Τουρισμός

Παράδειγμα το ολιστικό τουριστικό προϊόν της Ηπείρου


Ένα καλό παράδειγμα ολιστικού τουριστικού προϊόντος μπορεί να αποτελέσει η Ήπειρος. Ο επισκέπτης που θα ακολουθήσει την πολιτιστική διαδρομή στα αρχαία θέατρα της περιοχής, θα επισκεφθεί παράλληλα και το Μουσείο Αργυροτεχνίας, θα παρακολουθήσει ένα καλλιτεχνικό δρώμενο λαϊκής και παραδοσιακής μουσικής και θα δει από κοντά πώς γίνεται το τυρί σε ένα παραδοσιακό τυροκομείο. Θα δοκιμάσει το ντόπιο κρασί στο οινοποιείο, τα γλυκά του συνεταιρισμού γυναικών και τις ηπειρώτικες συνταγές στην ταβέρνα που θα επιλέξει από έναν κατάλογο επιχειρηματιών.

Το εγχείρημα, που παρουσιάστηκε πρόσφατα στην παγκόσμια τουριστική αγορά και περιλαμβάνει τη φροντίδα των θεάτρων και των αρχαιολογικών χώρων, τη συμμετοχή της επιχειρηματικότητας, πλήθος ψηφιακών δράσεων και μια οργανωμένη μελέτη μάρκετινγκ, αποτελεί ένα ολιστικό προϊόν στο οποίο συμμετέχουν όλες οι δυνάμεις του τόπου, επισήμανε ο πρόεδρος του Σωματείου «Διάζωμα» πρώην υπουργός Πολιτισμού, Σταύρος Μπένος, στο συνέδριο της ΚΕΔΕ με θέμα «Πολιτισμός - Αθλητισμός: Αναπτυξιακά πρότυπα πόλεων και ποιότητα ζωής», που πραγματοποιείται στο Δήμο Αλπωπίας, Πέλλας. «Μιλάμε για ένα νέο προϊόν με φορέα λειτουργίας τον Οργανισμό Διαχείρισης Προορισμού» είπε ο κ. Μπένος.

«Πρόκειται ουσιαστικά για μια νέα μορφή διαχείρισης της σημαντικότερης προίκας που διαθέτει η χώρα μας, του περιβαλλοντικού και πολιτιστικού της αποθέματος, με επίκεντρο, πάντα, τη μαγική λέξη "συνέργειες"» εξήγησε ο κ. Μπένος στο ΑΠΕ - ΜΠΕ. Διευκρίνισε παράλληλα ότι σε μια τέτοια προσπάθεια ενεργό ρόλο έχουν όλοι: από τους δήμους και τις περιφέρειες μέχρι το κεντρικό κράτος, τον ιδιωτικό τομέα, την επιχειρηματικότητα, τους φορείς του πολιτισμού και της τέχνης και τους πολίτες.

Στο ίδιο πνεύμα, οικοδομείται μια αντίστοιχη προσπάθεια στο Ηράκλειο Κρήτης, που περιλαμβάνει τη διαδικασία του μάρκετινγκ, τη συμμετοχή της επιχειρηματικότητας, τις αναπλάσεις στο εσωτερικό της πόλης, τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα σε εικαστικές παρεμβάσεις, την εγκατάσταση νέων φωτιστικών. «Το αποτέλεσμα δεν θα το προβάλει μόνο η αρμόδια δομή του Δήμου Ηρακλείου, αλλά το σύνολο των επιχειρήσεων που συμμετέχουν στις συστάδες επιχειρήσεων (clusters). Με τον τρόπο αυτό, η ιστοσελίδα των διαδρομών του Ηρακλείου δεν θα περιλαμβάνει μόνο τα μνημεία αλλά και τις ίδιες τις επιχειρήσεις» τόνισε ο κ. Μπένος.

Το πλεονέκτημα μιας τέτοιας προσπάθειας, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι ότι το σύνολο των δυνάμεων που ζουν και δραστηριοποιούνται σε έναν τόπο, κινητοποιούνται μαζί, σχεδιάζουν και στη συνέχεια υλοποιούν νέα προϊόντα πολιτιστικού τουρισμού.

Πώς «κοινωνικοποιείται» ένας αρχαιολογικός χώρος

Στο ίδιο μήκος κύματος, ο διευθυντής των ανασκαφών στην Μεσσήνη, ομότιμος καθηγητής Κλασσικής Αρχαιολογίας, Πέτρος Θέμελης, αποκάλυψε τον τρόπο με τον οποίο ένας αρχαιολογικός χώρος, ξεκινώντας από το μηδέν ως προς την επισκεψιμότητα, έφτασε να δέχεται 100.000 ανθρώπους το 2018.

«Αυτό είναι το θέμα της κοινωνικοποίησης, που ουσιαστικά εφαρμόζεται στην περίπτωση της πολιτιστικής διαχείρισης ενός αρχαιολογικού πάρκου, ενός μνημειακού συνόλου που ξεκίνησε από το μηδέν, πήρε μορφή μέσα στο χρόνο και λειτουργεί στο πλαίσιο της κοινωνικοποίησης.

Στη Μεσσήνη τα μνημεία είναι ανοιχτά στο κοινό, ο καθένας μπορεί να επισκέπτεται το χώρο των ανασκαφών, κάτι που είναι ιδιαίτερα ελκυστικό για τα παιδιά. Βλέπουν πώς σκάβουμε, ρωτάνε, παρακολουθούν όλη την δραστηριότητα της αναστήλωσης μέσα στον αρχαιολογικό χώρο. Στο ωδείο γίνονται παραστάσεις και τώρα ανοίξαμε το χώρο και στα εικαστικά για τη φιλοξενία εκθέσεων γλυπτικής και ζωγραφικής στην ύπαιθρο» ανέφερε στην ομιλία του στο συνέδριο.

Πολλαπλασιάζονται οι διοργανώσεις αγώνων δρόμου

Στην τεράστια αύξηση που καταγράφεται τα τελευταία χρόνια στις διοργανώσεις αγώνων δρόμου σε όλη την Ελλάδα, αναφέρθηκε, από την πλευρά του, μιλώντας στο ΑΠΕ - ΜΠΕ, ο γενικός γραμματέας του ΣΕΓΑΣ, Βασίλης Σεβαστής. Συγκεκριμένα τόνισε, μεταξύ άλλων, ότι το 2010 διοργανώθηκαν 182 αγώνες, στους οποίους συμμετείχαν και τερμάτισαν 32.000 άτομα, ενώ το 2018 διοργανώθηκαν 554 αγώνες στους οποίους συμμετείχαν και τερμάτισαν 250.000 άτομα.

Σύμφωνα, εξάλλου, με στοιχεία του ΣΕΓΑΣ, ενώ το 2010 το 1% του γενικού πληθυσμού συμμετείχε σε αντίστοιχες διοργανώσεις, το 2018 το ποσοστό αυτό έγινε 2% ενώ παράλληλα ο συνολικός αριθμός των δρομέων που έχουν ενεργοποιηθεί ή εκείνων που γυμνάζονται, έστω και περιστασιακά, στην ύπαιθρο ξεπερνά το 10% του ενεργού πληθυσμού, είναι δηλαδή 1.200.000 άνθρωποι.

«Τα τελευταία χρόνια πολλαπλασιάζονται οι διοργανώσεις μαζικών αγώνων δρόμου αποτελώντας μια εξέλιξη και μια μόδα που έχει πολύ σημαντικά κοινωνικά και άλλα χαρακτηριστικά. Ο βασικός φορέας διοργάνωσης τέτοιων αγώνων είναι ο ΣΕΓΑΣ, ο οποίος, μάλιστα, έχει δημιουργήσει πρωτόκολλα, κανονισμούς και πρότυπα διοργάνωσης, προκειμένου να εξασφαλίζεται η ποιότητα της διοργάνωσης, η ασφάλεια των πολιτών και η κάλυψη της υγειονομικής περίθαλψης όπου χρειαστεί» υπογράμμισε ο κ. Σεβαστής.

Απηύθυνε, άλλωστε, έκκληση στην τοπική αυτοδιοίκηση να ζητά από τους διοργανωτές τα σχετικά πρωτόκολλα, ώστε να πληρούνται οι αντίστοιχες προϋποθέσεις και στην πολιτεία να ξεκαθαρίσει ότι ο ΣΕΓΑΣ θα πρέπει να είναι ο αρμόδιος φορέας, που θα δίνει την έγκρισή του σε τέτοιες διοργανώσεις.

Χαιρετισμό στο συνέδριο απηύθυνε ο Πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΕΔ-ΚΜ), Λάζαρος Κυρίζογλου, ο οποίος τόνισε ότι η ΠΕΔ-ΚΜ, κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης, έχει κάνει σημαντικές παρεμβάσεις στον χώρο του πολιτισμού.

Σε αυτές περιλαμβάνονται, όπως είπε, η δημιουργία του ντοκιμαντέρ «Μούσα Πολύτροπος - Αρχαία θέατρα της Μακεδονίας», σε συνεργασία με το σωματείο «Διάζωμα», η συντήρηση του πολιτιστικού κέντρου στη δημοτική κοινότητα Εμμανουήλ Παππά, η υποστήριξη της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης και της προσπάθειας συντήρησης της ιστορικής της βιβλιοθήκης και η ενίσχυση του εγχειρήματος της επαναλειτουργίας των ελληνικών σχολείων στην Ίμβρο.

Π. Γιούλτση, ΑΜΠΕ

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Σχετικά Άρθρα