Θέμα ημερών είναι το... τζάκποτ του ιταλικού κολοσσού Fincantieri στην ελληνική ναυπηγική βιομηχανία και στα εξοπλιστικά προγράμματα του Ναυτικού, καθώς έχει «κλειδώσει» ήδη η ανάληψη του αμυντικού τομέα των Ναυπηγείων Ελευσίνας από τους Ιταλούς, οι οποίοι, εκτός συγκλονιστικού απροόπτου, θα αναλάβουν και τη μεγάλη προμήθεια των νέων κορβετών του Ναυτικού.
Μπορεί αρχικά οι Γάλλοι της Naval να είχαν το προβάδισμα για τις κορβέτες, έχοντας ήδη κλείσει τη μεγάλη συμφωνία για τις φρεγάτες Belhara και έχοντας την προτίμηση της ηγεσίας του Πολεμικού Ναυτικού για τις κορβέτες τύπου Gowind, όμως η οικονομική προσφορά - έκπληξη από τους Ιταλούς, σε συνδυασμό με τις ανάγκες που δημιουργούνται από το σχέδιο εξυγίανσης των Ναυπηγείων σε σχέση και με την εξόφληση των μεγάλων χρεών του προς το Πολεμικό Ναυτικό δίνουν σαφές πλέον προβάδισμα στη Fincantieri.
Σύμφωνα με πληροφορίες, μάλιστα, αμέσως μόλις οριστικοποιηθεί η υλοποίηση της συμφωνίας για τα ναυπηγεία θα αρχίσει η αντίστροφη μέτρηση για την ανακοίνωση από την κυβέρνηση της ανάθεσης του προγράμματος των κορβετών στους Ιταλούς.
Σε ό,τι αφορά τη προσφορά των Ιταλών, πληροφορίες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, μεταξύ άλλων, και στον γαλλικό τύπο αναφέρουν ότι η ιταλική κορβέτα Doha/FCX-30, που αρχικά είχε σχεδιασθεί για το Ναυτικό του Κατάρ,έχει το προβάδισμα έναντι της γαλλικής Gowind -η ολλανδική SIGMA είχε εξαρχής πολύ μικρές πιθανότητες να μπει με αξιώσεις στην κούρσα για πολιτικούς λόγους.
Οι Ιταλοί φέρονται να έχουν κάνει ένα πολύ δυνατό «χτύπημα» στο τελευταίο στάδιο υποβολής προσφορών, όπου έγιναν συζητήσεις και σε πολιτικό επίπεδο, μεταξύ Μητσοτάκη και Ντράγκι. Προτείνουν στην Ελλάδα τέσσερις κορβέτες με τίμημα περίπου 2 δισ. ευρώ, όταν για τον ίδιο αριθμό κορβετών της ίδιας κλάσης είχαν κλείσει συμφωνία με το Κατάρ, το 2017, έναντι 3,2 δισ. ευρώ.
Σε ό,τι αφορά τα ναυπηγεία, η Fincantieri θα έχει κεντρικό ρόλο στη διάσωση του αμυντικού κομματιού τους, που θα μεταφερθεί σε νέα εταιρεία. Το σημείο - κλειδί σε αυτό το τμήμα του συνολικότερου σχεδίου εξυγίανσης είναι ότι η νέα εταιρεία με το αμυντικό τμήμα των ναυπηγείων θα «φορτωθεί» και τα χρέη του Πολεμικού Ναυτικού, κάτι που σημαίνει ότι χωρίς σημαντικές αναθέσεις σε αυτήν θα έμπαινε σε κίνδυνο η εξόφληση αυτών των χρεών. Το ίδιο ισχύει και για τις υποχρεώσεις προς τους εργαζόμενους.
Σύμφωνα με ενημερωτικό σημείωμα του Ομίλου ONEX Shipyards & Technologies, το σχέδιο προβλέπει τη δημιουργία δύο νέων εταιρειών ("ΕΜΠΟΡΙΚΗ" και "ΑΜΥΝΤΙΚΗ" ή "ΝΕΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ") μετά και την επικύρωση της συμφωνίας εξυγίανσης, οι οποίες θα αναλάβουν το μεταβιβαζόμενο ενεργητικό και παθητικό της ΝΒΕΕ.
Στην ΑΜΥΝΤΙΚΗ εταιρεία (ONEX ELEFSIS Naval Maritime) η δραστηριότητα που θα αναπτυχθεί θα αφορά τον τομέα της ναυπήγησης πολεμικών πλοίων και λοιπών πλωτών ναυπηγημάτων, τόσο για λογαριασμό της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας, όσο και της αλλοδαπής. Η χρηματοδότηση θα γίνει από την Fincantieri, ιταλικούς χρηματοδοτικούς οργανισμούς και ONEX με όσα κεφαλαία απαιτηθούν, ώστε να διασφαλίζουν την εύρυθμη εκτέλεση των προγραμμάτων της εταιρείας.
Το σχέδιο προβλέπει, επίσης, τη Μεταφορά/Μεταβίβαση στην ΑΜΥΝΤΙΚΗ του συνόλου των υποχρεώσεων της ΝΒΕΕ με ημερομηνία 30.09.2021 προς το Πολεμικό Ναυτικό ή 142.337.077 ευρώ. Το ποσό αυτό θα αποπληρωθεί μετά την Ημερομηνία Ολοκλήρωσης των Μεταβιβάσεων σε χρονικό διάστημα 30 ετών με παρακράτηση ροών.
Επιπλέον, προβλέπεται μεταφορά/μεταβίβαση στην ΑΜΥΝΤΙΚΗ του συνόλου των υποχρεώσεων της ΝΒΕΕ με ημερομηνία 30.09.2021 προς τους εργαζομένους ή 27.041.925,10 ευρώ, καθώς και οι αποζημιώσεις απόλυσής τους ποσού 13.397.491,35 ευρώ, η οποία αναλαμβάνει να τα αποπληρώσει μέσω ιδίων κεφαλαίων ή ενδοομιλικών διευκολύνσεων και ομολογιών.
Αναφορικά με τα προγράμματα της Αμυντικής Εταιρείας, όπως π.χ. αυτό των κορβετών, η ONEX σημειώνει ότι «υπάρχει τεράστια δυνατότητα ευέλικτων και μακροπρόθεσμων χρηματοδοτικών προγραμμάτων μέσω Ιταλικών χρηματοοικονομικών κρατικών οργανισμών που διασφαλίζουν λύσεις για την Ελληνική κυβέρνηση. Αυτά μπορούν να αναλυθούν περεταίρω, κατά τη διάρκεια εξιδεικευμένων συζητήσεων, ενώ ήδη έχουν συμπεριληφθεί στην πρόταση της Fincantieri για το πρόγραμμα Κορβετών».