Το Ινστιτούτο Εναλλακτικών Πολιτικών ENA δημοσίευσε το τρίτο μέρος της σειράς κειμένων για το φαινόμενο του ψηφιακού νομαδισμού.
Το κείμενο εργασίας της Σοφίας Κατράνα (MBA Ψηφιακό Επιχειρείν, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής) επικεντρώνεται στους δημοφιλείς προορισμούς ψηφιακών νομάδων και πιο συγκεκριμένα, τι έχουν κάνει άλλες χώρες, για να τους προσεγγίσουν. Στο πλαίσιο της ανάλυσης εξετάζεται και το τι γίνεται στην Ελλάδα – τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα, τόσο ως προς το τι έχει εξαγγελθεί και υλοποιηθεί μέχρι τώρα όσο και ως προς το τι περισσότερο θα μπορούσε να γίνει, έτσι ώστε να καταστεί ένας δημοφιλής προορισμός για ΨΝ.
Πιο συγκεκριμένα, αναφέρεται ότι σε σχετική λίστα του Forbes, η Ελλάδα βρίσκεται σε μία σχετικά καλή θέση (6η). Οι 10 καλύτεροι προορισμοί και οι βαθμολογίες τους (με σειρά κατάταξης) είναι: 1. Νορβηγία (7,88 / 10), 2. Μεξικό (7,30 / 10), 3. Γερμανία (7,19 / 10), 4. Πορτογαλία (6,84 / 10), 5. Ισλανδία (6,83 / 10), 6. Ελλάδα (6,45 / 10), 7. Κόστα Ρίκα (6,11 / 10), 8. Τζαμάικα (6,03 / 10), 9. Ισπανία (6,02 / 10), 10. Βερμούδες (5,97 / 10).Το άρθρο αναφέρει επίσης, ότι η Νορβηγία, η Πορτογαλία και η Ελλάδα δεν έχουν χρονικό περιορισμό στην παραμονή των ΨΝ, που έχουν Visa για απομακρυσμένη εργασία και αυτή επιτρέπεται όσο πληρούνται οι απαραίτητες προϋποθέσεις. Το αρνητικό της Νορβηγίας είναι το υψηλό κόστος διαμονής, ενώ το Μεξικό είναι μεν φθηνό, αλλά έχει περιορισμένη πρόσβαση στο Internet.
Τι έκανε και τι πρέπει να κάνει η Ελλάδα για την προσέλκυση ψηφιακών νομάδων;
Κατά τη διάρκεια της εμπειρικής έρευνας που διεξήχθη (το μεγαλύτερο μέρος της οποίας, παρουσιάστηκε στο προηγούμενο, δεύτερο σκέλος της παρούσας μελέτης) στα Facebook Groups ψηφιακών νομάδων, τέθηκαν στους ΨΝ που συμμετείχαν σε αυτήν και μερικά ερωτήματα, που αφορούσαν τη χώρα μας.
Υπενθυμίζεται ότι το 63% των ψηφιακών νομάδων που συμμετείχαν στην έρευνα, δεν έχει επισκεφθεί ποτέ την Ελλάδα, ενώ το 75,6% δήλωσε πως: ίσως (52%) ή ναι (23,6%) θα την επέλεγε για να ζήσει ως ψηφιακός νομάς. Το 7,9% των ερωτηθέντων, που απάντησε ότι δε θα επέλεγε την Ελλάδα ως προορισμό, αιτιολόγησε την απάντησή του στον παρακάτω πίνακα:
Στο ερώτημα τι θα πρέπει να κάνει η Ελλάδα, ώστε να προσεγγίσει ψηφιακούς νομάδες, το 31,5% έθεσε ως βασικότερη προτεραιότητα τις υποδομές του Internet, το 28,3% μία καμπάνια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, στην οποία να ενημερώνει τον κόσμο ότι δέχεται ψηφιακούς νομάδες, το 26,8% τη βίζα για ψηφιακούς νομάδες, το 26% την εφαρμογή λιγότερης γραφειοκρατίας και το 25,2% ένα ανταγωνιστικό φορολογικό σύστημα για ψηφιακούς νομάδες. Ρωτήθηκε επίσης, εάν υπήρχε ένας και μόνο καθοριστικός παράγοντας, για να επιλέξουν μία τοποθεσία στην Ελλάδα και να ζήσουν σε αυτήν ως ψηφιακοί νομάδες, ποιος θα ήταν αυτός:
Το 22,8% απάντησε ότι θα ήταν το χαμηλό κόστος ζωής, το 15% το γρήγορο και φθηνό Internet, το 12,6% η μεγάλη κοινότητα ψηφιακών νομάδων, το 11,8% το ωραίο τοπίο και το 7,9% η φιλόξενη τοπική κοινωνία. Τέλος, σε ερώτηση για το πώς τους φαίνονται οι διαδικασίες που έχει θεσπίσει η ελληνική κυβέρνηση για τη χορήγηση βίζα σε ψηφιακούς νομάδες και το 88% απάντησε, ότι δεν ήξερε πως γίνεται κάτι τέτοιο.
Σε ό,τι αφορά τις απαντήσεις που έδωσαν οι ψηφιακοί νομάδες της έρευνας για την Ελλάδα, 1 στους 3 την έχει ήδη επισκεφθεί και θετικό είναι φυσικά, το γεγονός ότι πολλοί από αυτούς θα την επέλεγαν ως χώρα προορισμού. Τόσο όμως όσοι απάντησαν θετικά όσο και όσοι απάντησαν αρνητικά, δείχνουν να ξέρουν τα προβλήματα που αφορούν στο υψηλό κόστος ζωής, τις υποδομές και τη γραφειοκρατία. Διαπιστώθηκε όμως με έκπληξη ότι την ίδια στιγμή, έχουν και πλήρη άγνοια για τις ενέργειες που έχει κάνει η χώρα μας, ώστε να τους προσεγγίσει. Ίσως γι’ αυτό και θεωρούν ως δεύτερη προτεραιότητα την καμπάνια ενημέρωσης των ΨΝ στα social media.
Σε ό,τι αφορά δε τους ΨΝ εκτός ΕΕ, μέσα στους οποίους συμπεριλαμβάνονται πλέον και οι Βρετανοί (τα έτη 2019 και 2020 οι περισσότεροι τουρίστες στη χώρα μας ήταν από Γερμανία και Αγγλία (StatistaResearchDepartment , 2022), τα πράγματα γίνονται πιο περίπλοκα: για ένα έτος διαμονής στην Ελλάδα, καλούνται να αντιμετωπίσουν το «τέρας» της ελληνικής γραφειοκρατίας. Σύμφωνα με την atlys , υπάρχουν κάποια «θολά» σημεία σχετικά με τα έγγραφα που απαιτούνται για την έκδοση της ελληνικής DigitalNomadVisa, αλλά και για τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουν οι αιτούντες.
Αναφέρεται επίσης, το θέμα της φορολογίας και ιδιαιτέρως, το γεγονός ότι εφόσον κάποιος γίνει φορολογικός κάτοικος Ελλάδας, είναι υποχρεωμένος να δηλώσει όλα τα εισοδήματά του, ασχέτως εάν αυτά δεν αποκτήθηκαν στην Ελλάδα. Κάτι το οποίο πρέπει να λάβουμε υπόψιν μας επίσης, είναι ότι για αυτούς τους ανθρώπους κάποια πράγματα δεν θεωρούνται δεδομένα, γιατί στη χώρα τους μπορεί να είναι διαφορετικά.
Από αυτά που παρουσιάστηκαν παραπάνω είναι προφανές, ότι η Ελλάδα έχει σημαντικές προκλήσεις να αντιμετωπίσει, προτού φιλοξενήσει ψηφιακούς νομάδες. Φυσικά και μπορεί να αξιοποιηθεί η φυσική ομορφιά, το ήπιο κλίμα και η τεχνογνωσία στον τουρισμό, που διαθέτουμε ως χώρα, για να επιμηκυνθεί η εξάμηνη, στην καλύτερη περίπτωση, τουριστική σεζόν μας. Όμως οι ψηφιακοί νομάδες, έστω και αυτό το μικρό κομμάτι τους, που συμμετείχε στην έρευνα, έδειξαν ότι γνωρίζουν πολύ καλά τι συμβαίνει στην Ελλάδα, σε σχέση με τις υποδομές, τις υψηλές τιμές σε ενοίκια και εστίαση και τη γραφειοκρατία.
Αναμφισβήτητα, οι υποδομές απαιτούν χρόνο και επενδύσεις. Απορία προκαλεί ωστόσο πώς γίνεται το αρμόδιο Υπουργείο να μην έχει απορροφήσει μέχρι σήμερα, έστω κάποια χρήματα από το Ταμείο Ανάκαμψης για αυτόν τον σκοπό.
Συνοψίζοντας, όμως, θέματα όπως οι υποδομές, η φορολογία και η απλούστευση των διαδικασιών χρήζουν προσοχής, εάν θέλουμε να είμαστε ανταγωνιστικοί ως χώρα στην προσέλκυση των ψηφιακών νομάδων.
Διαβάστε όλο το κείμενο εργασίας: https://bit.ly/3Whcmow