Σε θρίλερ για πολύ γερά νεύρα εξελίσσεται ο διαγωνισμός για την προμήθεια νέων κορβετών από το Πολεμικό Ναυτικό, όπου εκτός από τους κολοσσούς της Naval (Γαλλία) και της Fincantieri (Ιταλία), οι οποίοι δίνουν αγώνα στήθος με στήθος για την επικράτηση, αναπόφευκτα κοντράρονται και τα δύο μεγαλύτερα ναυπηγεία της χώρας, Σκαραμαγκά και Ελευσίνας, που έχουν συνάψει συμμαχίες με τους δύο διεκδικητές.
Λίγο πριν τη λήξη του αμφίρροπου ευρωπαϊκού ντέρμπι για ένα από τα μεγαλύτερα εξοπλιστικά προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού (δεύτερο σημαντικότερο μετά την προμήθεια των φρεγατών που έκλεισε με τη Naval), η κυβέρνηση άλλαξε τους κανόνες για τη διεκδίκηση, καθώς αποφασίσθηκε να μη διατεθούν για τις κορβέτες περισσότερα από 2 δισ. ευρώ, όπως αρχικά σχεδιαζόταν, ώστε να μείνει ένα ποσό της τάξεως των 500 εκατ. ευρώ, με το οποίο αποφασίσθηκε να εκσυγχρονισθούν οι παλιές φρεγάτες τύπου MEKO.
Έτσι, οι δύο διεκδικητές υποχρεώθηκαν να αναθεωρήσουν τις προσφορές τους, ώστε να ανταποκρίνονται στον μειωμένο προϋπολογισμό της προμήθειας, που διαμορφώνεται πλέον στο επίπεδο των 1,6 δισ. ευρώ και αφορά τρία πλοία και όχι τέσσερα. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι τελικές προσφορές έχουν κατατεθεί και θα εξετασθούν από το Ναυτικό και την κυβέρνηση, που θα πρέπει να λάβουν μια πολύ δύσκολη απόφαση, καθώς στις βασικές τους παραμέτρους οι δύο προσφορές είναι ισοδύναμες.
Ειδικότερα, Γάλλοι και Ιταλοί φέρονται να έχουν δώσει προσφορές με τίμημα λίγο πάνω από τα 1,6 δισ. ευρώ. Παράλληλα, προσφέρουν συμπαραγωγή των δύο από τις τρεις κορβέτες ελληνικά ναυπηγεία (στον Σκαμαραγκά οι Γάλλοι, στην Ελευσίνα οι Ιταλοί), σημαντικά οικονομικά οφέλη από τη συνεργασία τους με ελληνικές εταιρείες, όρους πληρωμής που αφήνουν στο Δημόσιο να μεταθέσει την εξόφληση μακριά στο μέλλον, αλλά και δύο πλοία υψηλής τεχνολογίας (τις κορβέτες Gowind οι Γάλλοι και Doha οι Ιταλοί), με πολύ πλούσιο εξοπλισμό και πληθώρα οπλικών συστημάτων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι πριν από λίγες ημέρες, οπότε και έδωσαν στη δημοσιότητα την πρότασή τους, κάτι που σπάνια συμβαίνει σε τέτοιους διαγωνισμούς, οι Γάλλοι της Naval φέρονταν να βρίσκονται σε αρκετή απόσταση από τους Ιταλούς, αλλά όλα δείχνουν ότι έχουν αποφασιστικότητα να διεκδικήσουν μέχρι τέλους την προμήθεια, μεταβάλλοντας σημαντικά προς το καλύτερο για την Ελλάδα τους όρους της πρότασής τους.
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι Γάλλοι, που ήταν απολύτως αρνητικοί σε συμπαραγωγή των φρεγατών σε ελληνικό ναυπηγείο, τελικά συνέπραξαν με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά του εφοπλιστή Προκοπίου, για να καλύψουν αυτόν τον βασικό όρο του διαγωνισμού. Παράλληλα, έκαναν άνοιγμα σε ελληνικές εταιρείες του αμυντικού κλάδου για να προσφέρουν συνεργασίες. Επίσης, πρόσφεραν ένα αρκετά γενναιόδωρο πρόγραμμα χρηματοδότησης, σε αντίθεση με την προμήθεια των φρεγατών, όπου η πληρωμή ήταν εμπροσθοβαρής.
Δεδομένης της ισοδυναμίας των δύο προσφορών, πολλά θα κριθούν τελικά από λεπτομέρειες και ισορροπίες που δεν σχετίζονται άμεσα με το πρόγραμμα των κορβετών:
- Η κυβέρνηση γνωρίζει ότι, εάν επιλέξει την πρόταση της Naval, εκ των πραγμάτων θα ευνοήσει τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά εις βάρος των Ναυπηγείων Ελευσίνας, που ανασυγκροτούνται από την αμερικανική Onex του Πάνου Ξενοκώστα, με χρηματοδότηση από την αμερικανική αναπτυξιακή τράπεζα. Η συμφωνία για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας στηρίζεται εν μέρει στο deal που έχει κλείσει με την Fincanctieri για να αναλάβει το αμυντικό σκέλος του συγκροτήματος και εκφράζονται αμφιβολίες για το αν θα παραμείνουν σε αυτή τη συμφωνία οι Ιταλοί, εάν αποτύχουν στη διεκδίκηση των κορβετών. Από την άλλη πλευρά, σημαντική είναι η διπλωματική παράμετρος της υπόθεσης, καθώς η αμερικανική κυβέρνηση έχει «ποντάρει» στα Ναυπηγεία Ελευσίνας και αναπόφευκτα θα υπάρξει δυσαρέσκεια να χάσουν μια τόσο σημαντική δουλειά για να δοθεί στους Γάλλους, που ήδη κυριαρχούν στα εξοπλιστικά προγράμματα (φρεγάτες, μαχητικά αεροσκάφη).
- Από την άλλη πλευρά, αρκετοί στο Ναυτικό υποστηρίζουν ότι, παρόλο που είναι ισοδύναμες οι δύο προσφορές, η γαλλική κερδίζει... στα σημεία, καθώς η Ελλάδα έχει ήδη προμηθευθεί τις φρεγάτες Belhara, που βασίζονται στην ίδια φιλοσοφία με τις κορβέτες Gowind και θα υπάρξουν σημαντικά οικονομικά οφέλη σε ό,τι αφορά το κόστος συντήρησης των δύο τύπων πλοίων του Ναυτικού. Σύμφωνα με ορισμένους υπολογισμούς, αυτή η εξοικονόμηση μπορεί να αποτιμάται σε 100 εκατ. ευρώ στη διάρκεια ζωής των πλοίων.