Τα δεδομένα και οι ισορροπίες αλλάζουν στη γερμανική αγορά μέσων ενημέρωσης, η οποία θα σημειώσει φέτος νέο ρεκόρ εσόδων. Οι αλλαγές αυτές δείχνουν τις τάσεις που θα επικρατήσουν τα επόμενα χρόνια σε ευρωπαίκό επίπεδο.
Η αγορά ήχου και οπτικοακουστικών μέσων της Γερμανίας αναμένεται να ξεπεράσει φέτος πρώτη φορά τα 16 δισεκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με την τελευταία ετήσια φθινοπωρινή πρόβλεψη της κλαδικής ένωσης VAUNET.
Ο οργανισμός προβλέπει συνολικά έσοδα 16,2 δισεκατομμυρίων ευρώ, αυξημένα κατά 3,3% από 15,6 δισ.το 2024. Η αύξηση τροφοδοτείται σε μεγάλο βαθμό από το streaming και το περιεχόμενο επί πληρωμή, ενώ η παραδοσιακή τηλεοπτική διαφήμιση συνεχίζει να αποδυναμώνεται. Η VAUNET προειδοποιεί ότι η συνολική ανάπτυξη του τομέα παρεμποδίζεται από τις δύσκολες οικονομικές συνθήκες και τον ολοένα και πιο αθέμιτο ανταγωνισμό από τις παγκόσμιες τεχνολογικές πλατφόρμες.
«Η ζήτηση για περιεχόμενο ήχου και οπτικοακουστικών μέσων συνεχίζει να αυξάνεται», δήλωσε ο Frank Giersberg, Διευθύνων Σύμβουλος της VAUNET. «Ωστόσο, το οικονομικό κλίμα αφήνει το στίγμα του σε ορισμένα μέρη της αγοράς. Η ανάπτυξη περιορίζεται ουσιαστικά στις υπηρεσίες πληρωμένης ροής και στη διαφήμιση μέσω streaming, και ακριβώς σε αυτά τα τμήματα, βλέπουμε μια ανησυχητική και αυξανόμενη δύναμη στην αγορά των παγκόσμιων εταιρειών Big Tech».
Τα συνολικά έσοδα από διαφημίσεις από ηχητικά και οπτικοακουστικά μέσα αναμένεται να αυξηθούν οριακά κατά 0,2% στα 6,1 δισεκατομμύρια ευρώ το 2025. Η εικόνα διαφέρει έντονα μεταξύ των επιμέρους τομέων.
Στην ηχητική διαφήμιση, τα έσοδα προβλέπεται να αυξηθούν κατά 2,5% στα 848 εκατομμύρια ευρώ. Η ραδιοφωνική διαφήμιση θα αυξηθεί ελαφρώς κατά 1% στα 714 εκατομμύρια ευρώ, ενώ η ροή ήχου θα αυξηθεί κατά 11% στα 133 εκατομμύρια ευρώ.
Η αγορά διαφήμισης βίντεο θα παραμείνει σχεδόν σταθερή στα 5,2 δισεκατομμύρια ευρώ (–0,1%), αλλά αυτό καλύπτει αποκλίνουσες τάσεις:
- Η παραδοσιακή τηλεοπτική διαφήμιση αναμένεται να μειωθεί κατά 7% στα 3,3 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ η ροή βίντεο θα αυξηθεί ξανά έντονα, σημειώνοντας αύξηση 15% στα 1,9 δισεκατομμύρια ευρώ.
Τα έσοδα από περιεχόμενο επί πληρωμή - συμπεριλαμβανομένης της συνδρομητικής τηλεόρασης, του βίντεο κατά παραγγελία επί πληρωμή και του ήχου επί πληρωμή - θα αυξηθούν κατά 6,7% στα 8 δισεκατομμύρια ευρώ, σημειώνοντας ιστορικό ρεκόρ..
Ο τομέας της συνδρομητικής τηλεόρασης θα παραμείνει σταθερός στα 2,1 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ οι υπηρεσίες βίντεο κατ' απαίτηση επί πληρωμή, όπως το Netflix, το Disney+ και οι τοπικές πλατφόρμες, θα αυξηθούν κατά 9% στα 3,7 δισεκατομμύρια ευρώ. Οι συνδρομές ήχου επί πληρωμή, συμπεριλαμβανομένης της ροής μουσικής, θα αυξηθούν κατά 10% στα 2,2 δισεκατομμύρια ευρώ.
Η αγορά των τηλεπωλήσεων προβλέπεται να παραμείνει σταθερή στα 2,1 δισεκατομμύρια ευρώ.
Ο πρόεδρος της VAUNET, Claus Grewenig, προέτρεψε τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να ενεργήσουν γρήγορα για να διασφαλίσουν πιο δίκαιες συνθήκες ανταγωνισμού:
«Η ανάπτυξη της αγοράς υπογραμμίζει την επείγουσα ανάγκη δημιουργίας ισότιμων όρων ανταγωνισμού με τις πλατφόρμες της Big Tech, ώστε ο μετασχηματισμός να μην παρακάμψει τον τομέα των μέσων ενημέρωσης. Ένα ισχυρό πλαίσιο για την αναχρηματοδότηση, η ενημερωμένη ρύθμιση των πλατφορμών και η ευρεία δυνατότητα συνεργασίας είναι απαραίτητα. Όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη κατά μήκος της αλυσίδας αξίας πρέπει να συμβάλουν στην ενίσχυση των υπεύθυνων προσφορών των μέσων ενημέρωσης».
Παρά την ισχυρή ανάπτυξη στα ψηφιακά τμήματα, η πρόβλεψη της VAUNET υπογραμμίζει τις συνεχιζόμενες προκλήσεις για τους παράγοντες της αγοράς εμπορικών μέσων ενημέρωσης της Γερμανίας. Η οικονομική αβεβαιότητα, η συρρίκνωση των προϋπολογισμών τηλεοπτικής διαφήμισης και οι κυρίαρχες παγκόσμιες πλατφόρμες ροής συνεχίζουν να αναδιαμορφώνουν την αγορά.