Έξω από τις πλατφόρμες των βραχυχρόνιων μισθώσεων θα βρεθούν χιλιάδες ακίνητα που έχουν μετατραπεί σε κατοικίες προκειμένου να ενοικιάζονται σε τουρίστες, μετά την εφαρμογή της σχετικής διάταξης που περιέχεται το νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή.
Πρόκειται για τη διάταξη η οποία προβλέπει πως οι χώροι που προσφέρονται για ενοικίαση μέσω βραχυχρόνιων μισθώσεων, θα πρέπει να έχουν χαρακτηριστεί από την αρχή ως κατοικίες, ή να έχει πραγματοποιηθεί αλλαγή χρήσης μέχρι τον Ιούλιο του 2011.
Η ρύθμιση αφορά σε ακίνητα τα οποία ήταν επαγγελματικοί χώροι όπως γραφεία ή βιοτεχνικοί, βιομηχανικοί χώροι ή υπόγειες αποθήκες σε πολυκατοικίες οι οποίοι δεν ήταν χαρακτηρισμένοι ως κατοικίες αλλά ανακαινίστηκαν, ώστε να αξιοποιηθούν ως ενοικιαζόμενοι χώροι μέσω των βραχυχρόνιων μισθώσεων.
Τα συγκεκριμένα ακίνητα, θα βρεθούν εκτός των πλατφορμών των βραχυχρόνιων μισθώσεων και θα απαγορευτεί η συνέχιση της εκμετάλλευσής τους, εάν δεν έχουν κάνει αλλαγή χρήσης ήδη από τον Ιούλιο του 2011.
Το χειρότερο είναι, πώς η διάταξη αυτή ισχύει αναδρομικά, που σημαίνει ότι μένουν εκτός των βραχυχρόνιων μισθώσεων χιλιάδες ακίνητα που έχουν μετασκευαστεί σε κατοικίες την τελευταία δεκαετία, προκειμένου να ενοικιάζονται σε τουρίστες και δεν θα πληρούν τον συγκεκριμένο όρο του νομοσχεδίου.
Η επίμαχη διάταξη
Η επίμαχη διάταξη βρίσκεται στο άρθρο 3 του νομοσχεδίου το οποίο αναφέρει, ότι «τα ακίνητα που μισθώνονται βραχυχρόνια, σύμφωνα με το άρθρο 111 του ν. 4446/2016 (Α’ 240) πληρούν τις κάτωθι προδιαγραφές:
α) αποτελούν χώρους κύριας χρήσης κατοικίας της παρ. 95 του άρθρου 2 του ν. 4067/2012 (Α’ 79) και διαθέτουν φυσικό φωτισμό, αερισμό και κλιματισμό,
β) διαθέτουν ασφάλιση έναντι αστικής ευθύνης για ζημιές ή ατυχήματα που μπορεί να προκληθούν,
γ) διαθέτουν υπεύθυνη δήλωση ηλεκτρολόγου εγκαταστάτη, πυροσβεστήρες και ανιχνευτές καπνού, ρελέ διακοπής ή ρελέ αντιηλεκτροπληξιακό και ενδείξεις σήμανσης διαφυγής και
δ) διαθέτουν πιστοποιητικό μυοκτονίας και απεντόμωσης, φαρμακείο με είδη πρώτων βοηθειών, καθώς και οδηγό με τηλέφωνα πρώτης ανάγκης.
Το πρόβλημα δημιουργεί η παράγραφος «α» η οποία αφορά στον χαρακτηρισμό του χώρου στον οποίον βρίσκονται τα ενοικιαζόμενα ακίνητα, ως «κύριας χρήσης κατοικίας».
Όπως εξηγεί η ΠΟΜΙΔΑ, αυτό σημαίνει, πως έπρεπε να έχει εξ αρχής συνυπολογιστεί στο συντελεστή δόμησης του κτιρίου ή να έχει νομιμοποιηθεί η χρήση του χώρου βάσει των διατάξεων του ν.4495/2017 που, σημειωτέον, λήγει στις 31.3.2026, με τη βασική προϋπόθεση η αλλαγή χρήσης να έχει συντελεστεί μέχρι τις 28.7.2011.
Ο εν λόγω περιορισμός σημειώνει η Ομοσπονδία των ιδιοκτητών, έχει ως αποτέλεσμα την αναδρομική αχρήστευση καταλυμάτων στα οποία έχουν επενδυθεί χρήματα και εργασία και τα οποία διατίθενται στις πλατφόρμες επί πολλά χρόνια, ενώ διαθέτουν όλα τα υπόλοιπα ποιοτικά χαρακτηριστικά.
Εξάλλου, η διάταξη αυτή αποκλείει μεγάλο αριθμό διαθέσιμων χώρων σε κενά και εγκαταλελειμμένα από ετών, επαγγελματικά κτίρια γραφείων και βιοτεχνικών χώρων στο κέντρο της Αθήνας και άλλων μεγάλων πόλεων, τα οποία ουδέποτε χρησιμοποιούνταν για κατοικία, και τα οποία ανακαινίστηκαν προκειμένου να διατεθούν για βραχυχρόνια μίσθωση, συμβάλλοντας στην αισθητική αναβάθμιση υποβαθμισμένων, πρώην βιοτεχνικών περιοχών.
Αυτό σημαίνει πως ακίνητα τα οποία τα τελευταία χρόνια τα εκμεταλλεύονται οι ιδιοκτήτες τους με τη μέθοδο των βραχυχρόνιων μισθώσεων, με την ισχύ του νόμου δεν θα μπορούν να συνεχίζουν να τα ενοικιάζουν, εφόσον δεν έχουν προβεί σε αλλαγή χρήσης μέχρι τις 28.7.2011.
Όσοι δε, επιμείνουν να τα εκμεταλλεύονται, κινδυνεύουν να εντοπιστούν από τους ελέγχους που θα διενεργούν μικτά συνεργεία της ΑΑΔΕ, του υπουργείου τουρισμού και της Ελληνικής Αστυνομίας, ενώ τα προβλεπέομενα πρόστιμα κυμαίνονται από 5.000 έως και 20.000 ευρώ για τους παραβάτες των εν λόγγω διατάξεων.