιόν πιστεύει ότι έπρεπε ήδη να έχει καταργηθεί από τις 31 Δεκεμβρίου, όταν έληξε η αρχική προθεσμία.
Σχετικά με το νέο πλαίσιο αφερεγγυότητας, η κυβέρνηση έχει ως τώρα παρουσιάσει στις Βρυξέλλες μόνο τις άκρως φιλόδοξες, γενικές κατευθύνσεις για την αναμόρφωσή του, που βασίζονται σε σχετική εισήγηση ιδιωτικού ελεγκτικού οίκου. Μεταξύ άλλων, προβλέπεται απλούστευση και ενοποίηση της πτωχευτικής διαδικασίας για φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις, χωρίς νέες προστατευτικές διατάξεις για την πρώτη κατοικία, αλλά και ιδιαίτερα σύνθετα έργα πληροφορικής, όπως μια ενιαία βάση δεδομένων για το σύνολο των ιδιωτικών χρεών σε τράπεζες, Δημοσίο και ασφαλιστικούς οργανισμούς, μέσω της οποίας θα δοθεί η δυνατότητα για δειγματοληπτικούς ελέγχους, ώστε να διαπιστώνεται ποιοι δανειολήπτες είναι στρατηγικοί κακοπληρωτές, αλλά και για τη δημιουργία ενός μηχανισμού έγκαιρης προειδοποίησης για τη συσσώρευση μεγάλων χρεών.
Δεν θα γινει δεκτό αίτημα νέας παράτασης
Οι κοινοτικοί θεσμοί βλέπουν ότι στο κομμάτι της προετοιμασίας του θεσμικού πλαισίου έχει γίνει πολύ μικρή πρόοδος, αφού δεν έχει προχωρήσει καν επαρκώς η διαβούλευση με τους ενδιαφερόμενους, πολύ περισσότερο η κατάρτιση ενός προσχεδίου νόμου. Στο σκέλος της προετοιμασίας των σημαντικών έργων πληροφορικής που θα απαιτηθεί να γίνουν υπό την αιγίδα της ειδικής γραμματείας ιδιωτικού χρέους, ο βαθμός προόδου είναι εξίσου χαμηλός.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το τελεσίγραφο που θα δώσουν οι κοινοτικοί στον επόμενο έλεγχο στην κυβέρνηση θα είναι απλό: ακόμη και αν δεν προχωρήσουν επαρκώς οι προετοιμασίες του νέου πλαισίου για την αφερεγγυότητα, ώστε να εφαρμοσθεί από την 1η Μαϊου, δεν θα γίνει δεκτό οποιοδήποτε αίτημα για παράταση του νόμου για την πρώτη κατοικία, ο οποίος θα πρέπει να λήξει κανονικά στις 30 Απριλίου και, από εκείνο το χρονικό σημείο και μετά, να ενεργοποιηθούν κανονικά οι διαδικασίες για πλειστηριασμούς.
Σημειώνεται ότι στο τελευταίο Eurogroup, όπως σημειωνόταν στο σχετικό ανακοινωθέν, οι Ευρωπαίοι υπουργοί είχαν καλωσορίσει «την ισχυρή δέσμευση των ελληνικών αρχών να μην παρατείνουν πέραν του Απριλίου 2020 την ισχύουσα ρύθμιση για την προστασία κύριων κατοικιών και την πρόθεση (σ.σ.: της κυβέρνησης) να προχωρήσει σε ευρεία μεταρρύθμιση του πλαισίου για την αφερεγγυότητα, ως το τέλος Απριλίου 2020. Το νέο πλαίσιο θα πρέπει να στοχεύει στη διασφάλιση μιας κατάλληλης επιβολής της ρευστοποίησης όλων των εξασφαλίσεων (collateral), η οποία θα βοηθήσει την εξομάλυνση της παροχής πιστώσεων από τον τραπεζικό τομέα στην οικονομία». Με απλά λόγια, μετά τις 30 Απριλίου όλες οι κατοικίες, ακόμη και οι κύριες, συμφωνήθηκε ότι θα μπορούν να αποτελούν αντικείμενο πλειστηριασμού...