Στο ναυάγιο οδηγείται το κοινό κοινό έργο για την κατασκευή μαχητικού αεροπλάνου, που θα συνέβαλλε στην ευρωπαϊκή αμυντική συνεργασία.
Αιτία οι διαφορές μεταξύ των χωρών που συμμετέχουν, η προσπάθεια να οδηγηθούν και οι διαφορές τους όσον αφορά το οικονομικό και το κατασκευαστικό κομμάτι του σχεδίου.
Πρόκειται για το μαχητικό FCAS, οι εργασίες για τη δημιουργία του οποίου έχουν ξεκινήσει από το 2018, με τη συμμετοχή της Γερμανίας, της Γαλλίας, της Ισπανίας, και του Βελγίου.
Απειλεί να αποχωρήσει η Γερμανία
Το έργο έχει καθυστερήσει να δημιουργήσει λόγω διαφωνιών και αναβολών, και τώρα το Βερολίνο απειλεί να το εγκαταλείψει .
Ο λόγος για αυτήν τη στάση της Γερμανίας είναι η τάση του γαλλικού στρατού να ελέγξει το έργο και να διοχετεύσει το μεγαλύτερο μέρος των εργασιών στη βιομηχανία.
Εκπρόσωποι της γερμανικής πολεμικής αεροπορίας ενημέρωσαν νωρίτερα αυτή την εβδομάδα τους βουλευτές της Bundestag για το θέμα.
Ψάχνουν λύση
Σχολιάζοντας τα προβλήματα του προγράμματος, ο καγκελάριος της Γερμανίας Friedrich Merz δήλωσε: «Συμμεριζόμαστε την άποψη ότι η τρέχουσα κατάσταση είναι μη ικανοποιητική. “Το έργο δεν προχωράει”.
Πρόσθεσε επίσης: «Διαπραγματευόμαστε με τη γαλλική κυβέρνηση και θέλουμε μια λύση το συντομότερο δυνατό».
Ο επικεφαλής του τομέα Airbus Defense and Space, Jean-Brice Dumont, δήλωσε: «Αντιμετωπίζουμε δυσκολίες στην εκτέλεση του έργου σε αυτό το στάδιο και υπάρχουν διαφορετικές απόψεις και διατυπώσεις στόχων σχετικά με την επίλυση των προβλημάτων. Πρέπει να επιταχύνουμε. Νομίζω ότι αυτό είναι το βασικό σύνθημα του προγράμματος”.
Πρόσθεσε ακόμη: «Δεν σταματάμε τη δουλειά, σκεφτόμαστε διαφορετικούς τρόπους για να πετύχουμε τους στόχους που έχουν θέσει τα έθνη».
Το πρώτο μαχητικό made in EU
Τα μαχητικά που διαθέτουν η Γερμανία από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου έχουν κατασκευαστεί μέσω συμπράξεων με άλλες χώρες – όπως οι ΗΠΑ, η Βρετανία, η Γαλλία και παλιότερα η Σοβιετική Ένωση.
Το FCAS θα είναι το πρώτο μαχητικό που θα κατασκευαστεί με τη σφραγίδα της ΕΕ και την επίσημη συνεργασία των χωρών της,
Αξίζει να επισημάνει ότι οι συνεχείς αναβολές της ανάπτυξης των ευρωπαϊκών πολεμικών αεροσκαφών, ζημι πολύ τόσο την ευρωπαϊκή τόσο και τη γερμανική οικονομία, αφού η Κίνα και οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν ξεπεράσει πολύ στον ανταγωνισμό την Ευρώπη, αναπτύσσοντας την έκτη γενιά αεροσκαφών.
Ως εναλλακτικές λύσεις, το Βερολίνο εξετάζει τη συμμετοχή στο αμερικανικό πρόγραμμα έκτης γενιάς F-47, για την παραγωγή τοπικής παραλλαγής, ή την προσχώρηση στο βρετανικό-ιαπωνικό πρόγραμμα Global Combat Air Program (Tempest).
Καμία από τις δύο επιλογές δεν θεωρείται για τη γερμανική βιομηχανία.
Τεχνολογικό χάσμα
Το τεράστιο χάσμα μεταξύ των ευρωπαϊκών τεχνολογικών και βιομηχανικών δυνατοτήτων και εκείνων της Κίνας και των ΗΠΑ σημαίνει ότι ακόμη και με στενή συνεργασία, οι Ευρωπαίοι δεν μπορούν να ελπίζουν ότι θα δημιουργήσουν μαχητικά αντίστοιχο επίπεδο.
Τονίζοντας την ισχύ των σημερινών αεροσκαφών που κατασκευάζονται από ευρωπαϊκές χώρες, αξίζει να σημειωθεί ότι το γαλλικό Rafale, το οποίο θεωρείται σήμερα το πιο προηγμένο μαχητικό, τον Μάιο του 2025, σύμφωνα με αναφορές, ηττήθηκε σε άλλες μάχες από τους κινέζους. κατασκευής J-10C, τα οποία θεωρούνται κατώτερης κατηγορίας στο κινεζικό οπλοστάσιο.
Το χάσμα δυνατοτήτων μεταξύ των σημερινών ευρωπαϊκών μαχητικών και των πιο εξελιγμένων αμερικανικών και κινεζικών, όπως τα F-35 και J-20, είναι ιδιαίτερα σημαντικό.
Το F-35 κερδίζει σταθερά κάθε διαγωνισμό στον οποίο συμμετέχει, έναντι των ευρωπαϊκών αεροσκαφών.
Επιπλέον, ακόμη και τα πιο προηγούμενα αμερικανικά μαχητικά τέταρτης γενιάς — F-18E/F, F-16E/F και F-15 — λαμβάνουν σταθερές υψηλότερες αξιολογήσεις από πιθανούς αγοραστές όπως η Νότια Κορέα, η Σιγκαπούρη, η Φινλανδία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, σε σύγκριση με τα ευρωπαϊκά αντίστοιχα.