Ο βολιβιανός πρόεδρος Λουίς Άρσε δήλωσε χθες Τρίτη ότι η χώρα του θα μπορούσε να αρχίσει να εξάγει μπαταρίες λιθίου από το 2026, στο πλαίσιο του σχεδίου της κυβέρνησής του να προχωρήσει να εκβιομηχάνιση για να αξιοποιήσει τα πελώρια κοιτάσματα του μετάλλου, που είναι κρίσιμο για την παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων, στην επικράτειά της.
Κατά τη διάρκεια συνέντευξης που παραχώρησε σε τηλεοπτικό δίκτυο της χώρας του, ο κ. Άρσε εξήγησε πως με την αξιοποίηση μέθοδου απευθείας διαχωρισμού του λιθίου, η χώρα θα μπορέσει να παράγει καθόδους περί το 2025 και να αρχίσει να εξάγει μπαταρίες την αμέσως επόμενη χρονιά.
Στις προϊστορικές αποξηραμένες λίμνες της Βολιβίας εκτιμάται πως βρίσκονται τα μεγαλύτερα αποθέματα λιθίου παγκοσμίως: υπολογίζεται πως φθάνουν τους 21 εκατομμύρια τόνους από το ινστιτούτο γεωλογικών μελετών των ΗΠΑ (USGS). Ωστόσο, η χώρα των Άνδεων σήμερα δεν παράγει παρά ελάχιστη ποσότητα λιθίου και δεν διαθέτει εμπορικά βιώσιμα αποθέματα.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο, η κυβέρνηση σκοπεύει να εμπλακεί όχι μόνο στην εξόρυξη του μετάλλου αλλά και στην ανάπτυξη και την εμπορική διάθεσή του.
Ο κ. Άρσε επανέλαβε εξάλλου την πρότασή του να σχηματιστεί συμμαχία των κρατών του λεγόμενου τριγώνου του λιθίου —πέρα από τη Βολιβία, περιλαμβάνει τη Χιλή και την Αργεντινή—, όπου θεωρείται ότι βρίσκονται τα μισά αξιοποιήσιμα αποθέματά του παγκοσμίως.
Ο πρόεδρος της Βολιβίας εξήγησε πως η συμμαχία αυτή θα μπορούσε να ορίζει τις τιμές του λιθίου, κατά τρόπο παρόμοιο με αυτόν που ο ΟΠΕΚ ορίζει τις τιμές του πετρελαίου. Το Μεξικό, ο πρόεδρος του οποίου Αντρές Μανουέλ Λόπες Ομπραδόρ πρότεινε πρώτος να δημιουργηθεί τέτοιος οργανισμός από τα κράτη της Λατινικής Αμερικής, θα μπορούσε να γίνει σημαντικός εταίρος στο εγχείρημα, πρόσθεσε ο κ. Άρσε.
Η θεαματική αύξηση της ζήτησης για λίθιο, που χρησιμοποιείται στην κατασκευή επαναφορτιζόμενων μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα και ευρύτερα για ηλεκτρονικά είδη, ώθησε την τιμή του μετάλλου υψηλής καθαρότητας στα περίπου 85.000 δολάρια ανά τόνο στα τέλη του 2022.