Η επίδραση της τεχνολογίας και ο ρόλος της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΑΙ) στον μετασχηματισμό σημαντικών και διαφορετικών μεταξύ τους κλάδων της οικονομίας ΄ταν βασικό θέμα συζήτησης στο ετήσιο συνέδρο της Grant Thornton "Future Unfold, The Annual Technology Forum", που έγινε στο Μέγαρο Μουσικής.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας Future Unfold 2025 της Grant Thornton, μόλις δύο στις δέκα ελληνικές επιχειρήσεις ενσωματώνουν σήμερα την τεχνητή νοημοσύνη στα προγράμματα ψηφιακού μετασχηματισμού τους, χωρίς όμως αυτή η κίνηση να συνοδεύεται –στην πλειονότητά των περιπτώσεων– από πραγματικά επενδυτικά σχέδια.
Η τεχνητή νοημοσύνη στην Ελλάδα προχωρά με δύο ταχύτητες και με εμφανή αντίφαση ανάμεσα στην αναγνώριση της σημασίας της και στη βούληση για ουσιαστικές επενδύσει
Στο πάνελ με συντονίστρια τη δημοσιογράφο Μαρία Σαράφογλου συμμετείχαν: ο Σταύρος Ιωάννου, Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος, Group COO & Διεθνείς Δραστηριότητες, Eurobank Α.Ε., η Γιάννα Ανδρονοπούλου, Διευθύνουσα Σύμβουλος, Microsoft Ελλάδας, Κύπρου και Μάλτας, η Φιλίππα Μιχάλη, Πρόεδρος του ΔΣ και Διευθύνων Σύμβουλος της ΝΝ Hellas και ο Μίνως Γαροφαλάκης, Διευθυντής του ΙΠΣΥ στο Ερευνητικό Κέντρο «Αθηνά» και καθηγητής του Πολυτεχνείου Κρήτης.
Στο επίκεντρο της συζήτησης βρέθηκε ο τρόπος με τον οποίο η τεχνολογία και ιδιαίτερα η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ), λειτουργούν ως δύναμη μετασχηματισμού αλλά και πρόκλησης για επιχειρήσεις, κράτος και κοινωνία. Οι ομιλητές τόνισαν ότι η ψηφιακή μετάβαση δεν αφορά μόνο νέα εργαλεία, αλλά προϋποθέτει βαθιές αλλαγές σε κουλτούρα, διαδικασίες και ανθρώπινο δυναμικό.
Ο κ. Ιωάννου υπογράμμισε ότι ο πραγματικός ψηφιακός μετασχηματισμός δεν μπορεί να περιορίζεται σε μια «τεχνολογική ταπετσαρία» πάνω σε παλιά μοντέλα λειτουργίας. Όπως ανέφερε, η τεχνολογία δεν μπορεί να φέρει ουσιαστικό αποτέλεσμα αν δεν αλλάξει πρώτα η νοοτροπία.
Η πολιτισμική αλλαγή αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της διαδικασίας, διαφορετικά η τεχνολογία απλώς επαναλαμβάνει λάθη αντί να τα διορθώνει. Παράλληλα, σημείωσε ότι μόνο ένα μικρό ποσοστό επιχειρήσεων, περίπου 5%, καταφέρνει να αξιοποιήσει την ΤΝ ώστε να δημιουργήσει πραγματική αξία για την ίδια την επιχείρηση.
Σε άλλο σημείο της συζήτησης, ο κ. Ιωάννου παρομοίωσε την τεχνολογία με τη θάλασσα. Όπως είπε, όταν βουτάς στη θάλασσα δεν μπορείς να κολυμπάς συνέχεια γιατί θα κουραστείς και θα πνιγείς. Χρειάζεσαι στεριά, σημεία ελέγχου.
Χωρίς παύσεις για αξιολόγηση, ο οργανισμός κινδυνεύει από «τεχνολογική αυταπάτη» και η όποια επένδυση θα είναι χωρίς αντίκρισμα. Επικαλέστηκε μελέτη σύμφωνα με την οποία, η χρήση ΤΝ σε ποσοστό 30-40% μπορεί να αυξήσει σημαντικά (σχεδόν 60%) την απόδοση της επιχείρησης, αρκεί να συνοδεύεται από σωστές επενδύσεις, σωστό ανθρώπινο δυναμικό και σωστές διαδικασίες.
Σε αλλαγές που ήδη συντελούνται στη ζωή μας αναφέρθηκε η κ. Ανδρονοπούλου, περιγράφοντας μία καθημερινότητα όπου ο πολίτης θα διαθέτει έναν ψηφιακό βοηθό ικανό να αναλαμβάνει πλήθος καθημερινών εργασιών. Αναφέρθηκε και στις θεαματικές εξελίξεις που παρατηρούνται στον χώρο της υγείας, όπου, για παράδειγμα στην Αγγλία, η Τεχνητή Νοημοσύνη συμβάλλει στη μείωση των εισαγωγών στην εντατική (κατά 34%) και των θανάτων (κατά 28%) μέσω πρόβλεψης κλινικής επιδείνωσης.
Επίσης, η ΤΝ επιταχύνει τον χρόνο διάγνωσης και ανάλυσης ιατρικών εξετάσεων. Ήδη, σε κλινική των ΗΠΑ, όπως είπε η ομιλήτρια, με τη χρήση της ΤΝ ο χρόνος ανάλυσης μίας εξέτασης μειώθηκε από 72 ώρες σε εννέα.
Επιπλέον αναφέρθηκε και στον μετασχηματισμό στον χώρο της εκπαίδευσης, όπου, όπως είπε, κάθε μαθητής θα μπορεί πλέον να λαμβάνει εξατομικευμένη υποστήριξη.
Η κ. Ανδρονοπούλου αναφέρθηκε και στη στρατηγική της Microsoft στην Ελλάδα, τονίζοντας τη μακροχρόνια στήριξη του ελληνικού ταλέντου και το μεγάλο πρόγραμμα εκπαίδευσης δεξιοτήτων που φθάνει στις 100.000 εκπαιδεύσεις σε τεχνητή νοημοσύνη και κυβερνοασφάλεια. Παράλληλα, αναφέρθηκε στην αξία της συνεργασίας με ερευνητικά κέντρα, πανεπιστήμια και νεοφυείς επιχειρήσεις, καθώς και στη σημασία ενός ολοκληρωμένου οικοσυστήματος καινοτομίας.
Από την πλευρά της ασφαλιστικής αγοράς, η κ. Μιχάλη σημείωσε ότι η ανάλυση δεδομένων βρίσκεται στον πυρήνα του κλάδου και επομένως η ΤΝ αποτελεί φυσική προέκταση των διαδικασιών του. Η τεχνολογία, όπως δήλωσε, συμβάλλει τόσο στην ακρίβεια όσο και στην ταχύτητα των υπηρεσιών, ενώ με την τεχνολογία οι ασφαλιστές αποκτούν πλέον ψηφιακούς βοηθούς που οργανώνουν τις προτεραιότητές τους, ενισχύοντας την παραγωγικότητά τους. Παρ’ όλα αυτά, τόνισε ότι η ανθρώπινη επαφή παραμένει αναντικατάστατη για το χτίσιμο εμπιστοσύνης που απαιτεί ο χώρος των ασφαλειών.
Ζητούμενο για τον ασφαλιστικό κλάδο, όπως τόνισε η κ. Μιχάλη, είναι η ισορροπία μεταξύ αυτοματοποίησης και ανθρώπινων σχέσεων. Η τεχνολογία βοηθά στη βελτιστοποίηση των διαδικασιών, αλλά η εμπιστοσύνη χτίζεται από τον άνθρωπο. Η συνύπαρξη ανθρώπου και μηχανής αποτελεί το μοντέλο του μέλλοντος.
Ο κ. Γαροφαλάκης εστίασε στην ανάγκη πρόσβασης των επιχειρήσεων σε υποδομές και τεχνογνωσία υψηλού επιπέδου. Τα σύγχρονα μοντέλα ΤΝ απαιτούν τεράστιους υπολογιστικούς πόρους, κάτι που καθιστά κρίσιμη την ανάπτυξη εθνικών τεχνολογικών υποδομών. Παράλληλα, ανέδειξε τη διεθνή επιτυχία των Ελλήνων ερευνητών και την ανάγκη να μετατραπούν οι ερευνητικές καινοτομίες σε επιχειρηματικές εφαρμογές.
Ο ίδιος εστίασε και στο κρίσιμο ζήτημα της ποιότητας και της ασφάλειας των δεδομένων. Η προστασία των προσωπικών πληροφοριών, ιδιαίτερα των ιατρικών, αποτελεί τεράστια πρόκληση, καθώς τα μοντέλα ΤΝ έχουν την ικανότητα να «θυμούνται» δεδομένα. Ανέδειξε το χάσμα μεταξύ των προηγμένων τεχνικών λύσεων που υπάρχουν στην έρευνα και του θεσμικού πλαισίου που δεν έχει ακόμη προσαρμοστεί επαρκώς.