ΕΥΖην

Η ευκολία που αποδυναμώνει και το... "γνωσιακό χρέος"


Όπως οι μύες ατροφούν χωρίς άσκηση, η σκέψη εξασθενεί χωρίς χρήση

«Αν η τεχνολογία μπορεί να το κάνει για σένα, άφησέ την να το κάνει» είναι η νοοτροπία που ήδη κυριαρχεί - και πολύ περισσότερο ανάμεσα στους νεότερους ανθρώπους. Καθώς η τεχνητή νοημοσύνη εξελίσσεται με ραγδαίους ρυθμούς, από εργασίες και παρουσιάσεις έως αιτήσεις εργασίας και δημιουργικά πρότζεκτ, το πνευματικό φορτίο μεταβιβάζεται σταδιακά στους αλγόριθμους. Όμως αυτή η "ευκολία" ενδέχεται να έχει βαρύ τίμημα.

Ειδικά η Γενιά Z, οι πρώτοι που μεγάλωσαν εξ ολοκλήρου στον ψηφιακό κόσμο, βρίσκεται σε ένα καθοριστικό σταυροδρόμι: θα επιλέξει να καλλιεργήσει τις διανοητικές της ικανότητες ή θα παραδοθεί σε μια επικίνδυνη εξάρτηση από μηχανές;

Ο εγκέφαλος στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης

Έρευνες από το MIT καταγράφουν ανησυχητικά ευρήματα: όταν οι άνθρωποι βασίζονται στην ΤΝ για πνευματικές εργασίες, η εγκεφαλική τους δραστηριότητα μειώνεται σημαντικά, ιδίως σε περιοχές που σχετίζονται με τη συγκέντρωση, τον σχεδιασμό και τη μνήμη. Ακόμα και η προσωρινή χρήση εργαλείων όπως το ChatGPT φαίνεται να αποδυναμώνει τις φυσικές γνωστικές συνδέσεις.

Το φαινόμενο αυτό έχει πλέον όνομα: "γνωσιακό χρέος", το μακροπρόθεσμο τίμημα που πληρώνουμε, όταν επαναλαμβανόμενα παραχωρούμε τη σκέψη μας σε εξωτερικά συστήματα:

Όπως ακριβώς οι μύες ατροφούν χωρίς άσκηση, έτσι και η σκέψη εξασθενεί χωρίς χρήση

Πέρα από τη μειωμένη εγκεφαλική δραστηριότητα, οι ερευνητές παρατήρησαν κάτι ακόμη πιο ανησυχητικό: τα κείμενα που δημιουργούνται με τη βοήθεια της ΤΝ τείνουν προς την ομοιομορφία. Η πλούσια ποικιλία της ανθρώπινης έκφρασης αντικαθίσταται από προβλέψιμα μοτίβα, λεξιλόγιο και θεματολογία, προϊόντα ενός κοινόχρηστου, αλγοριθμικού νου.

Ένα πείραμα με ένα πλήρως αυτοματοποιημένο κατάστημα σε περιβάλλον γραφείου ανέδειξε τον διττό χαρακτήρα της τεχνητής νοημοσύνης. Παρά την ικανότητα του συστήματος να διαχειρίζεται αποθέματα και να αναλύει σχόλια πελατών, παρουσίασε αξιοσημείωτα λάθη. Από τη μη αναγνώριση ευκαιριών κέρδους, έως ψευδείς συναλλαγές και «παραληρηματικού» τύπου αποκρίσεις, η ΤΝ έδειξε ξεκάθαρα τα όριά της.

Το συμπέρασμα είναι απλό: χωρίς ανθρώπινη επίβλεψη, η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να χάσει την επαφή με την πραγματικότητα. Και ο άνθρωπος που εξαρτάται υπερβολικά από αυτήν μπορεί να χάσει την επαφή με τις δικές του πνευματικές ικανότητες.

Παιδεία σε κρίση

Σε πανεπιστημιακά περιβάλλοντα το φαινόμενο αρχίζει να γίνεται ορατό. Εξετάσεις με φυσική παρουσία εμφανίζουν μεγάλη διασπορά επιδόσεων, ενώ εργασίες κατ’ οίκον συγκλίνουν επικίνδυνα προς τη μετριότητα, ένδειξη ότι πολλοί φοιτητές στηρίζονται σε ίδια τεχνολογικά εργαλεία. Η μάθηση μετατρέπεται σε διαδικασία “διαχείρισης prompts”, όχι κατανόησης.

Το πρόβλημα εδώ δεν είναι απλώς η ακαδημαϊκή ανεντιμότητα. Είναι η διάβρωση του ίδιου του σκοπού της εκπαίδευσης: ανάπτυξη ανεξάρτητης σκέψης. Αντί να εξασκούν τις διανοητικές τους δυνατότητες, οι νέοι γλιστρούν σε μια πνευματική νωθρότητα, μια γνωσιακή ευκολία με μακροπρόθεσμο κόστος.

Συνεργασία ή εξάρτηση;

Η ιδέα της «συνεργασίας ανθρώπου–μηχανής» ακούγεται ελκυστική, αλλά χρειάζεται προσοχή. Αν η ανθρώπινη συμβολή περιορίζεται, η ισορροπία μετατρέπεται σε εξάρτηση. Σύνθετες διεργασίες -δημιουργική σύνθεση, ηθική κρίση, συναισθηματική νοημοσύνη- δεν μπορούν να ανατεθούν σε κώδικες. Είναι ικανότητες αποκλειστικά ανθρώπινες και πρέπει να διατηρηθούν ζωντανές.

Όπως έγραφε ο Marshall McLuhan, "κάθε τεχνολογία δεν είναι μόνο ένα εργαλείο, αλλά και ένα μήνυμα: αλλάζει εμάς τους ίδιους".

Όταν γράφουμε με χαρτί και στυλό, παράγουμε σκέψη μέσα από προσπάθεια. Όταν γράφουμε με τη βοήθεια ΤΝ, καθοδηγούμε περισσότερο απ’ ό,τι δημιουργούμε. Το ποιο είδος σκέψης ενισχύουμε έχει σημασία.

Ο κόσμος αλλάζει και οι τεχνολογίες μάς προσφέρουν πρωτοφανή πλεονεκτήματα. Όμως η σκέψη -η ανεξάρτητη, εσωτερικά παρακινούμενη και δημιουργική σκέψη- παραμένει το ισχυρότερο ανθρώπινο προσόν. Αν η νέα γενιά την παραχωρήσει στην τεχνητή νοημοσύνη, το κόστος θα είναι ανυπολόγιστο.

Το ζητούμενο δεν είναι να απορρίψουμε την ΤΝ, αλλά να τη χρησιμοποιήσουμε με επίγνωση. Όχι για να αποφύγουμε τη σκέψη, αλλά για να την ενισχύσουμε. Όχι για να ομογενοποιηθούμε, αλλά για να διατηρήσουμε την ποικιλία που γεννά την πρόοδο.

Το μέλλον δεν ανήκει σε όσους πατάνε απλώς "generate". Ανήκει σε όσους μπορούν να σκέφτονται πιο βαθιά. Σε εκείνους που βλέπουν στην πρόκληση μια ευκαιρία να εξελιχθούν και όχι μια δυσκολία να παρακάμψουν.

Αν είναι κάτι που η νέα γενιά πρέπει να διαφυλάξει, είναι η ικανότητά της να σκέφτεται - όχι παρά τις μηχανές, αλλά μαζί τους, χωρίς να τους παραδίδει το πνευματικό τιμόνι.

Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να είναι συνεργάτης. Δεν πρέπει να γίνει υποκατάστατο.

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Σχετικά Άρθρα