Σε τρεις μήνες, περίπου, αναμένεται σύμφωνα με πληροφορίες, να έχει εγκριθεί η στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το master plan του λιμανιού του Πειραιά, προκειμένου να συνεχιστούν τα έργα επέκτασης της προβλήτας κρουαζιέρας (Επέκταση Επιβατικού Λιμένα Νότια Ζώνη) που διακόπηκαν προσωρινά, βάσει και τη σχετικής πρόσφατης απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας. Για το θέμα αναμένεται και η σχετική έγκρισή της από την Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων ΕΣΑΛ.
Σύμφωνα με πηγές από τον ΟΛΠ, η απόφαση του ΣτΕ δεν επηρεάζει τα ήδη πραγματοποιηθέντα υποχρεωτικά έργα του Οργανισμού, που προέκυπταν από τη σύμβαση παραχώρησης του λιμένα Πειραιώς (2016) στην Cosco Group Limited, αλλά μόνο την επέκταση του προβλήτα της κρουαζιέρας, ένα έργο το οποίο ήταν σε εξέλιξη. Σύμφωνα με την απόφαση του ΣτΕ ακυρώθηκε η πράξη του γενικού γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, με την οποία χορηγήθηκε η άδεια κατασκευής του έργου της νότιας επέκτασης του επιβατικού λιμένα Πειραιά.
Οι ίδιες πηγές από τον ΟΛΠ ανέφεραν ότι ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς είχε υποβάλλει στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων από το 2018, αλλά δεν είχε συσταθεί μία Δημόσια Αρχή Επιτροπής Σχεδιασμού Λιμένος για την προώθησή της.
Με τροπολογία στη Bουλή ορίστηκε τελικά το ΤΑΙΠΕΔ ως ο αρμόδιος φορέας για την προώθηση της στρατηγική μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων στο υπουργείο Περιβάλλοντος. Δεν αποκλείεται η έκδοση σχετικής Κοινής Υπουργικής Απόφαση για το θέμα να γίνει σε σύντομο χρονικό διάστημα από τα υπουργεία Περιβάλλοντος και Ναυτιλίας. Αφού υπάρξει έγκριση, το υπουργείο Ναυτιλίας στη συνέχεια αναμένεται να επισπεύσει τις διαδικασίες για τη σύγκληση της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων προκειμένου να εγκρίνει εκ νέου το αναθεωρημένο master plan.
Σύμφωνα με στελέχη λιμενικών υπηρεσιών, από το 2001 υπάρχει μία ευρωπαϊκή οδηγία που λέει ότι όταν κάνεις ένα χωροταξικό σχέδιο master plan για κάποιο λιμάνι θα πρέπει να έχει προηγηθεί στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, δηλαδή όλα αυτά, συνολικά, τι επίπτωση έχουν στο περιβάλλον.
Πρόσθεσαν ότι σε αυτή τη λογική τα master plan όλων των λιμανιών ξεκίνησαν να γίνονται οι πρώτες Στρατηγικές Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων αλλά τα έργα προχωρούσαν ξεχωριστά, αφού σύμφωνα με τη φιλοσοφία του εθνικού νόμου τα λιμάνια είναι παραγωγικά, αποτελούν πλουτοπαραγωγικοί πόροι της χώρας και πρέπει να αποδίδουν γρήγορα προς όφελος της εθνικής οικονομίας.
ΑΠΕ-ΜΠΕ