Η κλιμακούμενη ένταση μεταξύ Ισραήλ και Ιράν έχει οδηγήσει τις ευρωπαϊκές τιμές ντίζελ και αεροπορικών καυσίμων στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων 15 μηνών, εν μέσω ανησυχιών για πιθανές διακοπές στις εξαγωγές από χώρες του Κόλπου.
Σύμφωνα με την εταιρεία ανάλυσης Argus, από την έναρξη των εχθροπραξιών, το premium του ντίζελ έναντι του αργού πετρελαίου έχει αυξηθεί κατά 60%, ενώ τα αεροπορικά καύσιμα έχουν ενισχυθεί κατά 45%. Οι αγορές φοβούνται πως μια ενδεχόμενη διαταραχή στις ροές καυσίμων από τη Μέση Ανατολή – βασικό προμηθευτή της Ευρώπης – θα προκαλούσε σημαντικές ελλείψεις, ειδικά ενόψει της καλοκαιρινής περιόδου με την αυξημένη ταξιδιωτική ζήτηση.
Παρά τη συνολική άνοδο, το αργό Brent κινείται με πιο ήπιους ρυθμούς, καταγράφοντας αύξηση σχεδόν 9% και φτάνοντας στα 77 δολάρια το βαρέλι. Όπως επισημαίνουν αναλυτές, η παγκόσμια αγορά παραμένει επαρκώς εφοδιασμένη, ενώ το Ισραήλ δεν έχει στοχεύσει μέχρι στιγμής κρίσιμες ιρανικές πετρελαϊκές εγκαταστάσεις.
Το 2023, περισσότερα από το 20% των εισαγωγών ντίζελ στην ΕΕ, το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Νορβηγία προήλθαν από χώρες του Κόλπου – κυρίως από τη Σαουδική Αραβία, το Κουβέιτ και τα ΗΑΕ – ενώ τα ίδια κράτη κάλυψαν και πάνω από το 50% των ευρωπαϊκών αναγκών σε αεροπορικά καύσιμα, σύμφωνα με την εταιρεία Kpler.
Εντονότερη είναι η έκθεση του Ηνωμένου Βασιλείου, που το 2023 εισήγαγε περίπου το ένα τρίτο του ντίζελ και τα δύο τρίτα των αεροπορικών του καυσίμων. Την Πέμπτη, τα αεροπορικά καύσιμα διαπραγματεύονταν με premium σχεδόν 27 δολάρια ανά βαρέλι έναντι του Brent, ενώ το ντίζελ ξεπέρασε τα 29 δολάρια premium.
Ωστόσο, σύμφωνα με αναλυτές όπως ο Μαχέρ-Μπόνετ, οι αυξήσεις αυτές δεν θα γίνουν άμεσα αισθητές στους καταναλωτές, καθώς πολλές εταιρείες εφαρμόζουν στρατηγικές αντιστάθμισης κινδύνου.