Μια σημαντική θεσμική μεταρρύθμιση για τον τομέα της αεροναυτιλίας εγκρίθηκε αυτή την εβδομάδα από τη Βουλή, με το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που μετατρέπει την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) σε Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ).
Αν και η συζήτηση στη Βουλή επισκιάστηκε από πολιτική αντιπαράθεση για άσχετη τροπολογία που αφορούσε το Μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη, οι αλλαγές στο διοικητικό μοντέλο της ΥΠΑ αποτελούν πλέον νόμο του κράτους, με στόχο τον εκσυγχρονισμό και την αποδοτικότερη λειτουργία της.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας, περιέγραψε χαρακτηριστικά την ανάγκη για αλλαγή, λέγοντας πως «για ζητήματα όπως η καθαριότητα στις τουαλέτες του αεροδρομίου “Καζαντζάκης” ή το κούρεμα του γκαζόν στα περιφερειακά αεροδρόμια απαιτείται σήμερα η υπογραφή του Υπουργού».
Διοικητικός μετασχηματισμός και αυτοτέλεια
Η μεταρρύθμιση στοχεύει στη διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια της ΥΠΑ και αποτελεί έναν από τους επτά πυλώνες του Σχεδίου Δράσης του Υπουργείου, που εφαρμόζεται σε συνεργασία με τους ευρωπαϊκούς φορείς DG MOVE, EASA και EUROCONTROL.
Οι βασικές αλλαγές του νέου πλαισίου περιλαμβάνουν:
-
Ευέλικτη διοικητική δομή: μείωση των οργανικών δομών κατά 35% για μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα.
-
Ενίσχυση προσωπικού: δημιουργία 2.407 μόνιμων θέσεων, κάλυψη κενών μέσω ΑΣΕΠ, κινητικότητα στα περιφερειακά αεροδρόμια και εξειδικευμένη εκπαίδευση στελεχών.
-
Οικονομική αυτοτέλεια: η ΥΠΑ αποκτά δικό της προϋπολογισμό, ισολογισμό και κανονισμό έργων, ενώ θα αξιοποιεί απευθείας τα έσοδα από την EUROCONTROL.
Οι επτά πυλώνες του εκσυγχρονισμού
Πέρα από τη διοικητική μεταρρύθμιση, το Σχέδιο Δράσης του Υπουργείου περιλαμβάνει έξι ακόμη τομείς:
-
Παρακολούθηση και συντονισμό του Σχεδίου Δράσης για συμμόρφωση με το ευρωπαϊκό δίκαιο (ATM).
-
Ανάπτυξη Υπηρεσιών Ζεύξης Δεδομένων (DataLink Services) για ασφαλή ψηφιακή επικοινωνία αεροσκαφών–ελεγκτών.
-
Αναβάθμιση του συστήματος Διαχείρισης Εναέριας Κυκλοφορίας (TopSky ATC One) – ένα από τα πιο σύγχρονα παγκοσμίως.
-
Εφαρμογή Πλοήγησης Βάσει Απόδοσης (PBN) για πιο αποτελεσματικό και φιλικό προς το περιβάλλον εναέριο χώρο.
-
Εγκατάσταση νέων ραντάρ με δυνατότητα Mode S, μέσω του έργου «Pallas T1», για πληρέστερη επιτήρηση.
-
Πλήρη εφαρμογή του Κανονισμού CP1, που αφορά τεχνικές αναβαθμίσεις και μεταβατικές διαδικασίες.
Νέες προσλήψεις και ενίσχυση ειδικοτήτων
Παράλληλα με τη θεσμική μετατροπή της ΥΠΑ, προχωρούν και προσλήψεις εξειδικευμένου προσωπικού. Ήδη πραγματοποιήθηκε η ορκωμοσία 80 νέων ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, ενώ προβλέπεται η πρόσληψη ακόμη 17 μέσα στο 2025 και 72 το 2026 από τον ίδιο διαγωνισμό ΑΣΕΠ.
Επιπλέον, έχουν δρομολογηθεί 43 προσλήψεις ηλεκτρονικών ATSEP φέτος και άλλες 44 το 2026, καθώς και 28 υπαλλήλων παροχής πληροφοριών (AFISO) το επόμενο έτος.
«Μια σύγχρονη και βιώσιμη ΥΠΑ»
Όπως δήλωσε ο Υπουργός Χρίστος Δήμας κατά τη συζήτηση στη Βουλή:
«Δημιουργούμε μια σύγχρονη, αυτοδύναμη και οικονομικά βιώσιμη Υπηρεσία, πιο αποδοτική και αποτελεσματική, προσηλωμένη στους στόχους της και ικανή να υποστηρίζει την αναπτυξιακή πορεία της χώρας και να διασφαλίζει την ασφάλεια και ποιότητα των αεροπορικών μεταφορών».
Με τη συνδυασμένη εφαρμογή διοικητικών, τεχνολογικών και στελεχιακών παρεμβάσεων, το Υπουργείο φιλοδοξεί να καλύψει τα κενά που άφησε η οικονομική κρίση και να φέρει την ελληνική αεροναυτιλία στο επίπεδο των πλέον προηγμένων ευρωπαϊκών συστημάτων.