Οριακή κάμψη 0,3% σημείωσαν οι συνολικές πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ευρώπη τον Απρίλιο σε ετήσια βάση, όμως οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών και υβριδικών μοντέλων συνέχισαν να αυξάνονται, με εξαίρεση την Tesla, η οποία κατέγραψε εντυπωσιακή πτώση 49%.
Η Tesla είδε το μερίδιό της στην ευρωπαϊκή αγορά να σχεδόν υποδιπλασιάζεται στο 0,7% από 1,3% πέρυσι, παρά την πρόσφατη αναβάθμιση του Model Y. Οι πωλήσεις της μειώθηκαν 49% σε ετήσια βάση, με την καθοδική πορεία να συνεχίζεται για τέταρτο συνεχόμενο μήνα.
Η δυσκολία ανάκαμψης της εταιρείας αποδίδεται τόσο στον σφοδρό ανταγωνισμό από Κινέζους κατασκευαστές, όσο και στη φθορά της δημόσιας εικόνας του Elon Musk, λόγω των πολιτικών του απόψεων και της δημόσιας παρουσίας του.
Τα EVs ανεβαίνουν, τα Tesla όχι
Οι ταξινομήσεις αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων (BEV) αυξήθηκαν κατά 27,8% τον Απρίλιο, ενώ τα plug-in υβριδικά (PHEV) κατά 7,8% και τα υβριδικά (HEV) κατά 20,8%.
Συνολικά, τα εξηλεκτρισμένα οχήματα (BEV, PHEV, HEV) αντιπροσώπευσαν το 59,2% των νέων επιβατικών ταξινομήσεων στην ΕΕ, από 47,7% τον Απρίλιο του 2024, μια σαφής ένδειξη στροφής των Ευρωπαίων καταναλωτών προς την ηλεκτροκίνηση.
Ανά περιοχή και μάρκα
- Στην ΕΕ, οι πωλήσεις υποχώρησαν 1,2% σε ετήσια βάση — για τέταρτο συνεχόμενο μήνα.
- Ισπανία και Ιταλία κατέγραψαν αύξηση στις πωλήσεις κατά 7,1% και 2,7% αντίστοιχα.
- Γαλλία και Γερμανία σημείωσαν πτώση 5,6% και 0,2% αντίστοιχα.
- Ηνωμένο Βασίλειο: οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 10,4%.
- SAIC Motor (κρατική κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία) και Mitsubishi είδαν τις πωλήσεις τους να αυξάνονται κατά 24,5% και 22,1% αντίστοιχα.
- Mazda: πτώση πωλήσεων κατά 24,5%.
Το ευρύτερο πλαίσιο
Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία προσπαθεί να μειώσει το κόστος παραγωγής και να αντιμετωπίσει τις πιέσεις από τον παγκόσμιο ανταγωνισμό – ιδιαίτερα από την Κίνα και τις ΗΠΑ. Παρότι η ένταση μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας φαίνεται να αποκλιμακώνεται, η προοπτική επιβολής δασμών στις εισαγωγές, η επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας και οι φόβοι για λουκέτα και απώλειες θέσεων εργασίας διατηρούν τον κλάδο σε κατάσταση επιφυλακής.
Η εικόνα είναι διττή: από τη μία, η ηλεκτροκίνηση κερδίζει έδαφος, ενισχυόμενη από τις πιέσεις για μείωση εκπομπών και την είσοδο πιο οικονομικών μοντέλων. Από την άλλη, η Tesla, πρωταγωνιστής της ηλεκτροκίνησης, φαίνεται να χάνει έδαφος, θέτοντας ερωτήματα για το πώς θα διαμορφωθεί το μέλλον της EV αγοράς στην Ευρώπη.