«Η Κυβέρνηση με το νομοσχέδιο αυτό δείχνει ότι έχει στρατηγική για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής. Για την φορολογική δικαιοσύνη που δεν μένει στα χαρτιά, αλλά υλοποιείται με γρήγορους ρυθμούς. Αποδεικνύουμε ότι ασχολούμαστε όχι μόνο με την βάση της φορολογικής πυραμίδας αλλά και με την κορυφή της» τόνισε ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Χάρης Θεροχάρης κατά την συζήτηση επί της Αρχής του σχεδίου νόμου για την «Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2022/2523 του Συμβουλίου, της 15ης Δεκεμβρίου 2022, σχετικά με την εξασφάλιση παγκόσμιου ελάχιστου επιπέδου φορολογίας των ομίλων πολυεθνικών επιχειρήσεων και των εγχώριων ομίλων μεγάλης κλίμακας στην Ευρωπαϊκή Ένωση (Pillar II) και άλλες τελωνειακές και φορολογικές διατάξεις» στην επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων.
Ο υφυπουργός τόνισε ότι «εάν κανείς ψάξει μέσα βαθιά στην πολιτική του ψυχή, θα δούμε πως όλοι συμφωνούμε με αυτό νομοσχέδιο που κάνει ένα βήμα εμπρός» Και αυτό «που μένει να δούμε εάν θα επικρατήσουν οι δυνάμεις της πολιτικής συναίνεσης και το ψηφίσουμε ή θα επικρατήσουν οι μικροκομματικές σκοπιμότητες».
Το παρόν νομοσχέδιο, παρατήρησε ο υφυπουργός φέρνει «ένα τεκμήριο ελάχιστης φορολόγησης για τις πολυεθνικές εταιρείες» και αυτό προφανώς αποτελεί «πολιτική πρωτοβουλία της Κυβέρνησης». Σημείωσε πως « η διαπραγμάτευση στον ΟΟΣΑ έχει διαρκέσει 10 χρόνια και η χώρα μας διαχρονικά είχε ενεργό ρόλο». Υπογράμμισε πως με το νομοσχέδιο αυτό «δεν χαρίζουμε έσοδα σε καμία μητρική εταιρεία, σε όποια χώρα και εάν βρίσκεται, επίσης, δεν παρέχεται η οποιαδήποτε επιλογή ούτε ως προς το ύψος του τζίρου όσο και στις εξαιρέσεις που έρχονται από την Συμφωνία του ΟΟΣΑ και την ευρωπαϊκή Οδηγία» Οι διακριτικές ευχέρειες που υπάρχουν αφορούν τους ασφαλείς λιμένες αλλά και αυτές δεν τις εξασκούμε στο μέγιστο των δυνατοτήτων του Πυλώνα ΙΙ. Σαφώς, είπε ο κ. Θεοχάρης «η ΑΑΔΕ έχει να κάνει αρκετή δουλειά μετά την ψήφιση του σχεδίου αυτού» αλλά «η διοίκηση του Υπουργείου και της Αρχή, δεν αφήνουν τα πράγματα στην τύχη τους, υλοποιούνται όσα ψηφίζονται και αυτό θα συμβεί και για την φορολόγηση της μεγάλων ομίλων»
Ο υφυπουργός, εκτίμησε ότι τα έσοδα που θα προκύψουν από αυτό το νομοσχέδιο «είναι για τις 19 ημεδαπούς ομίλους στα 30 εκατ. ευρώ και 45 εκατ. ευρώ από τις 900 με 950 θυγατρικές των πολυεθνικών που δραστηριοποιούνται στην χώρα μας» συμπληρώντας ότι «οι υπολογισμοί αυτοί είναι ενός στατικού και όχι δυναμικού μοντέλου», καθώς δεν συνυπολογίζονται τα υπόλοιπα φορολογικά έσοδα που προκύπτουν.
Ο κ. Θεοχάρης, αναφέρθηκε παράλληλα και στην απόδοση των συνολικών μέτρων για την πάταξη της φοροδιαφυγής σε όλα τα επίπεδα, που έχουν ληφθεί και δίνοντας στοιχεία για την απόδοσή τους είπε πως «σε αυτή την μάχη θα πρέπει όλοι να συμπράξουμε ως μια "συμμαχία του καλού", ώστε η πλειοψηφία των νομοταγών να επιβάλλουμε τη νομιμότητα και στους υπόλοιπους».
Ο υφυπουργός, επισήμανε ότι υπάρχει αύξηση των ελέγχων της ΑΑΔΕ και οι εμπλεκόμενοι στους οποίους καταλογίζονται «διαφορές» δεν προβαίνουν σε προσφυγές, αλλά τις αποδέχονται. Έχουμε και το πρώτο λουκέτο σε Πρατήριο Υγρών Καυσίμων για λαθρεμπόριο.
Με το νομοσχέδιο αυτό, είπε ο κ. Θεοχάρης επιταχύνεται η άμεση διάθεση των κατασχεμένων. Μια διάταξη που επιλύει ένα πρόβλημα στην διαχείρισή τους που έχει προκύψει από την επιτυχία των ελεγκτικών μηχανισμών.
Σχολίασε πως τα πρόστιμα που επιβάλλονται από όλες τις φορολογικές διοικήσεις εισπράττονται κατά 5% με 10%, εμείς είμαστε στο ποσοστό του 10%, δηλαδή βρισκόμαστε στο άνω άκρο των εσόδων αυτών και μπορεί να είμαστε σε ακόμα υψηλότερο επίπεδο σε πραγματικούς όρους καθώς η ΑΑΔΕ στην εισπραξιμότητα αυτών των εσόδων, δεν προσμετρά τις υποθέσεις που κάνουν χρήση της δυνατότητας συμπληρωματικών - τροποιητικών όσο διαρκεί ο έλεγχος προκειμένου να έχουν ευνοϊκότερη μεταχείριση.
Ο κ. Θεοχάρης, σχετικά με τις φορολογικές προτάσεις που παρουσίασε χθες ΣΥΡΙΖΑ λέγοντας ότι «είναι λίγα, όσα είπε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών όταν σχολίασε πως "ο κύριος Κασσελάκης έπαθε Τσίπρα "». Φαίνεται είπε ο υφυπουργός, ότι «η πολιτική νίκη του κ. Κασσελάκη στο συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ απέναντι στον κ. Τσίπρα δεν στάθηκε αρκετή για να τον απογαλακτίσει από τις πρακτικές του κ. Τσίπρα. Γι΄ αυτό και έχουμε ένα "Πρόγραμμα Θεσσαλονίκης x10"»! Ο κ. Θεοχάρης ανέφερε πως πρόκειται για προτάσεις «μνημείο προχειρότητας» και «ευχολόγια» όχι μόνο για την κοστολόγηση των προτάσεων, αλλά και της νομιμότητας εφαρμογής τους από ευρωπαϊκό δίκαιο όπως η μείωση κάτω του 6% στο ΦΠΑ του αγροτικού πετρελαίου.
Οι θέσεις των κομμάτων
Ο εισηγητής της ΝΔ Αθανάσιος Καββαδάς, ζήτησε την υπερψήφιση του νομοσχεδίου, καθώς, όπως ανέφερε, « εξασφαλίζει ένα ελάχιστο επίπεδο φορολογίας για τους μεγάλους πολυεθνικούς και εγχώριους ομίλους, οι οποίοι συλλογικά είναι γνωστές ως Πυλώνας ΙΙ» Επιτυγχάνεται «ένας τριπλός στόχος. Η εναρμόνιση του εθνικού με το ενωσιακό δίκαιο. Η ενίσχυση των φορολογικών εσόδων λόγω υιοθέτησης του εγχώριου συμπληρωματικού φόρου. Η υιοθέτηση βέλτιστων πρακτικών κατά της φοροαποφυγής». Σημείωσε πως η Οδηγία δεν είναι υποχρεωτική η εξ ολοκλήρου υιοθέτησή της, αλλά υπάρχουν κάποια σημεία που κάθε κράτος-μέλος μπορεί να επιλέξει πώς θα τα εφαρμόσει. Επισήμανε, ότι η φορολόγηση των πολυεθνικών εταιρειών είναι μια δύσκολη άσκηση καθώς αυτές έχουν την δυνατότητα να μεταφέρουν τα κέρδη τους σε χώρες με χαμηλότερη φορολογία ή φορολογικούς παραδείσους. Χαρακτηριστικά, ο βουλευτής σημείωσε πως σύμφωνα με την λίστα της ΑΑΔΕ τα νησιά Μάρσαλ, Κέιμαν, Βανουάτου, Βερμούδες, Μαλδίβες, Μπαρμπάντος και πολλά άλλα χωρίς καμία υποδομή, εμφανίζονται εικονικά ως έδρα επιχειρηματικών κολοσσών. Το 2019 τα κέρδη που έφευγαν σε φορολογικούς παραδείσους πλησίαζαν το ένα τρισεκατομμύριο δολάρια και σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΟΣΑ, τα συνολικά ετήσια κέρδη τέτοιων ομίλων είναι 5,9 τρισεκατομμύρια δολάρια. Απαιτείται, είπε ο βουλευτής, «ένα παγκόσμιο εργαλείο για την ελάχιστη φορολόγηση των μεγάλων ομίλων και το εργαλείο αυτό αποτυπώνεται στην Οδηγία αυτή» με την οποία θεσπίζεται «ένα νέο σύστημα υπολογισμού του πραγματικού φόρου που καταβάλλουν οι μεγάλοι όμιλοι για τουλάχιστον δύο από τα τέσσερα τελευταία έτη πριν το 2024 εισάγοντας ένα σύστημα υπολογισμού φόρου όπου οι μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι θα καταβάλουν ελάχιστο φόρο τουλάχιστον 15% στα Κράτη όπου δραστηριοποιούνται». Για τα ελληνικά δεδομένα είπε «αυτό σημαίνει ότι το μέτρο αφορά 19 ελληνικούς επιχειρηματικούς ομίλους και περίπου 1.000 θυγατρικές ξένων ομίλων που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας». Ο εισηγητής της ΝΔ σχετικά με τις υπόλοιπες διατάξεις του νομοσχεδίου, είπε αυτές έχουν κοινωνική στόχευση καθώς παρέχεται η δυνατότητα στον Υπουργό να αναστέλλει έως και για ένα ολόκληρο χρόνο την είσπραξη των ληξιπρόθεσμων χρεών προς το Δημόσιο πολιτών που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές. Θεσμοθετούνται συμπληρωματικές διατάξεις για να βελτιωθεί το πλαίσιο των τελωνειακών και φορολογικών ελέγχων. Την διαλειτουργικότητας στις ηλεκτρονικές εκδόσεις και αποστολές διοικητικών εγγράφων της ΑΑΔΕ. Εναρμονίζεται το καθεστώς λειτουργίας και προσλήψεων που διέπει την Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου με όσα ισχύουν στις άλλες θυγατρικές του Υπερταμείου.
Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστος Γιαννούλης, από την δική του πλευρά επί της Αρχής του νομοσχεδίου ανέφερε ότι το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης θα δηλώσει «επιφύλαξη», καθώς «δεν υπάρχει κανένας λόγος αρχικά για να είμαστε θετικά διακείμενοι». Θέλουμε , είπε «να δούμε πως θα εξελιχθεί η συζήτηση του νομοσχεδίου γιατί δεν σας έχουμε καμία εμπιστοσύνη ότι δεν θα το μετατρέψετε σε ένα πολυσέλιδο νομοσχέδιο με άλλο χαρακτήρα». Επί των άρθρων του νομοσχεδίου, ο κ. Γιαννούλης είπε πως «υπάρχουν σημεία που θα πρέπει να τα δούμε στην συνέχεια της συζήτησης του νομοσχεδίου, όπως για το ποιοι εξαιρούνται, ποιες κρατικές οντότητες, ποιοι διεθνείς οργανισμούς, τους μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς, τα Ταμεία, το εφοπλιστικό εισόδημα κλπ). Η ενσωμάτωση αυτή, σχολίασε ο ο βουλευτής διακρίνεται από την φράση «πολύ λίγο- πολύ αργά» καθώς έρχεται για υιοθέτηση στο εθνικό μας δίκαιο το 2024, όταν η Οδηγία αυτή υπάρχει από το 2022. Καταλόγισε στην Κυβέρνηση ότι έχει ζήτημα με την χρονική αντίληψη των προβλημάτων που αγγίζει τα όρια του εξωπραγματικού.
Ο εισηγητής της μειοψηφίας, παράλληλα γενικότερη κριτική στην κυβερνητική πολιτική λέγοντας πως «θα ήθελα να εκφράσω την βαθύτατη θλίψη, αγωνία και πικρία, για τον κυνικό τρόπο που η κυβέρνηση συμπεριφέρεται στο θέμα της ακρίβειας» Υποστήριξε ότι ο Πρωθυπουργός έχει ξεχάσει την λαϊκή φράση ότι «στο σπίτι του κρεμασμένου δεν μιλάνε για σχοινί» και « δεν μπορεί να μας κουνάει το δάκτυλο, να μας κάνει μαθήματα όταν δεν έχει διαβάσει τις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για την ακρίβεια και την φορολογική μεταρρύθμιση». Η Κυβέρνηση είπε τηρεί θέση «παρατηρητή και σχολιαστή» επί τριάντα ένα μήνες για την ακρίβεια αντί να κυβερνά και να παρεμβαίνει. Αναρωτήθηκε «για τί σε αυτό το κακόηχο "κουαρτέτο", τράπεζες- καύσιμα-ενέργεια- τροφική αλυσίδα, επιλέξατε είστε μόνιμοι συμπαραστάτες;» υποστηρίζοντας πως «η κυβέρνηση πάντα επιλέγει από την εργαλειοθήκη της ΕΕ τους χαμηλότερους συντελεστές του 30% στην φορολόγηση όσων αισχροκερδούν». Εμφανίζεστε είπε ως «οι σωτήρες των δεικτών και όχι των ανθρώπων»
Ο κ. Γιαννούλης καταλόγισε στην Κυβέρνηση ότι «βλέποντας την κλεψύδρα της αδειάζει προκειμένου να αλλάξει την ατζέντα γίνεται "πρωινάδικο" διαρρηγνύοντας τα ιμάτια της για την περιουσιακή κατάσταση του κ. Κασσελάκη, που έχει την ευθύνη -και πιστεύω ότι γίνεται στον χρόνο σύμφωνα με τους Θεσμούς και του Νόμου- να δείξει την διαφάνεια» λέγοντας ότι σε θέματα διαφάνειας δεν μπορεί «να μας κουνάει το δάκτυλο» ο κ. Μητσοτάκης «που είναι ο μοναδικός Έλληνας εκδότης επαρχιακής εφημερίδας που πήρε ένα ευνοϊκό δάνειο από την Τράπεζα Πειραιώς που δεν έχει λάβει κανένα άλλο επαρχιακό μέσο», ενώ ταυτόχρονα «είναι και ο "νοικοκύρης" (εν. της ΝΔ) που χρωστάει 350 εκατ. ευρώ στις Τράπεζες. Αιδώς Αργείοι!»
Έντονη αντιπαράθεση
Η αποστροφή του εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστου Γιαννούλη στην έναρξη της τοποθέτησή του που χαρακτήρισε «ως αποφράδα την ημέρα του 2019, που ο λαός εμπιστεύτηκε τη ΝΔ για την διακυβέρνηση της χώρας» προκάλεσε την αντίδραση του υφυπουργού Οικονομικών και των βουλευτών της ΝΔ.
Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστος Γιαννούλης στις αντιδράσεις των βουλευτών της ΝΔ διευκρίνισε πως « η αποφράδα ημέρα, δεν έχει σχέση με τις εκλογές, αλλά με το αποτύπωμα του αποτελέσματος με βάσει τις πολιτικές σας» και τους ζήτησε να «αφήσετε αυτά περί σεβασμού στο λαό. Γιατί εάν 1.300.000 άνθρωποι δεν είναι λαός που σας καλούν με τις υπογραφές τους να μην συγκαλύπτετε το έγκλημα των Τεμπών, ελάτε να μου πείτε ποιος τελικά σέβεται ή όχι τον λαό».
Ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Χάρης Θεοχάρης χαρακτήρισε την αναφορά αυτή του εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ ως «αντιδημοκρατικό παραλήρημα» και πρόσθεσε πως «εάν και με τις άμεσες αντιδράσεις μας του δόθηκε η δυνατότητα να ανακαλέσει, αυτός σαν απελπισμένος τζογαδόρος είπε τα "διπλά ή τίποτα" και διπλασίασε τον "πόντο" του»! Το πρόβλημα στον ΣΥΡΙΖΑ , είπε ο υφυπουργός «είναι πως όσο ήταν ο κ. Τσίπρας, κυβερνούσε ο κ. Πολάκης. Τώρα κυβερνάει τον ΣΥΡΙΖΑ ο Πολακισμός από την αρχή, την μέση έως το τέλος του. Αυτό παρακολουθήσαμε σήμερα. Αυτό δυστυχώς, φαίνεται ότι θα παρακολουθήσουμε και στο επόμενο χρονικό διάστημα».
Ο βουλευτής της ΝΔ Στυλιανός Πέτσας, με παρέμβασή του σχολίασε την αναφορά του κ. Γιαννούλη περί «αποφράδας ημέρας» ως «αντιδημοκρατικό ολίσθημα», τονίζοντας «πως η ημέρα της εκλογικής ετυμηγορίας δεν μπορεί να αποκαλείται ως "αποφράδα ημέρα" και θα πρέπει να ανακαλέσει. Δεν νοείται η ημέρα που ο Ελληνικός λαός προσφεύγει στις κάλπες για να εκλέξει την κυβέρνησή του, όπως προβλέπει το Σύνταγμα, να χαρακτηρίζεται ως "αποφράδα ημέρα". Αυτό είναι αντιδημοκρατικό ολίσθημα και ο ΣΥΡΙΖΑ θα πρέπει να το στηλιτεύσει».
Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστος Γιαννούλης επέμεινε ότι δεν χαρακτήρισε ως «αποφράδα ημέρα, την ημέρα των εκλογών» και «εάν εσείς θέλετε να κάνετε διάλογο με όρους Φουρθιώτη, εγώ δεν θα σας ακολουθήσω». Υποστήριξε πως «αποφράδα ημέρα είναι εκείνη που δεν θέλουμε να θυμόμαστε όχι γιατί ο λαός εκφράστηκε, αλλά γιατί αυτό το αποτέλεσμα της έκφρασής του είχε ως συνέπεια την διακυβέρνηση της χώρας επί τέσσερα και πλέον χρόνια από εσάς, με τα γνωστά αποτελέσματα». Μιλώντας προσωπικά ο βουλευτής πρόσθεσε «πως για μένα, το αποτέλεσμα των εκλογών, όχι η διενέργεια των εκλογών είχε το χειρότερο αποτέλεσμα για την μεταπολιτευτική Ελλάδα που το πληρώσαμε με χιλιάδες νεκρούς στην πανδημία, με εγκλήματα όπως τα Τέμπη, αλλά και με την φτώχεια που έχει την υπογραφή Μητσοτάκη. Δεν θα σας περνάει άλλο».
Ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ Πάρις Κουκουλόπουλος ανέφερε πως «η Οδηγία, προφανώς μας βρίσκει σύμφωνους, όχι όμως η προχειρότητα που εισάγεται από την ΕΕ» προσθέτοντας ότι « και εάν την καταψηφίσουμε αυτή κυρώνεται εξ ορισμού για τη χώρα». Σημείωσε ότι θα υπάρξουν έσοδα που μέχρι τώρα δεν υπήρχαν και θα προέλθουν από τη μεγάλη πληγή - αν θέλετε - της σύγχρονης παγκόσμιας οικονομίας, άρα και της Ελλάδας». Ο βουλευτής τόνισε ότι τα ζητούμενα στην οικονομία είναι τρία. Το ένα είναι έσοδα σε υγιή βάση. Σοβαρές πολιτικές, κοινωνικής συνοχής, με επένδυση σημαντική στην υγεία και την παιδεία. Σοβαρή ανάπτυξη για να μεγαλώνει η πίτα. Ο βουλευτής επισήμανε πως σύμφωνα με την ανακοίνωση της ΕΛΣΤΑΤ «η ανάπτυξη τελικά δεν κλείνει στο 2,4, για την οποία δίνατε διαβεβαιώσεις αλλά τελικά στο 2. Και δεν είναι το 0,4 της διαφοράς αλλά είναι ότι αυτή προέρχεται από μία τεράστια πτώση, από το 15,5 στο 4,6 των άμεσων επενδύσεων παγίου κεφαλαίου. Την ώρα, μάλιστα, που τα χρήματα του Ταμείου Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ είναι παρκαρισμένα στις τράπεζες, πρακτική που τους επιτρέπει να αθροίζουν κέρδη, όταν η ρευστότητα είναι με κλειστές στρόφιγγες». Για αυτό και ζήτησε να διεξαχθεί μία κοινή συνεδρίαση της Επιτροπής Οικονομικών και Παραγωγής και Εμπορίου, για να γίνει μια ολοκληρωμένη κουβέντα, για το πού βρίσκεται η υπόθεση με το τραπεζικό σύστημα της χώρας».
Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Χρήστος Τσοκάνης δήλωσε πως το κόμμα του θα καταψηφίσει το νομοσχέδιο «"μούφα" περί τάχα φορολόγησης με 15% των πολυεθνικών και εγχώριων ομίλων με ενοποιημένο κύκλο εργασιών άνω των 700 εκατ. ευρώ, καθώς πρόκειται για μια μετάφραση Κοινοτικής Οδηγίας που με τη συναίνεση όλων των Κομμάτων του ευρωμονόδρομου προσπαθεί από τη μία να μας πείσει για τη δήθεν φορολόγηση των μεγάλων πολυεθνικών, ενώ από την άλλη έρχεται να ικανοποιήσει τις αντιδράσεις μερίδας του κεφαλαίου και ισχυρών καπιταλιστικών κρατών που δημιουργούνται στο πεδίο των ιμπεριαλιστικών ανταγωνισμών για μεγαλύτερη κερδοφορία, ευνοϊκότερη μεταχείριση των ομίλων, προνομιακά φορολογικά καθεστώτα, σύγχρονα πεδία φοροαποφυγής και φοροαπαλλαγών». Πρόκειται είπε ο βουλευτής για ένα νομοσχέδιο που « χρησιμοποιείται για την εκτόνωση της λαϊκής δυσαρέσκειας, καλλιέργειας αυταπατών για το ρόλο και τον χαρακτήρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τον εγκλωβισμό των λαϊκών μαζών στην προσπάθεια να κερδίζεται καθημερινά χρόνος από όλες τις κυβερνήσεις στην κατεύθυνση σωτηρίας του πιο σάπιου, άδικου και βάρβαρου εκμεταλλευτικού συστήματος που ενώ έχει φάει τα ψωμιά του παλεύει να κρατηθεί στα πόδια του». Στην πραγματικότητα, υποστήριξε ο βουλευτής του ΚΚΕ παρέχονται φοροαπαλλαγές μέσω εξαιρέσεων και αποκρύψεων εσόδων. Αφήνει εκτός τον ναυτιλιακό κλάδο και το εφοπλιστικό κεφάλαιο.
Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Βασίλης Βιλιάρδος ανέφερε πως «είμαστε επιφυλακτικοί ως προς την παράδοση περισσότερων φορολογικών αρμοδιοτήτων σε υπερεθνικούς οργανισμούς όπως η Ευρωπαϊκή Ένωση, οι οποίοι δεν θα έχουν την ίδια ευαισθησία για να στηρίξουν τους παραγωγούς μας. Αυτό που χρειάζεται η Ελλάδα κατά την άποψή μας είναι μία φορολογική και χρηματοδοτική πολιτική που θα στηρίξει την παραγωγή εδώ στην Ελλάδα, όχι την επέλαση των καρτέλ και των πολυεθνικών. Ένα απλό σύστημα εσόδων - εξόδων με οριζόντιο συντελεστή 15%, οπότε χωρίς τις αναπροσαρμογές του παρόντος, έτσι ώστε να αναπτυχθούν οι εταιρείες χωρίς περιττή γραφειοκρατική επιβάρυνση». Χαρακτήρισε το σχέδιο νόμου « σε γενικές γραμμές πολύπλοκο και τεχνικό που μάλλον θα εξελιχθεί σε μία ακόμη «τρύπα στο νερό», ενάντια στη φοροαποφυγή των πολυεθνικών, μέσω της μεταβίβασης κερδών διασυνοριακά μεταξύ των εταιρειών τους».
Εκτίμησε πως η φορολογική ενοποίηση της παρακολούθησης αυτών των ομίλων είναι δύσκολο να πετύχει αφού υπάρχουν επιπλέον χώρες, εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στις οποίες δραστηριοποιούνται. Παρατήρησε πως από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους δεν έχει γίνει καμία κοστολόγηση των εκτιμωμένων εσόδων. Ερμήνευσε το γεγονός ότι στην διαβούλευση του νομοσχέδιου δεν υπήρξε κανένα σχόλιο και αυτό σημαίνει ότι πράγματι οι πολυεθνικές θα έχουν κάποια επιβάρυνση ή ότι ήδη έχουν προσαρμοστεί και έτσι δεν του αφορά. Επέκρινε, μεταξύ άλλων. Την Κυβέρνηση ότι «με τις πολιτικές της στηρίζει ουσιαστικά την ασυδοσία των πολυεθνικών και την αισχροκέρδεια»
Η ειδική αγορήτρια της Νέας Αριστερά Έφη Αχτσιόγλου, από την δική της πλευρά επισήμανε η ενσωμάτωση της Οδηγίας αυτής «είναι μία διεθνή υποχρέωση της χώρας μας και όχι για μία πολιτική πρωτοβουλία της Κυβέρνησης της ΝΔ. Είναι μία υποχρέωση η οποία εφαρμόζεται ήδη σε 132 χώρες» Σημείωσε ότι το 15% της φορολόγησης των πολυεθνικών ομίλων «δεν θα είναι ένας πρόσθετος φόρος στα κέρδη τους, ούτε επιβάλλεται ντε φάκτο, αλλά θα συμψηφίζεται με το φόρο που εμφανίζουν να καταβάλλουν οι επιχειρήσεις αυτές» Επισήμανε πως το επίπεδο του συμπληρωματικού φόρου στο 15% είναι ιδιαίτερα χαμηλό αν λάβουμε υπόψη ότι στην Ελλάδα ο φόρος επί των κερδών είναι 22% και καταλαβαίνουμε ότι θα καλύψει πολύ λίγες περιπτώσεις». Στην παραγματικότητα είπε «δεν θα υπάρξει ουσιαστική φορολόγηση των μεγάλων εγχώριων ομίλων στην Ελλάδα ή των πολυεθνικών». Η κυρία Αχτσιόγλου παρατήρησε πως με τη νομοθετική αυτή πρωτοβουλία «θα συνεχίσουν να υπάρχουν τα τεχνάσματα μεταφοράς των κερδών ή των ζημιών, οι συμψηφισμοί, τα ειδικά φορολογικά καθεστώτα», συνεπώς πρόσθεσε το μέτρο αυτό «μοιάζει περισσότερο με μια βραχονησίδα σε ένα αρχιπέλαγος φοροδιαφυγής και συσσώρευσης πλούτου στους μεγάλους πολυεθνικούς ομίλους». Η βουλευτής της Νέας Αριστεράς επέκρινε συνολικά την κυβερνητική πολιτική λέγοντας ότι «έχουμε έναν καμβά, μια η εικόνα, με άφθονο χρήμα συγκεντρωμένο σε λίγους κλάδους, εταιρείες από τα ουρανοκατέβατα κέρδη, από τον αυξανόμενο κρατικό δανεισμό, από τις επιδοτήσεις, που κάνει τελικά το Κράτος από τη μια και από την άλλη το 1/3 των μισθωτών να έχουν μισθό 800 ευρώ και κάτω μικτό και οι μισοί εργαζόμενοι να έχουν μισθό περίπου 1.000 ευρώ μικτό» και είπε πως απέναντι «στοτο μοντέλο της φτηνής εργασίας υπάρχει η αντιπαραθετική πρόταση της Νέας Αριστεράς που θέλει να διευρύνει το μερίδιο των μισθών στο παραγόμενο ΑΕΠ, να αλλάξει τη σχέση έμμεσων - άμεσων φόρων, να επενδύσει στα δημόσια αγαθά, τα οποία είναι αγαθά που παρέχονται λόγω της ιδιότητας του πολίτη και όχι για να φτιάχνουμε μόνο ένα δίκτυ προστασίας από την ακραία φτώχεια».
Ο ειδικός αγορητής των Σπαρτιατών Αθανάσιος Χαλκιάς, ανέφερε πως η η ενσωμάτωση της Οδηγίας έρχεται με μια μικρή καθυστέρηση να ενσωματωθεί στο δικό μας δίκαιο, καθώς η καταληκτική ημερομηνία ήταν στις 31 Δεκεμβρίου του 2023. Αναρωτήθηκε εάν υπάρχει κίνδυνος για αυτή την καθυστέρηση να επιβληθεί πρόστιμο στη χώρα μας. Ζήτησε να αποσαφηνιστεί εάν για την υλοποίηση όσων επιτάσσει η Οδηγία, προκύπτει κάποιο διοικητικό κόστος. Εκτίμησε πως η εφαρμογή της Οδηγίας θα έχει ένα οριακό αποτέλεσμα, αφού ο φορολογικός συντελεστής του 15% που επιβάλλεται στις πολυεθνικές επιχειρήσεις είναι μικρότερος του 20% και 24 % που είναι στην χώρα μας σήμερα. Ο βουλευτής είπε ότι το εκτιμώμενο έσοδο από αυτόν τον φόρο , το Υπουργείο το υπολογίζει σε μόλις 80 εκατομμύρια ευρώ επιπλέον στα δημόσια Ταμεία, τη στιγμή που λίγους μήνες πριν η Κυβέρνηση ψήφισε νομοσχέδιο για τη φορολόγηση των ελεύθερων επαγγελματιών με πρόσθετο έσοδο περίπου 553 εκατομμύρια ευρώ. Και αυτό δεν είναι φορολογική δικαιοσύνη. Από τη μια οι πολυεθνικές επιχειρήσεις, με εικονικές αυξήσεις, να φορολογούνται για λιγότερο από το 10% του τζίρου τους; Αντίθετα, φορολογούμε τους μικρομεσαίους από το πρώτο ευρώ και τους περνάμε και από έλεγχο όταν εμφανίζουν μικρότερα έσοδα από αυτό που όρισε η Κυβέρνηση ως τεκμαρτό εισόδημα. Συνεπώς είπε ο κ. Χαλκιάς « το νομοσχέδιο αυτό δεν αφορά στην εξάλειψη της φοροαποφυγής, αλλά στη μείωση της έντασής της. Δεν λέω, θετικό το βήμα. Αλλά, έχουμε πολλά χιλιόμετρα να διανύσουμε προκειμένου να επέλθει η φορολογική δικαιοσύνη» Αναγνώρισε πως η συγκεκριμένη Οδηγία «θα έχει επιφέρει κάποια βελτίωση αλλά δεν λύνεται το πρόβλημα».
Ο ειδικός αγορητής της Νίκης Ανδρέας Βορύλλας είπε πως το κόμμα μας «εντοπίζει αδυναμίες ως προς την εφαρμογή του προτεινόμενου νομοσχεδίου. Θεωρούμε ότι πολύ πιθανόν να αποδώσει ελάχιστα έσοδα στις φορολογικές αρχές όπως συνέβη και στο πεδίο των ενδοομιλικών συναλλαγών και της φοροαποφυγής». Φοβόμαστε , είπε πως πρόκειται για μια τυπική υιοθέτηση της Οδηγίας και τίποτα περισσότερο. Υποστήριξε ότι «ενώ υιοθετήσαμε ειδική φορολογική νομοθεσία στα πεδία των ενδοομιλικών συναλλαγών και της φοροαποφυγής, δεν υπήρξαν ουσιαστικά αποτελέσματα απόδοσης φορολογικών εσόδων στους εν λόγω τομείς. Ο λόγος είναι μάλλον απλός. Δεν αρκεί από μόνη της η υιοθέτηση φορολογικής νομοθεσίας και Οδηγιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης αν δεν υποστηρίζονται από την κατάλληλη προετοιμασία και συνεχή μεταρρύθμιση της φορολογικής διοίκησης». Ο βουλευτής, μεταξύ άλλων, ανέφερε πως «η άνοδος της ψηφιακής οικονομίας δημιουργεί προκλήσεις, που σχετίζονται με τη διεθνή φορολογία. Η ψηφιακή οικονομία δεν θα πρέπει να διαχωρίζεται από την υπόλοιπη οικονομία, για φορολογικούς σκοπούς». Ζήτησε τη δημιουργία κατάλληλου φορολογικού πλαισίου, την ουσιαστική ενδυνάμωση της ΑΑΔΕ, με επαρκές προσωπικό υψηλού επιπέδου και με σύγχρονα τεχνολογικά μέσα» λέγοντας ότι «η υιοθέτηση και μόνο της νομοθεσίας για την ενσωμάτωση της Οδηγίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, χωρίς την ουσιαστική εφαρμογή της, δεν θα είχε κανένα απολύτως νόημα»
Ο ειδικός αγορητής της Πλεύσης Ελευθερίας Αλέξανδρος Καζαμίας ανέφερε πως « η θέσπιση του 15% ως ελάχιστος φορολογικός συντελεστής για τις πολυεθνικές είναι ένας διεθνής συμβιβασμός, αλλά παραμένει ένας χαμηλός των υπερκερδών που έχουν αυτοί οι πολυεθνικοί κολοσσοί». Χαρακτήρισε το πλαφόν των 750 εκατομμυρίων ευρώ που θέτει η Οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης εξαιρεί πολλές μεγάλες επιχειρήσεις που έχουν επίσης τεράστιο ετήσιο τζίρο. Υποστήριξε πως «το νομοσχέδιο που φέρνει η κυβέρνηση δεν φαίνεται ούτε να κατανοεί τη σημασία της καλής εφαρμογής για τη δικαιότερη φορολόγηση των πολυεθνικών επιχειρήσεων που αυτή η Οδηγία θα μπορούσε να επιφέρει και ούτε προβλέπει το παραμικρό για την ανάπτυξη νέων συστημάτων, διαδικασιών και την πρόσληψη επαρκούς και καταρτισμένου προσωπικού για την σωστή εφαρμογή της Οδηγίας». Φοβόμαστε είπε πως η Οδηγία ενσωματώνεται από την κυβέρνηση με έναν αρκετά γραφειοκρατικό τρόπο μόνο για να ενσωματωθεί ενώ στην πράξη δεν προβλέπεται να γίνει τίποτα σοβαρό για τη συνεπή εφαρμογή της». Παρατήρησε πως «εάν και ο αριθμός των μεγάλων επιχειρήσεων, φαίνεται να είναι σημαντικός, η φορολόγηση σε ποσό, δεν θα είναι εντυπωσιακή». Η μεταρρύθμιση, σχολίασε πως «ακούγεται πολύ εντυπωσιακή αλλά στην πράξη δεν πρόκειται να επιφέρει κάποια επανάσταση φορολογικής δικαιοσύνης στην Ευρωπαϊκή Ένωση ή στη χώρα μας» .
Η Επιτροπή αποφάσισε αύριο να διεξαχθεί η ακρόαση φορέων και στην συνέχεια η επί των άρθρων συζήτηση του σχεδίου νόμου. Η δεύτερη ανάγνωση θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 19 Μαρτίου.