Σε πολύ υψηλά επίπεδα, ακόμη και μετά τη λήξη της θερινής περιόδου των αυξημένων μετακινήσεων, παραμένει η τιμή της βενζίνης, που είναι σταθερά από τις υψηλότερες στην Ευρώπη. Οι καταναλωτές, όμως, δεν πρέπει να ανησυχούν μόνο για το κόστος κάθε γεμίσματος στο ρεζερβουάρ, αλλά και για το «πάρτι» νοθείας της βενζίνης με χημικά από τη Βουλγαρία που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, με τις αρχές να αδυνατούν να σταματήσουν τη δράση των κυκλωμάτων.
Τα στοιχεία του δελτίου τιμών καυσίμων που δημοσίευσε χθες η Κομισιόν επιβεβαίωσαν ότι η ελληνική αγορά σταθεροποιείται ανάμεσα στις ακριβότερες της Ευρώπης. Μετά το ράλι τιμών, ιδιαίτερα τον Αύγουστο, μήνα με κατά παράδοση υψηλή ζήτηση λόγω των μετακινήσεων για τις διακοπές, που έφερε την Ελλάδα στη δεύτερη θέση της ευρωζώνης μετά την Ολλανδία, τα νεότερα στοιχεία δείχνουν ότι στις αρχές του Σεπτεμβρίου η αμόλυβδη στη χώρα μας ήταν η τέταρτη ακριβότερη στην Ευρώπη και τρίτη ακριβότερη στην ευρωζώνη. Μάλιστα, όσοι παρακολουθούν εδώ και χρόνια τα στατιστικά επισημαίνουν ότι οι τιμές στην Ελλάδα έχουν σταθεροποιηθεί σε υψηλότερα επίπεδα από την Ιταλία, που κατά παράδοση βρισκόταν σε υψηλότερη θέση.
Η διατήρηση των τιμών σε επίπεδα που είναι από τα υψηλότερα στην Ευρώπη συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με την υπερφορολόγηση των καυσίμων κίνησης στην Ελλάδα. Είναι χαρακτηριστικό ότι, σε αντίθεση με ό,τι συνέβαινε σε άλλες εποχές, η τιμή προ φόρων της αμόλυβδης είναι ελαφρώς χαμηλότερη από τον μέσο όρο της Ευρώπης των 27 και της ευρωζώνης των 19, σύμφωνα με τα στοιχεία της Κομισιόν, ενώ η τιμή αντλίας (με τους φόρους) ανεβαίνει στις πρώτες θέσεις της κατάταξης.
Η αύξηση των διεθνών τιμών δικαιολογεί σε ένα βαθμό την άνοδο των τιμών στην αντλία -η τιμή του μπρεντ από τα 65 δολ. στις 20 Αυγούστου έχει ανεβεί στα 75 δολ. το βαρέλι. Όμως, φαίνεται ότι και οι παράγοντες της εγχώριας αγοράς έδειξαν κερδοσκοπικές διαθέσεις, αξιοποιώντας την εποχική αύξηση της ζήτησης για να τονώσουν την κερδοφορία τους.
Οι τιμές της αμόλυβδης στην Ευρώπη
Χώρα | Αμόλυβδη 95, 1000L |
Ολλανδία | 1.850 |
Φινλανδία | 1.723 |
Δανία | 1.715,93 |
Ελλάδα | 1.695 |
Πορτογαλία | 1.675 |
Ιταλία | 1.662,09 |
Σουηδία | 1.649,45 |
Γερμανία | 1.629 |
Γαλλία | 1.585,47 |
Ιρλανδία | 1.546,5 |
Βέλγιο | 1.511,23 |
Κροατία | 1.467,74 |
Εστονία | 1.450 |
Ισπανία | 1.428,71 |
Σλοβακία | 1.419 |
Λουξεμβούργο | 1.372 |
Μάλτα | 1.340 |
Τσεχία | 1.333,32 |
Λετονία | 1.331,5 |
Αυστρία | 1.325 |
Λιθουανία | 1.312,43 |
Κύπρος | 1.296,9 |
Ουγγαρία | 1.296,37 |
Πολωνία | 1.274,33 |
Σλοβενία | 1.262,85 |
Ρουμανία | 1.207,81 |
Βουλγαρία | 1.133,81 |
Μέσος όρος Ε.Ε. 27 | 1.555,83 |
Μέσος όρος ευρωζώνης | 1.606,39 |
Πάντως, όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς καυσίμων, σοβαρότερο πρόβλημα και από τις υψηλές τιμές αυτή την περίοδο αποτελεί η ανεξέλεγκτη αύξηση της νοθείας της βενζίνης με χημικά που εισάγονται από τη Βουλγαρία για να δημιουργούν οι επιτήδειοι τη λεγόμενη «έξυπνη» φόρμουλα, δηλαδή ένα μείγμα καυσίμου χωρίς «θυσίες» στα οκτάνια, το οποίο ελάχιστους οδηγούς βάζει σε υποψίες για νοθεία, αφού δεν υπάρχει κάποια δυσμενής επίδραση στην απόδοση και τη λειτουργία του κινητήρα, με εξαίρεση τη μείωση των χιλιομέτρων που μπορεί να διανύσει το όχημα με κάθε γέμισμα.
Η «βενζίνη της μαφίας» αφήνει στους πρατηριούχους και τους εισαγωγείς των διαλυτών τόσο μεγάλα κέρδη, που είναι δύσκολο αντισταθούν στον πειρασμό πολλοί πρατηριούχοι. Είναι χαρακτηριστικό ότι το κέρδος από τη νοθεία υπολογίζεται σε 45 - 60 λεπτά το λίτρο, δηλαδή περίπου στο 1/3 της λιανικής τιμής! Αυτή η κατακόρυφη αύξηση του περιθωρίου κέρδους με την «έξυπνη» φόρμουλα, την ώρα μάλιστα που ο κίνδυνος εντοπισμού από τις αρχές είναι ελάχιστος, έχει οδηγήσει σε πρωτοφανή διάδοση αυτών των πρακτικών νόθευσης. «Αν εξαιρεθούν τα πρατήρια ιδιοκτησίας των εταιρειών εμπορίας, όλα τα υπόλοιπα πρατήρια είναι πελάτες ή υποψήφιοι πελάτες των κυκλωμάτων που εισάγουν χημικά από τη Βουλγαρία», αναφέρει καλά πληροφορημένη πηγή της αγοράς.
Η δράση των διακινητών των χημικών για νόθευση της βενζίνης παραμένει ανεπηρέαστη από τις αποσπασματικές «επιτυχίες» των διωκτικών αρχών, οι οποίες έχουν κατά καιρούς εντοπίσει βυτιοφόρα που διακινούσαν τα χημικά σε πρατήρια, αντί του νόμιμου προορισμού τους σε βιομηχανικές εγκαταστάσεις. Οι επικεφαλής των κυκλωμάτων φροντίζουν να κρύβονται από εταιρείες - φαντάσματα και συνεχίζουν τη δράση τους, ενώ τα τεράστια κέρδη από αυτή την παράνομη δραστηριότητα υπερκαλύπτουν τα κόστη από τις απώλειες μερικών φορτίων και βυτιοφόρων.
Η αναζήτηση πληροφοριών εκ μέρους των αρχών για τη δράση των κυκλωμάτων είναι πρακτικά αδύνατη, αφού επικρατεί σκληρή «ομερτά». Μια λύση θα μπορούσε να δώσει, ενδεχομένως, η νομοθετική ρύθμιση που ψηφίσθηκε στα τέλη του περασμένου χρόνου για την προστασία και παροχή αμοιβής σε πληροφοριοδότες για την εξάρθρωση οργανώσεων λαθρεμπορίου. Όμως, περιέργως, η σχετική διάταξη δεν έχει ενεργοποιηθεί, καθώς εκκρεμεί επί μήνες η έκδοση σχετικής υπουργικής απόφασης, δημιουργώντας σοβαρές αμφιβολίες για την πρόθεση της κυβέρνησης να πλήξει το λαθρεμπόριο.