Το Zurich Summit, το παράλληλο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Ζυρίχης (Zurich Film Festival), επενδύει φέτος ακόμη περισσότερο στη φήμη της ελβετικής πόλης ως διεθνούς τραπεζικού κόμβου, φιλοδοξώντας να ενισχύσει τον ρόλο του ως διακριτικού σημείου συνάντησης μεταξύ χρηματοδοτών και κινηματογραφιστών.
Ξεκίνησε ως ανεπίσημο αντάμωμα φίλων του φεστιβάλ — με τακτικούς όπως ο Roeg Sutherland (CAA Media Finance) και ο Michael Barker (Sony Pictures Classics), που συνδύαζαν τις προβολές με συναντήσεις με τοπικούς τραπεζίτες. Σταδιακά εξελίχθηκε σε αυτό που ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ZFF, Christian Jungen, αποκαλεί «το Νταβός της κινηματογραφικής βιομηχανίας», ένα forum όπου οι κορυφαίοι παίκτες του ανεξάρτητου σινεμά συζητούν στρατηγικές και συνεργασίες.
«Η αποκλειστικότητα είναι το κλειδί. Δεν απευθυνόμαστε στους μικρούς· υπάρχουν άλλες πλατφόρμες για αυτούς. Η πρόσκληση στο Summit πρέπει να θεωρείται τιμή», επεσήμανε ο Jungen, μιλώντας στο The Hollywood Reporter.
Φέτος, εισάγεται ένα ακόμη πιο περιορισμένο format: το προ-συνέδριο Film Finance Forum, όπου μόλις 20–30 τραπεζίτες, επενδυτές και παραγωγοί θα συμμετάσχουν σε κλειστές συζητήσεις για νέα μοντέλα χρηματοδότησης.
«Δεν επιδιώκουμε να γίνουμε αγορά, αλλά να φέρουμε κοντά τους κρίσιμους παίκτες της ανεξάρτητης βιομηχανίας με τον τραπεζικό κόσμο της Ζυρίχης. Υπάρχει μεγάλη αναταραχή στην παραγωγή: το Χόλιγουντ γυρίζει όλο και λιγότερο στις ΗΠΑ και η Ευρώπη κερδίζει έδαφος. Η Ζυρίχη υπήρξε πάντα γέφυρα ΗΠΑ–Ευρώπης, τώρα αυτός ο ρόλος θα γίνει ακόμη πιο καίριος», τονίζει η αναπληρώτρια διευθύντρια του ZFF, Reta Guetg.
Η στρατηγική ποντάρει στον πλούτο των τοπικών οικογενειακών γραφείων και ιδιωτικών τραπεζών — η Ζυρίχη φιλοξενεί πάνω από 100 ιδρύματα του είδους, το υψηλότερο ποσοστό παγκοσμίως.
«Οι Αμερικανοί επιστρέφουν στο “βαρετό, αξιόπιστο χρήμα”, μακριά από φανταχτερά funds που τελικά τους απογοήτευσαν. Στόχος μας είναι να συνδέσουμε τους διακριτικούς, πολιτισμικά ευαισθητοποιημένους τραπεζίτες μας με κορυφαίους παίκτες του κινηματογράφου», εξηγεί ο Jungen.
Στη φετινή διοργάνωση ξεχωρίζει η βράβευση του Tom Quinn (Neon) με το Game Changer Award. Ο Quinn έχει συνδέσει το brand του με έξι συνεχόμενους Χρυσούς Φοίνικες στις Κάννες και, σύμφωνα με τον Jungen, «όπως η Miramax όρισε τη δεκαετία του ’90, έτσι ο Quinn ορίζει το ανεξάρτητο σινεμά της εποχής μας».
Πέρα από τη χρηματοδότηση, το πρόγραμμα εστιάζει σε νέες τάσεις: την αναδιαμόρφωση των μοντέλων διανομής, τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης, την ολοένα αυξανόμενη κυριαρχία του YouTube, αλλά και την άνοδο της κινηματογραφικής βιομηχανίας της Σαουδικής Αραβίας. Στη Ζυρίχη βρίσκεται ο Abdul Jalil Al-Nasser της Saudi Film Commission, ενώ το φιλμ Desert Warrior, η ακριβότερη παραγωγή που έχει γυριστεί ποτέ στην περιοχή, κάνει την παγκόσμια πρεμιέρα του στο ZFF.
«Ο Michael Barker της Sony Pictures Classics μου είπε ότι είναι ενθουσιασμένος που θα συναντήσει Σαουδάραβες παραγωγούς στη Ζυρίχη — καθώς συνήθως δεν διασταυρώνονται αλλού», αναφέρει ο Jungen.
Για τους διοργανωτές, ο στόχος είναι ξεκάθαρος: να κρατήσουν το Summit ως αντανάκλαση του DNA της Ζυρίχης, δηλαδή της παγκόσμιας πρωτεύουσας των family offices.
«Η χρηματοδότηση είναι η καρδιά. Όλα τα υπόλοιπα —διανομή, νέα μοντέλα, social media, AI— περιστρέφονται γύρω από αυτήν», υπογραμμίζει η Guetg.