Ο επίσημος πληθωρισμός παρέμεινε σχεδόν στάσιμος τον Οκτώβριο, αλλά οι τιμές των τροφίμων συνέχισαν την ανοδική τους πορεία, ροκανίζοντας περαιτέρω την ισχνή αγοραστική δύναμη εκατομμυρίων νοικοκυριών, τροφίμων παρά τα μέτρα που λαμβάνει το υπουργείο Ανάπτυξης.
Η εξέλιξη αυτή πιέζει ασφυκτικά τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς των χαμηλών και μεσαίων εισοδημάτων.
Μετά τη "βουτιά" του Σεπτεμβρίου ο πληθωρισμός ανέκαμψε οριακά τον Οκτώβριο και διαμορφώθηκε στο 2%, ενώ ο δείκτης των τροφίμων αυξήθηκε με ταχύτερο ρυθμό.
Σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή, ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή (ΔΤΚ) σημείωσε άνοδο 2% τον Οκτώβριο σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα. Στο προηγούμενο δωδεκάμηνο (Οκτωβρίου 2024έναντι Οκτωβρίου 2025) είχε "τρέξει" με +2,4%.
Σε μηνιαία βάση (σύγκριση με τον Σεπτέμβριο 2025) παρουσίασε οριακή άνοδο 0,1%.
Ο μέσος ΔΤΚ του δωδεκαμήνου Νοεμβρίου 2024 - Οκτωβρίου 2025, σε σύγκριση με το δωδεκάμηνο Νοεμβρίου 2023 - Οκτωβρίου 2024, παρουσίασε αύξηση 2,5%.
Ακρίβεια
Οι κυριότερες ανατιμήσεις τον Οκτώβριο καταγράφηκαν στα προϊόντα σοκολάτας 21,1%, στον καφέ 19,3%, στα κρέατα 10,6%, στα φρούτα 9,1%, στα ενοίκια κατοικιών 8,9%, στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία 7,8%, στα ασφάλιστρα υγείας 7,0%, στα πακέτα διακοπών 6,8%, στα γαλακτοκομικά και αυγά 4,4%, στα ψάρια νωπά 4,0% κ.λπ.
Μείωση παρουσίασαν οι τιμές του ελαιολάδου κατά 36,9%, του φυσικού αερίου κατά 6,3% και το κόστος των ξενοδοχείων κατά 16,3%.
Ανατιμήσεις παντού
Ενδεικτικό του κλίματος είναι πως, και στις 12 κατηγορίες αγαθών και υπηρεσιών του πληθωρισμού καταγράφηκαν αυξήσεις σε σχέση με τον Οκτώβριο του 2024 και συγκεκριμένα:
- 2,3% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), νωπά ψάρια, γαλακτοκομικά και αυγά, φρούτα (γενικά), σοκολάτες-προϊόντα σοκολάτας, προϊόντα ζαχαροπλαστικής, καφέ, χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: ελαιόλαδο, λαχανικά (γενικά).
- 1,8% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα), τσιγάρα.
- 1,9% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
- 1,4% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, υπηρεσίες που σχετίζονται με το σπίτι. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.
- 0,7% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις οικιακές υπηρεσίες. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στις οικιακές συσκευές και επισκευές.
- 0,6% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα.
- 0,7% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, άλλες υπηρεσίες σχετικές με την προσωπική μεταφορά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, καύσιμα και λιπαντικά.
- 0,8% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
- 1,0% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, πολιτιστικές δραστηριότητες, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές.
- 2,8% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
- 6,5% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία- κυλικεία. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
- 0,5% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, ασφάλιστρα υγείας, άλλες υπηρεσίες. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα οχημάτων.