Πριν από ένα χρόνο περίπου, οι ναυτιλιακές εταιρείες μετέφεραν τα πάντα, από έπιπλα μέχρι ηλεκτρονικά, σε όλους τους ωκεανούς του κόσμου και προσέβλεπαν σε μια περίοδο αυξανόμενης ζήτησης. Τα πράγματα όμως δεν λειτούργησαν όπως αναμένονταν και τώρα υποφέρουν.
Το θαλάσσιο εμπόριο, αναμενόταν το 2014 από την εταιρεία Clarkson να αυξηθεί κατά 7%. Η πραγματική αύξηση αποδείχθηκε ότι ήταν λιγότερο από το μισό αυτού του ποσοστού λόγω της αποδυνάμωση της παγκόσμιας ανάπτυξης, σύμφωνα με την μεγαλύτερη ναυτιλιακού γραφείου στον κόσμο. Με το παγκόσμιο στόλο να αυξάνεται οι ναύλοι των πλοίων έχουν κατρακυλήσει.
«Αυτή τη στιγμή είναι δύσκολο να δει κανείς φως», λέει ο Casper Blom, αναλυτής της Sundal Collier Holding στην Κοπεγχάγη. "Ακόμα και τώρα, που είμαστε στο 2016, εξακολουθεί να υπάρχει το πρόβλημα της πλεονάζουσας παραγωγικής δυναμικότητας, διότι απλούστατα δεν εξαφανίζεται."
Αυτός ο Ιανουάριος ήταν το χειρότερο ξεκίνημα έτους, εδώ και τρία χρόνια, για τα κέρδη των πλοίων που μεταφέρουν εμπορευματοκιβώτια. Τα πλοία είχαν μέσο έσοδο 5.957 δολ. την ημέρα, σύμφωνα με την Clarkson όταν το αντίστοιχο ποσό την περίοδο 2010 - 2014 ήταν 7.712 δολ.
Πολλές από τις πολυσύχναστες διαδρομές πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων υποφέρουν από την επιβράδυνση στις αναδυόμενες αγορές και την αδύναμη ανάπτυξη στην Ευρώπη. Η οικονομία της Κίνας αναπτύχθηκε με 6,9%, η πιο αργή από το 1990. Στην Ευρώπη προβλέπεται αύξηση 1,5% το 2015 που είναι μεταξύ των πιο αδύναμων σε παγκόσμιο επίπεδο.
Η αποδυνάμωση των ασιατικών και ευρωπαϊκών χωρών σημαίνει λιγότερες εξαγωγές για το εμπόριο μεταξύ των δύο ηπείρων, μια από τις σημαντικότερες πηγές εσόδων του ναυτιλιακού κλάδου. Με τις αναδυόμενες οικονομίες της αγοράς να μην αναμένεται να να πάρουν την ανιούσα σύντομα, η κατάσταση δεν θα βελτιωθεί φέτος, σύμφωνα με τον Blom.
Η πίεση για έσοδα από τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων γίνεται αισθητή από ορισμένες από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου. Για παράδειγμα, η AP Moeller-Maersk ανέφερε 84% βουτιά στα κέρδη του 2015.
Η προσφορά αναμένεται να αυξηθεί κι άλλο. "Το πρόβλημα είναι ότι υπάρχουν και τα πλοία που θα μπουν στην αγορά το 2016 ενώ η ζήτηση δεν φαίνεται να είναι πολύ καλύτερη», είπε ο Blom.