Την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου με την εισαγωγή της τεχνητής νοημοσύνης δρομολογεί η ΑΑΔΕ στο πλαίσιο του Ψηφιακού Μετασχηματισμού της Φορολογικής Διοίκησης.
«Χρειαζόμαστε την τεχνητή νοημοσύνη γιατί μπορεί να βοηθήσει στην αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου και στην εξυπηρέτηση των πολιτών» είπε ο διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, Γιώργος Πιτσιλής.
Μιλώντας στο 6ο Διεθνές Συνέδριο του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, με θέμα, «The World in a new Synthesis», τόνισε πως με την ΑΙ μπορούμε να εντοπίσουμε περιπτώσεις φοροδιαφυγής, να έχουμε ανάλυση κινδύνων, κριτήρια και περιοχές που μπορεί να υπάρχει αδήλωτη ύλη.
Αποκάλυψε δε, πως ήδη η ΑΑΔΕ χρησιμοποιεί προγνωστικά μοντέλα συμπεριφοράς, ενώ υπογράμμισε πως «έχουμε στα σκαριά ένα chatbox για τις φορολογικές δηλώσεις».
Η AI στη φορολογία
Η εισαγωγή της AI στη φορολογία εντάχθηκε στο Ταμείο Ανάκαμψης και προβλέει την πλήρη ψηφιοποίηση των φορολογικών αρχών, νέες έξυπνες μέθοδοι καταπολέμησης της φοροδιαφυγής (έλεγχοι με τη χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης, on-line παρακολούθηση της μεταφοράς αγαθών κ.λπ.), εισαγωγή διασυνδεδεμένων ταμειακών μηχανών και POS, ηλεκτρονική τιμολόγηση για το σύνολο του ιδιωτικού τομέα.
Με την εισαγωγή στην εφορία της Τεχνητής Νοημοσύνης, η ΑΑΔΕ θα έχει την ευχέρεια να αναλύει τεράστιους όγκους δεδομένων με διασταυρώσεις στοιχείων από διάφορες πηγές, γεγονός που θα επιτρέπει τον ταχύτερο εντοπισμό φοροδιαφυγής.
Ήδη η ΑΑΔΕ χρησιμοποιεί «έξυπνες μεθόδους» που αφορούν σε:
- Στοχευμένους ελέγχους, με εντοπισμό στόχων με αλγορίθμους που εντοπίζουν ασυνήθιστη φορολογική συμπεριφορά και ύποπτες συναλλαγές.
- Προγνωστικά μοντέλα για τον εντοπισμό πιθανής μη φορολογικής συμμόρφωσης ή απόκρυψης εισοδημάτων.
- Ψηφιακός βοηθός
Στα σκαριά είναι ο ψηφιακός βοηθός της ΑΑΔΕ (Chatbot), ένα εργαλείο, το οποίο θα αναλάβει την εξυπηρέτηση των φορολογουμένων, απαντώντας σε συχνές ερωτήσεις.
Πρόκειται για ένα ψηφιακό σύστημα συνομιλίας (chatbox/chatbot) που είναι στο site της ΑΑΔΕ και θα δίνει αυτόματες απαντήσεις και θα καθοδηγεί τους φορολογούμενους στη διαδικασία υποβολής των φορολογικών δηλώσεων καθώς σε άλλες συναλλαγές με την εφορία.
Το chatbox/chatbot δεν θα δίνει στερεότυπες απαντήσεις, όπως οι έντυποι οδηγοί της ΑΑΔΕ, αλλά θα καθοδηγεί αποτελεσματικά τον φορολογούμενο, με… ανθρώπινο τρόπο.