Η πλήρης ηλεκτρονικοποίηση της πάγιας ρύθμισης των 12 ή 24 δόσεων είναι η μοναδική αλλαγή που έχει δρομολογήσει το υπουργείο Οικονομικών για τη διευκόλυνση των φορολογουμένων στην πληρωμή των φόρων.
Καμία άλλη αλλαγή δεν πρόκειται να υπάρξει στην πληρωμή των δόσεων του φόρου εισοδήματος, που παραμένει σε τρεις διμηνιαίες δόσεις και του ΕΝΦΙΑ που είναι πέντε (5) δόσεις και ίσως γίνουν έξι εάν τα εκκαθαριστικά βγαίνουν νωρίτερα.
Με τροπολογία που έχει κατατεθεί στη Βουλή σε νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών και θα ψηφιστεί στις προσεχείς μέρες προβλέπεται ότι για την υπαγωγή μη ληξιπρόθεσμης οφειλής προς το Δημόσιο στην "πάγια ρύθμιση" του ν. 4152/2013 δεν θα απαιτείται πλέον προσέλευση στην οικεία ΔΟΥ για την υποβολή της αίτησης και των απαιτούμενων δικαιολογητικών, αλλά θα διεκπεραιώνεται ηλεκτρονικά μέσω του ίντερνετ.
Δηλαδή, με τη νέα αυτή διάταξη, οι φορολογούμενοι θα μπορούν σύντομα να ρυθμίζουν και τα μη ληξιπρόθεσμα χρέη τους προς τις Δ.Ο.Υ. έως και σε 12 μηνιαίες δόσεις (ή σε 13-24 μηνιαίες δόσεις αν είναι έκτακτα) από τον υπολογιστή του σπιτιού τους ή του γραφείου τους, υποβάλλοντας ηλεκτρονικά μέσω του συστήματος ΤΑΧΙSNET, τις σχετικές αιτήσεις-υπεύθυνες δηλώσεις.
Στην ουσία δηλαδή, η πληρωμή των φόρων σε 12 δόσεις ισχύει και θα καταστεί σύντομα ευκολότερη η ένταξη σε αυτή.
Οι φορολογούμενοι που επιθυμούν να υπαχθούν σε πάγια ρύθμιση θα πρέπει να γνωρίζουν τα ακόλουθα:
- Τα νέα χρέη (φόρος εισοδήματα, ΦΠΑ, ΕΝΦΙΑ κ.λπ.) ρυθμίζονται έως και σε 12 δόσεις.
- Τα έκτακτα χρέη (π.χ. πρόστιμα, φόροι κληρονομιάς κ.λπ.) ρυθμίζονται έως και σε 24 δόσεις.
- Προϋπόθεση για την ένταξη στη ρύθμιση θα είναι να έχει υποβάλει τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος της τελευταίας πενταετίας καθώς και τυχόν περιοδικές και εκκαθαριστικές δηλώσεις ΦΠΑ για τις οποίες ήταν υπόχρεος την τελευταία πενταετία.
- Οι οφειλές που ρυθμίζονται επιβαρύνονται με ετήσιο επιτόκιο 5%.
Τα 5 βήματα για την ολοκλήρωση της ένταξης στη ρύθμιση είναι:
1. Η μετάβαση στην ιστοσελίδα της ΑΑΔΕ (www.aade.gr), η επιλογή «υπηρεσίες προς πολίτες", "αίτηση ρύθμισης οφειλών" και "είσοδος στην εφαρμογή".
2. Στη συνέχεια θα πρέπει να πληκτρολογήσει το όνομα χρήστη και τον κωδικό πρόσβασης στο σύστημα TAXISNET, ώστε να εισέλθει στο κυρίως μενού της εφαρμογής για την ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεων ρύθμισης οφειλών προς την Εφορία.
3. Από το κεντρικό μενού της εφαρμογής θα πρέπει να επιλέξει "Συνέχεια" δίπλα από την ένδειξη "Ρ2 Αίτηση πάγιας ρύθμισης οφειλών ν. 4152/2013" και στη συνέχεια "Υποβολή νέας" αίτησης. Κατόπιν αν έχει κάποια έκτακτη οφειλή προερχόμενη π.χ. από φόρο κληρονομιάς θα μπορεί να επιλέξει "ρύθμιση έως 24 δόσεις". Αλλιώς θα πρέπει να επιλέξει "ρύθμιση έως 12 δόσεις" οπότε θα εμφανιστούν στην οθόνη του υπολογιστή του οι οφειλές του προς την Εφορία που μπορούν να ρυθμιστούν έως και σε 12 μηνιαίες δόσεις. Οι οφειλές αυτές θα είναι όσες προέρχονται από τακτικές φορολογικές υποχρεώσεις, όπως ο φόρος εισοδήματος, ο ΕΝ.Φ.Ι.Α. και ο Φ.Π.Α. Ο φορολογούμενος θα πρέπει να επιλέγει, στη συνέχεια, "επόμενη σελίδα" ώστε να εισέλθει στη φόρμα υποβολής της αίτησης-υπεύθυνης δήλωσης.
4. Στη φόρμα υποβολής της αίτησης συμπληρώνει στοιχεία που αποτυπώνουν την πραγματική εισοδηματική και περιουσιακή του κατάσταση. Στο πλαίσιο αυτό, θα μπορεί να επιλέξει την άντληση των στοιχείων αυτών από τις ήδη υποβληθείσες δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων και τις ήδη υποβληθείσες δηλώσεις Ε9. Εφόσον διαθέτει εισοδήματα ή και ακίνητα τα οποία δεν έχουν περιληφθεί στις σχετικές δηλώσεις θα οφείλει να τα δηλώσει επιπροσθέτως. Στην συνέχεια, θα πρέπει να αναγράψει τα καθαρά μηνιαία έσοδά του και τα μηνιαία έξοδά του. Η διαφορά μεταξύ των δύο ποσών θα κρίνει το ύψος της κάθε μηνιαίας δόσης που θα πρέπει να πληρώνει με τη ρύθμιση της οφειλής του και, συνακόλουθα, τον αριθμό των μηνιαίων δόσεων, οι οποίες θα μπορούν να φθάσουν μέχρι και τις 12.
5. Για να είναι έγκυρη η αίτηση για τη ρύθμιση, ο οφειλέτης θα πρέπει να πληρώσει το ποσό της πρώτης δόσης εντός τριών εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία ηλεκτρονικής υποβολής της αίτησης. Η πληρωμή της πρώτης δόσης μπορεί να γίνει είτε μέσω ηλεκτρονικής τραπεζικής (e-banking) είτε στο ΑΤΜ ενός υποκαταστήματος της τράπεζας του φορολογούμενου είτε στο γκισέ υποκαταστήματος οποιασδήποτε τράπεζας.