Ο αυξημένος τζίρος της εορταστικής περιόδου Χριστουγέννων-Πρωτοχρονιάς έδωσε μια “ανάσα” στις επιχειρήσεις, βελτίωσε το επιχειρηματικό και οικονομικό κλίμα, αλλά ο ορίζοντας για τη φετινή χρονιά παραμένει “γκρίζος”.
Ανησυχίες προκαλούν οι συνεχείς ανατιμήσεις, ενώ αβεβαιότητα επικρατεί όσον αφορά την εξέλιξη της καταναλωτικής ζήτησης, η οποία τροφοδοτήθηκε σε μεγάλο βαθμό τους τελευταίους μήνες από ποικίλα επιδόματα και ενισχύσεις, που δόθηκαν προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι επιπτώσεις της ενεργειακής κρίσης και της ακρίβειας.
Επιχειρηματικοί παράγοντες εκφράζουν προβληματισμό για τις συνθήκες που θα διαμορφωθούν στην αγορά κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου, αλλά και στη συνέχεια, όταν αναγκαστικά θα μπει φρένο στην πολιτική επιδομάτων και οι οποιεσδήποτε παροχές θα είναι στοχευμένες.
Οι αριθμοί... "ευημερούν"
Προς το παρόν οι συνεχείς αυξήσεις τιμών και η ακρίβεια φέρνουν σε δύσκολη οικονομική θέση εκατοντάδες χιλιάδες νοικοκυριά, αλλά για τις επιχειρήσεις έχουν και μιά καλή πλευρά: Αυξάνουν τον τζίρο, ο οποίος με τις ανατιμήσεις μεγαλώνει, ακόμη κι αν ο όγκος πωλήσεων παραμένει στάσιμος.
Αυτό συμβαίνει τους τελευταίους μήνες ιδιαίτερα στο λιανικό εμπόριο, με αποτέλεσμα οι αριθμοί να “ευημερούν” ενώ οι επιχειρήσεις “πάσχουν”.
Ενδεικτικά είναι τα στοιχεία για τις πωλήσεις των καταστημάτων και επιχειρήσεων λιανικής κατά την εορταστική περίοδο Χριστουγέννων-Πρωτοχρονιάς:
- Ο τζίρος ήταν αυξημένος περίπου κατά 11%, υπερβαίνοντας οριακά τα 4 δισ. ευρώ, έναντι 3,6 δισ. το 2021
- Ομως ο όγκος πωλήσεων παρέμεινε στάσιμος στα επίπεδα της προηγούμενης χρονιάς. Σε ορισμένους μάλιστα τομείς – όπως τα τρόφιμα και τα είδη δώρου – ήταν σαφώς μειωμένος
Επιδείνωση για μια στις 4 επιχειρήσεις
Στις σχετικές μετρήσεις που διενεργούνται για λογαριασμό συλλογικών φορέων του εμπορίου, πάνω από τους μισούς επιχειρηματίες του κλάδου (το 55%) δηλώνουν ικανοποιημένοι από τον εορταστικό και τον συνολικό τζίρο του Δεκεμβρίου. Επισημαίνουν όμως ότι τα περιθώρια κέρδους έχουν στενέψει και εκφράζουν ανησυχία για τη συνέχεια.
Υπάρχει όμως κι ένα μεγάλο ποσοστό επιχειρήσεων που δεν είναι καθόλου ικανοποιημένες από τις επιδόσεις του τελευταίου μήνα του έτους, στις οποίες προσέβλεπαν για να καλύψουν “τρύπες” όλης της χρονιάς. Περίπου μία στις 4 επιχειρήσεις (26%) δηλώνουν ότι ο τζίρος τους ήταν μειωμένος τον Δεκέμβριο – ακόμη και σε ονομαστικές τιμές – σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή χρονική περίοδο.
Λαμβανομένων υπόψη των ανατιμήσεων και του πληθωρισμού, αυτό σημαίνει ότι οι πωλήσεις τους μειώθηκαν σε όγκο πάνω από 12%. Ανάλογη εξέλιξη είχαν βέβαια τα κέρδη τους – ενώ πολλές βυθίστηκαν ακόμη πιό βαθιά σε ζημίες.
Αναμένουν κάμψη της ζήτησης
Παράγοντες του κλάδου εκφράζουν την εκτίμηση ότι η αγορά θα εμφανίσει τους επόμενους μήνες “συμπτώματα κόπωσης”. Η αυξητική πορεία του τζίρου θα επιβραδυνθεί, μετά το “καταναλωτικό ξέσπασμα” που παρατηρήθηκε τους τελευταίους μήνες, ύστερα από δύο χρόνια “εγκλεισμού και στέρησης” λόγω πανδημίας.
Επισημαίνουν επίσης ότι πέραν των ανατιμήσεων και της ακρίβειας, σημαντική παράμετρος για την εξέλιξη της καταναλωτικής ζήτησης και των πωλήσεων θα είναι η αύξηση των επιτοκίων, που θα επιβαρύνει εκατομμύρια νοικοκυριά με δάνεια (κυρώς στεγαστικά) και δεκάδες χιλιάδες επιχειρήσεις κάθε μεγέθους και κλάδου.