Οι τιμές των πρώτων υλών που χρησιμοποιούνται στις γραμμές παραγωγής των αυτοκινήτων το τελευταίο χρονικό διάστημα αυξάνονται συνεχώς, ανεβάζοντας συνολικά το κόστος ενός καινούριου αυτοκινήτου. Παράλληλα τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού και το κυνήγι της ασφάλειας προκειμένου τα μοντέλα να εξασφαλίσουν τα πολυπόθητα αστέρια του EuroNCAP αποτελεί μια άλλη αιτία αύξησης, ενώ δεν θα πρέπει να παραλείψουμε και την αύξηση του μεταφορικού κόστους, που κατά τη διάρκεια της πανδημίας έχει αυξηθεί κατακόρυφα.
Τα πλαστικά ενός αυτοκινήτου, ο χάλυβας, τα κρύσταλλα, ο χυτοσίδηρος, τα διάφορα κράματα αλουμινίου, ο χαλκός και τα συνθετικά ειδικά μονωτικά κατά το τρέχον έτος σημείωσαν μεγάλη αύξηση, συμπαρασύροντας και τις τιμές των αυτοκινήτων, καθώς τις συγκεκριμένες αυξήσεις οι αυτοκινητοβιομηχανίες τις μετακυλίουν στο τελικό προϊόν. Σύμφωνα με αναλυτές, ο χαλκός ως χρηματιστηριακό προϊόν, αναμένεται και τα επόμενα χρόνια να συνεχίσει να ανεβαίνει, επηρεάζοντας κυρίως την παραγωγή ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων. Το ίδιο και ο μόλυβδος που χρησιμοποιείται στην κατασκευή μπαταρίας, ενώ το ίδιο ισχύει και για το καθαρό αλουμίνιο που χρησιμοποιείται ευρέως στην αυτοκινητοβιομηχανία. Η αύξηση της τιμής της ενέργειας η οποία είναι απαραίτητη για την παραγωγή και επεξεργασία των μετάλλων, αποτελεί έναν άλλο παράγοντα, που αυξάνει το κόστος του τελικού προϊόντος.
Ένα πολύ μεγάλο πρόβλημα παραμένει η εκτόξευση του κόστους των μεταφορών. Σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, το κόστος έχει υπερδιπλασιαστεί, ενώ δεν θα πρέπει να παραλείψουμε την αύξηση του χρονικού διαστήματος παράδοσης πρώτων υλών που διαφοροποιεί αυξητικά την τιμή τους.
Τα συστήματα ασφαλείας και ο τεχνολογικός εξοπλισμός μπορεί να κάνουν πιο «έξυπνα» και πιο ασφαλή τα αυτοκίνητα, όμως ανεβάζουν την τιμή τους. Ο ισχυρός άνδρας της Renault, Luca de Meo πριν λίγες ημέρες δεν στάθηκε μόνο στην επισήμανση των αυξήσεων που ήδη πραγματοποιήθηκαν, αλλά προέβλεψε ότι αυτές θα συνεχιστούν και το επόμενο διάστημα, καθώς ακριβαίνουν μια σειρά από πρώτες ύλες, το κόστος του φυσικού αερίου, της ενέργειας αλλά και των μεταφορικών.
Από την άλλη η μεγάλη έλλειψη των ημιαγωγών, έχει μειώσει την παραγωγή των αυτοκινήτων. Αυτό έχει ως συνέπεια οι εταιρείες να μην προβαίνουν σε προσφορές, αφού δεν μπορούν να καλύψουν την ζήτηση.
Μέρος της λύσης αποτελεί η κυκλική οικονομία. Η αποτελεσματικότερη ανακύκλωση των πρώτων υλών και κυρίως αυτών που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή μπαταριών αποτελεί ένα βασικό θέμα που θα βοηθήσει να παραμείνει όσο το δυνατόν σταθερό το κόστος. Παράλληλα, η αύξηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας παγκοσμίως θα δώσει μερική λύση στο θέμα, ενώ η ομαλοποίηση των γραμμών παραγωγής με την άμεση διάθεση ημιαγωγών θα επαναφέρει το κομμάτι της παραγωγής των αυτοκινήτων σε μια κανονικότητα.
ΑΠΕ-ΜΠΕ