Τρεις κινδύνους, αλλά και τρία ατού για τον Προϋπολογισμό του 2025 «βλέπει» το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο, το οποίο αξιολόγησε το Προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού του 2025 το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή.
Αρχικά το ΕΔΣ σημειώνει πως οι στόχοι του Προσχεδίου συμμορφώνονται με τους δημοσιονομικούς κανόνες του Συμφώνου Σταθερότητας και διασφαλίζεται η τήρηση της τιμής αναφοράς του 3% του ΑΕΠ για το έλλειμμα, το οποίο αναμένεται να διαμορφωθεί από 1% του ΑΕΠ το τρέχον έτος σε 0,6% του ΑΕΠ το 2025, καθώς και η εύλογη και συνεχής μείωση του λόγου χρέους προς ΑΕΠ κατά 4,6 ποσοστιαίες μονάδες.
Επίσης, η ονομαστική αύξηση των καθαρών πρωτογενών δαπανών για το 2024 εκτιμάται ότι θα συνεχίσει να είναι σε πλήρη συμμόρφωση με τη σύσταση του Συμβουλίου (ανώτατο όριο αύξησης 2,6%).
Για το 2025, η αύξηση των καθαρών πρωτογενών δαπανών αναμένεται στο 3,7%, σύμφωνα με τις δημοσιονομικές δεσμεύσεις που αποτυπώνονται στο ΜΔΣ 2025-2028.9 Ειδικότερα, η έως τώρα εκτέλεση του Προϋπολογισμού του 2024 καταγράφει καλύτερη απόδοση των καθαρών εσόδων το οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου 2024 (+0,5%) σε σχέση με τις αρχικές εκτιμήσεις της εισηγητικής έκθεσης του προϋπολογισμού 2024 για το αντίστοιχο χρονικό διάστημα.
Παράλληλα, στα θετικά της εκτέλεσης του προϋπολογισμού είναι η εξέλιξή στις πραγματοποιθείσες δαπάνες του ΚΠ οκταμήνου του 2024, οι οποίες εμφανίζονται μειωμένες κατά 7,5% σε σχέση με τις εκτιμήσεις της εισηγητικής έκθεσης του προϋπολογισμού 2024.
Επιπροσθέτως, το πρωτογενές πλεόνασμα σε επίπεδο Κρατικού Προϋπολογισμού τείνει να είναι καλύτερο από τις αρχικές αλλά και τις αναθεωρημένες προβλέψεις, και σύμφωνα με τις δημοσιονομικές προβλέψεις του ΠΚΠ 2025 αναμένεται να διαμορφωθεί σε επίπεδο Γενικής Κυβέρνησης στο 2,4% του ΑΕΠ το 2024 (έναντι πρόβλεψης 2,1% του ΑΕΠ στον ΚΠ 2024) και σε 2,5% του ΑΕΠ το 2025.
Τα ατού και οι κίνδυνοι
Στους κινδύνους, το ΕΔΣ κατατάσσει τις ακόλουθες αβεβαιότητες:
- Η συνεχώς αυξανόμενη γεωπολιτική αβεβαιότητα που προκαλούν οι πολεμικές συρράξεις στην Μέση Ανατολή και στην Ουκρανία.
- Η μεγαλύτερη του αναμενόμενου, επιβράδυνση των οικονομιών της Βόρειας Ευρώπης, που είναι οι σημαντικότεροι εμπορικοί εταίροι της Ελλάδας θα μπορούσε να περιορίσει τη δυνατότητα της χώρας να χρηματοδοτήσει τυχόν πρόσθετα μέτρα έκτακτης δημοσιονομικής στήριξης πχ λόγω της κλιματικών αλλαγών.
- Μη αναμενόμενες δυσκολίες στην εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και στην αντιμετώπιση του δημογραφικού προβλήματος.
Στα ατού του νέου Προϋπολογισμού το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο εντάσσει:
- Την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας και η βελτιωμένη προοπτική της εξωστρέφειας της ελληνικής οικονομίας μπορεί να οδηγήσει σε ακόμα εντονότερο ενδιαφέρον για τους ελληνικούς τίτλους και επενδυτικά σχέδια.
- Μια υψηλότερη αναπτυξιακή δυναμική της οικονομίας μετά από επιτάχυνση της υλοποίησης των ευρωπαϊκών προγραμμάτων και των διαθρωτικών μεταρρυθμίσεων στις αγορές αγαθών και υπηρεσιών καθώς της αγοράς εργασίας.
- Την ταχύτερη του αναμενόμενου πτωτική πορεία του πληθωρισμού και των επιτοκίων της ΕΚΤ, με ευεργετικές επιδράσεις στο κόστος δανεισμού, στην εμπιστοσύνη των αγορών και τελικά στην ανάπτυξη.