Οι μετοχές των κορυφαίων εισηγμένων εταιρειών μπύρας, κρασιού και οινοπνευματωδών ποτών παγκοσμίως έχουν χάσει συνολικά 830 δις.δολάρια μέσα σε λίγο περισσότερο από τέσσερα χρόνια, καθώς ο κλάδος είναι αντιμέτωπος με κολοσσιαίες αλλαγές, κυρίως σ’ ό,τι αφορά στις συνήθειες κατανάλωσης,
Οι μεταβαλλόμενες καταναλωτικές συνήθειες στο ποτό και οι αυξανόμενες ανησυχίες για την υγεία έχουν πλήξει τα κέρδη, επιδεινούμενες από τους αμερικανικούς δασμούς, τον αντίκτυπο των υψηλών επιτοκίων στις καταναλωτικές δαπάνες και ακόμη και τις αυξημένες τιμές πρώτων υλών.
Στην Κίνα, η χαμηλή εμπιστοσύνη των νοικοκυριών και η απαγόρευση αλκοόλ σε επίσημες εκδηλώσεις έχουν τροφοδοτήσει περαιτέρω την καθοδική πορεία.
Το αποτέλεσμα είναι ένα κύμα πίεσης για τις εταιρείες πίσω από μερικά από τα πιο δημοφιλή ποτά του κόσμου, το οποίο τις έχει αφήσει πίσω από το ρεκόρ ανόδου των παγκόσμιων αγορών μετοχών. Αντίθετα, οι επιχειρήσεις αυτές πασχίζουν να προσαρμοστούν σε νέες εμπορικές δυναμικές που αιφνιδίασαν πολλούς.
«Συντελείται μια δομική αλλαγή — οι άνθρωποι πίνουν λιγότερο», δήλωσε η Sarah Simon, αναλύτρια στη Morgan Stanley.
Φέτος, οι μετοχές των ευρωπαϊκών κολοσσών Diageo Plc, στην οποία ανήκουν τα brands Johnnie Walker και Smirnoff, Pernod Ricard SA και Remy Cointreau SA, έχουν όλες υποχωρήσει στα χαμηλότερα επίπεδα της τελευταίας δεκαετίας τουλάχιστον. Ο ιδιοκτήτης του Jack Daniel’s, Brown-Forman Corp., καθώς και η αυστραλιανή Treasury Wine Estates Ltd. σημείωσαν παρόμοιες πτώσεις. Ο κινεζικός γίγαντας του baijiu, Kweichow Moutai Co., διαπραγματεύεται περισσότερο από 40% κάτω από το υψηλό του 2021.
Οι πτώσεις στις τιμές των μετοχών ενδέχεται να συνεχιστούν, καθώς οι παραγωγοί αλκοόλ αντιμετωπίζουν όχι μόνο μειωμένα έσοδα, αλλά και αυξημένα επίπεδα χρέους και ανακατατάξεις στη διοίκηση, προσπαθώντας να προσαρμοστούν σε έναν κλάδο που βρίσκεται σε μεταβατική φάση, σύμφωνα με τη Simon.