Οικονομία

Προσεχώς «καύσωνας» και στο ράφι - Μπαράζ ακρίβειας στα φρούτα


Την ώρα που έχει ανοίξει για τα καλά η συζήτηση για τον πληθωρισμό απληστίας οι ανατιμήσεις στα βασικά αγαθά και όχι μόνο στα τρόφιμα καλπάζουν, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων Circana.

Μάλιστα, οι καταναλωτές σε απόγνωση αναζητoύν οικονομικότερες λύσεις ή αναγκάζονται να κάνουν περικοπές ενώ το ράλι της ακρίβειας φαίνεται να έχει μέλλον.

times

Στο πρώτο πεντάμηνο του έτους, ανά κατηγορία προϊόντων καταγράφηκαν αυξήσεις κατά 13,1% στα προϊόντα για τη φροντίδα του σπιτιού, κατά 9,7% στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγιεινής και κατά 9% στα τρόφιμα.

Συγκεκριμένα στην κατηγορία των τροφίμων οι μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών σε ετήσια βάση παρατηρήθηκαν σε γαλακτοκομικά και μαγειρικά συμπληρώματα.

Διψήφιες ανατιμήσεις καταγράφηκαν και σε καθαριστικά και άλλα προϊόντα για το σπίτι καθώς και σε είδη προσωπικής υγιεινής.

times

Την ίδια ώρα η κατηγορία των τροφίμων ήταν κι εκείνη στην οποία ενισχύθηκαν κατά κύριο λόγο οι προσφορές από πλευράς των επιχειρήσεων και συγκεκριμένα κατά 3 μονάδες σε σχέση με πέρσι.

Εκτόξευση ιδιωτικής ετικέτας

Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κερδίζουν ολοένα και μεγαλύτερο μερίδιο μήνα με τον μήνα εξαιτίας του ότι οι καταναλωτές αναζητούν εναγωνίως φθηνότερα προϊόντα. Ειδικότερα, το μερίδιό τους στην αγορά (δεν συμπεριλαμβάνονται οι πωλήσεις της εκπτωτικής αλυσίδας Lidl στην έρευνα) ανέρχεται στο 17,4% και ο ρυθμός ανάπτυξής τους στο 19,4%, και είναι ο υψηλότερος ρυθμός ανάπτυξης από το 2012 έως σήμερα. Αξίζει να σημειωθεί πως η ιδιωτική ετικέτα στην Ελλάδα έχει καταγράψει υψηλότερη ανάπτυξη μόνο το 2011 (άνοδος 34,5%) εν μέσω Μνημονίου και εντεινόμενης οικονομικής κρίσης.

Οι προσφορές

Παράλληλα, χάρη κυρίως στην κατηγορία των τροφίμων, οι προσφορές ενισχύθηκαν στους ταχυκίνητους κωδικούς (FMCG) κατά 3 μονάδες.

Αναλυτικότερα, στην κατηγορία των τροφίμων το ποσοστό ανήλθε στο 27,6%, στην κατηγορία των προϊόντων ατομικής υγιεινής ανήλθε στο 30,7%, μειωμένες έναντι του 2022, και στα είδη σπιτιού ανήλθε στο 25,2%, επίσης μειωμένες συγκριτικά με την προηγούμενη χρονιά.

Συνολικά στην αγορά FMCG, σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, το 27,4% των πωλήσεων του πενταμήνου προήλθε από προϊόντα σε καθεστώς έκπτωσης, σε μια αύξηση 2,3 ποσοστιαίων μονάδων.

Μονόδρομος οι περικοπές

Την ίδια στιγμή, οι καταναλωτές είναι σε απόγνωση και δηλώνουν σε ποσοστό 68% ότι θα κόψουν τις περιττές δαπάνες και τις πολυτέλειες και θα αγοράζουν μόνο τα βασικά, ενώ ταυτόχρονα 1 στους 3 δηλώνει ότι θα επιλέγει πλέον φθηνότερες μάρκες.

Τις παραπάνω δηλώσεις φαίνεται ότι επιβεβαιώνουν και τα στοιχεία πωλήσεων της NielsenIQ, καθώς καταγράφεται μείωση των πωλήσεων σε κατηγορίες δευτερεύουσας σημασίας, όπως είναι, για παράδειγμα, τα στοματικά διαλύματα (-8,2%) ή τα προϊόντα φροντίδας για τα έπιπλα (-5,1%).

Πληθωρισμός απληστίας με μπροστάρη τα φρούτα

Πλέον, πολλοί αναλυτές κάνουν λόγο για πληθωρισμό απληστίας και αισχροκέρδειας στην ελληνική αγορά, καθότι την ώρα που ο γενικός πληθωρισμός έπεσε στο 1,8% τον Ιούνιο, ο αντίστοιχος δείκτης των τροφίμων αυξήθηκε κατά 12,2%.

Αξίζει να σημειωθεί πως με βάση τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής που δημοσιεύτηκαν πριν λίγες ημέρες η ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά» αυξάνεται με διψήφια ποσοστά για 15 συνεχόμενους μήνες, ενώ συνολικά κινείται ανοδικά για 25 συνεχόμενους μήνες, ήτοι από τον Ιούνιο του 2021!

Ακόμη και σε επίπεδο ενός μήνα (Μάιος-Ιούνιος 2023) η άνοδος της συγκεκριμένης κατηγορίας έφτασε το 2,1%, κάτι που οφείλεται κυρίως στην αύξηση τιμών σε χοιρινό, νωπά ψάρια, τυριά, νωπά φρούτα, πατάτες.

Μάλιστα, η άνοδος σε επίπεδο μήνα στα νωπά φρούτα ήταν της τάξης του 28,8%! Ενδεικτικά φέτος η μέση τιμή στο κατ’ εξοχήν φρούτο του καλοκαιριού, το καρπούζι κυμαίνεται από 60 – 80 λεπτά , ενώ στα ράφια των σούπερ μάρκετ έχει ανέλθει στο ένα ευρώ το κιλό.

Τα κεράσια πρώτης ποιότητας πωλούνται γύρω στα 4,5 ευρώ ενώ σε κάποιες περιπτώσεις η τιμή τους ξεπερνά και τα 7 ευρώ.

Στο ράλι της ακρίβειας έχουν μπει και τα πεπόνια που πωλούνται από 80 λεπτά έως 1 ευρώ το κιλό, ενώ ροδάκινα και νεκταρίνια κοστίζουν από 1,70 – 2 ευρώ το κιλό.

Τέλος τα βερύκοκα πρώτης ποιότητας διατίθενται προς 2,5 ευρώ το κιλό.

Τα δύσκολα είναι μπροστά

Εφιαλτικά είναι τα σενάρια για τη συνέχιση της ακρίβειας στα τρόφιμα.

Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν πως οι αυξήσεις τιμών αναμένεται να διαρκέσουν τουλάχιστον μέχρι τις αρχές του 2024, εκτίμηση που ακούγεται τουλάχιστον εφιαλτική για χιλιάδες νοικοκυριά σε όλη την Ελλάδα.

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Σχετικά Άρθρα