Επιχειρήσεις

Έξαλλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες του Ντιτρόιτ με την εμπορική συμφωνία ΗΠΑ - Βρετανίας


Σφοδρές αντιδράσεις προκαλεί στους κόλπους της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας η νέα εμπορική συμφωνία που ανακοίνωσε ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, με το Ηνωμένο Βασίλειο. Η συμφωνία, που παραχωρεί προνομιακή πρόσβαση σε Βρετανούς κατασκευαστές οχημάτων στην αμερικανική αγορά, χαρακτηρίζεται από τις μεγάλες εταιρείες του Ντιτρόιτ ως «ζημιογόνα» για τους Αμερικανούς κατασκευαστές, προμηθευτές και εργάτες.

Σύμφωνα με τους όρους της συμφωνίας, οι Βρετανοί κατασκευαστές αυτοκινήτων αποκτούν δικαίωμα εξαγωγής έως και 100.000 οχημάτων ετησίως προς τις ΗΠΑ, με μειωμένο δασμό 10% — επίπεδο σαφώς ευνοϊκότερο σε σχέση με τον 25% δασμό που ισχύει για τις εισαγωγές από το Μεξικό και τον Καναδά, ακόμη και για οχήματα που πληρούν τους αυστηρούς κανόνες προέλευσης της συμφωνίας USMCA.

Ο Αμερικανικός Συμβούλιος Πολιτικής Αυτοκινητοβιομηχανίας (American Automotive Policy Council), που εκπροσωπεί τις General Motors, Ford και Stellantis, δήλωσε:

Με βάση αυτή τη συμφωνία, θα είναι πλέον φθηνότερο να εισάγεις ένα βρετανικό όχημα με ελάχιστο αμερικανικό περιεχόμενο, απ’ ό,τι ένα όχημα που συμμορφώνεται με τους κανόνες της USMCA και έχει κατά 50% αμερικανικά εξαρτήματα. Αυτό πλήττει τις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, τους προμηθευτές και τους εργάτες τους

Φόβοι για επικίνδυνο προηγούμενο

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες ανησυχούν ιδιαίτερα ότι η προνομιακή αυτή συμφωνία με το Ηνωμένο Βασίλειο θα αποτελέσει πρότυπο για αντίστοιχες εμπορικές συμφωνίες με ασιατικές ή ευρωπαϊκές χώρες στο μέλλον — κάτι που θα έθετε σε σοβαρό μειονέκτημα τα οχήματα που συναρμολογούνται στον Καναδά ή στο Μεξικό, ακόμα κι αν πληρούν τις αυστηρές προδιαγραφές της USMCA.

Το Λευκό Οίκο δεν έχει ακόμη σχολιάσει τις αντιδράσεις, ενώ οι αυτοκινητοβιομηχανίες ξεκαθαρίζουν ότι «ελπίζουν να μην καθιερωθεί αυτή η μεροληπτική πρόσβαση υπέρ των Βρετανών κατασκευαστών ως πρότυπο για μελλοντικές διαπραγματεύσεις με άλλους ανταγωνιστές».

Οικονομικές πιέσεις εν μέσω εμπορικού πολέμου

Αν και ο Τραμπ μετρίασε εν μέρει τις επιπτώσεις των δασμών μειώνοντας τους φόρους σε εξαρτήματα και υλικά, διατήρησε σε ισχύ τους δασμούς 25% για τα εισαγόμενα οχήματα. Επέκτεινε επίσης την αδασμολόγητη πρόσβαση για εξαρτήματα που πληρούν τους όρους προέλευσης της USMCA — κίνηση που δεν αρκεί, σύμφωνα με τους κατασκευαστές, για να αντισταθμίσει το κόστος των δασμών.

Η Ford επιβεβαίωσε πρόσφατα ότι προχώρησε σε αυξήσεις τιμών σε οχήματα που κατασκευάζονται στο Μεξικό λόγω των δασμών, εκτιμώντας ότι η εμπορική πολιτική Τραμπ θα της κοστίσει περίπου 2,5 δισ. δολάρια για το 2025. Η εταιρεία αναμένει να μειώσει αυτή την έκθεση κατά περίπου 1 δισ.

Αντίστοιχα, η GM προβλέπει κόστος από 4 έως 5 δισ. δολάρια, με πρόβλεψη να αντισταθμιστεί κατά τουλάχιστον 30%, ενώ η Toyota εκτιμά ότι οι δασμοί για τους μήνες Απρίλιο και Μάιο θα της κοστίσουν περί τα 1,2 δισ. δολάρια.

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Σχετικά Άρθρα