Σε μια εποχή που οι ταξιδιώτες εμφανίζονται όλο και πιο ευαισθητοποιημένοι απέναντι στο περιβάλλον, η κλιματική σταθερότητα και η οικολογική υπευθυνότητα εξελίσσονται σε κρίσιμους παράγοντες για τη φήμη και τη βιωσιμότητα του ελληνικού τουρισμού. Οι πρόσφατες πυρκαγιές, σεισμοί, πλημμύρες και ακραία καιρικά φαινόμενα άφησαν σαφές αποτύπωμα και στη διαδικτυακή εικόνα της Ελλάδας ως προορισμού.
Σύμφωνα με νέα μελέτη του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ), τα περιβαλλοντικά ζητήματα και τα φυσικά φαινόμενα επηρεάζουν αρνητικά τη φήμη της χώρας στα social media και στο διαδίκτυο.
Πτώση στη διαδικτυακή φήμη – Η Ελλάδα στις τελευταίες θέσεις
Για το γ΄ τρίμηνο 2025 (Ιούλιος - Σεπτέμβριος), η ανάλυση online αναφορών και Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης καταγράφει κάμψη στη διαδικτυακή φήμη της Ελλάδας, κυρίως λόγω:
- πυρκαγιών,
- σεισμών,
- πλημμυρών σε Κεφαλονιά και Ζάκυνθο,
- διακοπών δρομολογίων πλοίων λόγω κακοκαιρίας.
Ως αποτέλεσμα, η Ελλάδα και η Αθήνα κατέλαβαν στο τρίτο τρίμηνο τις τελευταίες θέσεις στον δείκτη Net Sentiment Index (NSI):
- Ελλάδα: 15
- Αθήνα: 16
- έναντι:
- Κροατίας: 59
- Πορτογαλίας: 37
- Ιταλίας: 36
- Ισπανίας: 20
Ωστόσο, με τη λήξη των έντονων καιρικών φαινομένων, σημειώθηκε σημαντική ανάκαμψη τον Σεπτέμβριο:
- Αθήνα: NSI 37
- Ελλάδα: NSI 34,
επίδοση οριακά χαμηλότερη από την Ιταλία (40), αλλά υψηλότερη από την Ισπανία (31) και την Πορτογαλία (18). Η Κροατία κατέγραψε την υψηλότερη βαθμολογία (62).
Ο πολιτισμός «σώζει» την εικόνα – Οι θετικές ιστορίες
Παρά την κλιματική πίεση, ο πολιτισμός βρέθηκε στο επίκεντρο των διαδικτυακών συζητήσεων, με 33.089 αναφορές, ενισχύοντας τη θετική εικόνα της χώρας.
Η φιλοξενία και η γαστρονομία ακολούθησαν ως ισχυρές πηγές θετικών ιστοριών.
Στις θετικές αφηγήσεις ξεχώρισαν:
- η επίσκεψη στην Ακρόπολη σε συνδυασμό με τη ζωντανή αστική εμπειρία της Αθήνας,
- τα μοναστήρια των Μετεώρων,
- η φυσική ομορφιά της Αστυπάλαιας και της Κεφαλονιάς,
- εμπειρίες όπως:
- συγκομιδή ελιάς στην Πελοπόννησο,
- οινογευσία στη Σαντορίνη,
- πεζοπορία στο Φαράγγι Ρούβα στην Κρήτη,
- παρατήρηση θαλάσσιων χελωνών στη Ζάκυνθο,
- συμμετοχή σε εθελοντικά προγράμματα σε συνδυασμό με τις διακοπές.
Όλα αυτά ενισχύουν την ελκυστικότητα της Ελλάδας για ταξιδιώτες που αναζητούν γνήσιες, τοπικές εμπειρίες και ουσιαστική επαφή με τους κατοίκους.
Οι αρνητικές αφηγήσεις: Περιβάλλον, ασφάλεια και κλιματική κρίση
Οι διαδικτυακές συζητήσεις που επηρεάζουν αρνητικά τη φήμη της χώρας εστιάζουν κυρίως:
- στις πυρκαγιές στην Κρήτη και την Πελοπόννησο,
- στους καύσωνες που οδήγησαν στο κλείσιμο της Ακρόπολης,
- στις διακοπές δρομολογίων πλοίων λόγω ανέμων,
- στις πλημμύρες σε Ζάκυνθο και Κεφαλονιά,
καθώς και σε εντάσεις μεταξύ Ισραηλινών τουριστών και ντόπιων, που διατήρησαν την προσοχή σε θέματα ασφάλειας και περιβάλλοντος.
Οι κυλιόμενες έρευνες της εταιρείας TCI Research δείχνουν ότι οι κλιματικές και περιβαλλοντικές προκλήσεις συγκαταλέγονται στα κυριότερα ζητήματα που ροκανίζουν τη συνολική φήμη της χώρας, αναδεικνύοντας την ανάγκη:
- για επενδύσεις σε ανθεκτικές υποδομές,
- καλύτερες μονώσεις και διαχείριση αυξημένων ενεργειακών απαιτήσεων,
- ενίσχυση των στρατηγικών βιωσιμότητας σε δημόσιο και ιδιωτικό επίπεδο.
Παρά την κριτική, οι ταξιδιώτες δηλώνουν… ενθουσιασμένοι
Παρά τη μείωση της διαδικτυακής φήμης στην περίοδο των φυσικών φαινομένων, το επίπεδο ικανοποίησης από την εμπειρία στην Ελλάδα παρέμεινε εξαιρετικά υψηλό:
- Ελλάδα: 9,1
- Μέσος όρος Ευρώπης: 8,7
Σε σύγκριση με ανταγωνίστριες χώρες:
- Ελλάδα: 9,1
- Κροατία: 9,0
- Πορτογαλία: 8,8
- Ιταλία: 8,8
- Ισπανία: 8,7
Ο αριθμός των κριτικών αυξήθηκε σταθερά, αγγίζοντας σχεδόν τις 319.000 το γ΄ τρίμηνο, με τις μηνιαίες βαθμολογίες να κινούνται σταθερά μεταξύ 9,0–9,1, ακόμη και στην κορύφωση της σεζόν.
Περιφέρειες: Πού είναι πιο ικανοποιημένοι οι επισκέπτες
Η συνολική ικανοποίηση παρέμεινε ίση ή πάνω από 9,0 στην πλειονότητα των Περιφερειών.
Βασικές επιδόσεις:
- Δυτική Μακεδονία: 9,6
- Δυτική Ελλάδα: 9,4
- Θεσσαλία: 9,4
- Αττική: 9,2
- Ήπειρος: 9,2
- Στερεά Ελλάδα, Κυκλάδες, Πελοπόννησος, Ιόνια Νησιά, Κεντρική Μακεδονία: 9,1
- Δωδεκάνησα, Ανατολική Μακεδονία & Θράκη: 9,0
- Κρήτη: 8,9
- Βόρειο Αιγαίο: 8,8
Η πολύ υψηλή ικανοποίηση σε λιγότερο τουριστικά ανεπτυγμένες Περιφέρειες, όπως η Δυτική Μακεδονία και η Δυτική Ελλάδα, αναδεικνύει δυνατότητες επέκτασης της τουριστικής δραστηριότητας σε νέες περιοχές.
Παράλληλα, η σταθερά υψηλή βαθμολογία ώριμων προορισμών, όπως:
- Αττική,
- Κυκλάδες,
- Κεντρική Μακεδονία,
- Ιόνια Νησιά,
ενισχύει την εικόνα μιας χώρας που ανταποκρίνεται με συνέπεια στις προσδοκίες της διεθνούς τουριστικής ζήτησης στην υψηλή περίοδο.
Τι λένε οι βασικές αγορές για την Ελλάδα
Το Top-5 των αγορών που συνεισέφερε πάνω από το μισό των τουριστικών εσόδων (53,1% το 2024 και 52,3% στο πρώτο οκτάμηνο του 2025) αξιολόγησε την εμπειρία στην Ελλάδα ως εξής:
- ΗΠΑ: 9,4
- Ηνωμένο Βασίλειο: 9,0
- Γερμανία: 8,7
- Γαλλία: 8,5
- Ιταλία: 8,4
Οι βαθμολογίες αυτές επιβεβαιώνουν ότι η Ελλάδα παραμένει εξαιρετικά ανταγωνιστική ως προς την εμπειρία που προσφέρει.
Θαλάσσιες εμπειρίες, γαστρονομία, φιλοξενία, value for money
Θάλασσα
- Πελοπόννησος και Ήπειρος: 9,4
- Βόρειο Αιγαίο: 8,2 (υστερεί σε αυτή τη διάσταση)
Γαστρονομία
- Δυτική Ελλάδα: 9,3
- Ιόνια Νησιά & Κρήτη: 9,2
- Δυτική Μακεδονία: 9,6 (με μικρότερο όγκο κριτικών)
Φιλοξενία
- Δυτική Ελλάδα, Θεσσαλία, Αττική: 9,5
- Ιόνια Νησιά: 9,6 (υψηλότερη βαθμολογία)
- Βόρειο Αιγαίο: 8,5, με μεν βελτίωση, αλλά κάτω από τον μέσο όρο.
Σχέση ποιότητας–τιμής
- Δυτική Μακεδονία: 10,0
- Δυτική Ελλάδα & Στερεά Ελλάδα: 9,3
- Ανατολική Μακεδονία & Θράκη: 8,2 (περιθώριο βελτίωσης)
Βιωσιμότητα
- Δυτική Μακεδονία: 10,0
- Δυτική Ελλάδα: 9,3
- Ήπειρος: 9,1
- Θεσσαλία: 7,3, Κρήτη: 7,7, Στερεά Ελλάδα: 7,9 (περιορισμένη πρόοδος)
Υγιεινή
- Δυτική Ελλάδα: 9,3
- Βόρειο Αιγαίο & Κεντρική Μακεδονία: 8,7
- Ιόνια Νησιά: 7,1, Στερεά Ελλάδα: 7,3 (πιθανή επίπτωση εποχικής πίεσης)
Η βιωσιμότητα και η υγιεινή εμφανίζουν τη μεγαλύτερη διακύμανση μεταξύ Περιφερειών, γεγονός που δείχνει ότι δεν υπάρχει ακόμα ενιαίο επίπεδο προσαρμογής σε όλη τη χώρα.
Η πρόκληση της βιωσιμότητας – Χαμηλή περιβαλλοντική πιστοποίηση
Η μελέτη υπογραμμίζει ότι η ενίσχυση των επιχειρήσεων με περιβαλλοντική πιστοποίηση είναι κρίσιμη για:
- μια πιο υπεύθυνη και βιώσιμη τουριστική εμπειρία,
- την προσέλκυση των πιο ευαισθητοποιημένων, νεότερων γενιών ταξιδιωτών.
Ιδιαίτερα τονίζεται ότι η Ελλάδα βρίσκεται σήμερα μεταξύ των χωρών με το χαμηλότερο ποσοστό περιβαλλοντικά πιστοποιημένων ξενοδοχειακών μονάδων σε σχέση με τους βασικούς ανταγωνιστές της.
Ως επωδός η εικόνα που προκύπτει είναι διπλή:
Από τη μία, η κλιματική κρίση, οι φυσικές καταστροφές και οι περιβαλλοντικές πιέσεις επηρεάζουν αισθητά τη διαδικτυακή φήμη της Ελλάδας.
Από την άλλη, η πραγματική εμπειρία των επισκεπτών παραμένει εξαιρετικά θετική, με πολύ υψηλά επίπεδα ικανοποίησης, ιδιαίτερα σε τομείς όπως ο πολιτισμός, η φιλοξενία, η γαστρονομία και η σχέση ποιότητας–τιμής.
Το διακύβευμα για τα επόμενα χρόνια είναι να συνδεθεί η υψηλή εμπειρία με μια εξίσου υψηλή περιβαλλοντική και κλιματική υπευθυνότητα, ώστε η Ελλάδα να διατηρήσει και να ενισχύσει τη θέση της στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη.