Διασώστες συνεχίζουν εντατικά τις έρευνες σήμερα στο Αχμενταμπάντ της Ινδίας, αναζητώντας αγνοούμενους και κρίσιμα τμήματα του αεροσκάφους της Air India που συνετρίβη εχθές, προκαλώντας τον θάνατο πάνω από 240 ανθρώπων, στην χειρότερη αεροπορική τραγωδία της τελευταίας δεκαετίας παγκοσμίως.
Σύμφωνα με νεότερες πληροφορίες, φαίνεται να υπάρχουν περισσότερα θύματα στο έδαφος από πέντε που είχε ανακοινωθεί εχθές. Ινδικά μέσα ενημέρωσης κάνουν λόγο για έως και 24 νεκρούς μεταξύ των κατοίκων της περιοχής. Οι αρχές δεν έχουν επιβεβαιώσει τον αριθμό, καθώς οι έρευνες για αγνοούμενους συνεχίζονται.
Το Boeing 787-8 Dreamliner, που εκτελούσε την πτήση AI171 με προορισμό το αεροδρόμιο Γκάτγουικ του Λονδίνου, συνετρίβη λίγα λεπτά μετά την απογείωσή του, πέφτοντας πάνω σε φοιτητική εστία, που στεγάζει ειδικευόμενους σε ιατρικό κολέγιο της πόλης, την ώρα του μεσημεριανού.
Από τους 242 επιβαίνοντες (230 επιβάτες και 12 μέλη πληρώματος), μόνο ένας επέζησε, ένας Βρετανός υπήκοος, ο οποίος νοσηλεύεται σε τοπικό νοσοκομείο. Σύμφωνα με μαρτυρία του, άκουσε έναν δυνατό θόρυβο αμέσως μετά την απογείωση.
Ανάμεσα στα θύματα συγκαταλέγεται και ο Βιτζάι Ρουπάνι, πρώην επικεφαλής της πολιτείας Γκουτζαράτ, της οποίας η Αχμενταμπάντ αποτελεί την κυριότερη πόλη.
«Ακούσαμε έκρηξη, μετά ήρθε ο καπνός»
Κάτοικοι της περιοχής περιέγραψαν δραματικές σκηνές.
«Ακούσαμε έναν τρομερό ήχο, σαν έκρηξη. Μετά είδαμε μαύρο καπνό να σκεπάζει τα πάντα», είπε ο 63χρονος Νίτιν Τζόσι.
Κάμερες ασφαλείας κατέγραψαν το αεροσκάφος να απογειώνεται πάνω από κατοικημένη περιοχή και να εξαφανίζεται από το πλάνο, προτού εμφανιστεί τεράστια πύρινη σφαίρα.
Τμήματα της ατράκτου βρέθηκαν διάσπαρτα μέσα στα ερείπια του φλεγόμενου κτιρίου, ενώ η ουρά του αεροπλάνου είχε καρφωθεί στην οροφή. Οι αρχές αναζητούν τα δύο μαύρα κουτιά, με την εφημερίδα Hindustan Times να αναφέρει ότι το ένα έχει ήδη εντοπιστεί, χωρίς να είναι σαφές αν πρόκειται για τον καταγραφέα πτήσης ή φωνών πιλοτηρίου.
Παγκόσμια κινητοποίηση
Η Boeing δήλωσε ότι ομάδα ειδικών της είναι έτοιμη να μεταβεί στην Ινδία για να συνδράμει στην έρευνα, ενώ το ίδιο ισχύει για στελέχη της GE Aerospace, που κατασκευάζει τους κινητήρες.
Η αμερικανική κυβέρνηση αποστέλλει κλιμάκιο από την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας (FAA) και το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (NTSB). Ο Αμερικανός Υπουργός Μεταφορών Sean Duffy δήλωσε πως δεν υπάρχουν προς το παρόν στοιχεία που να επιβάλλουν την καθήλωση των Boeing 787, σημειώνοντας:
«Είναι πολύ νωρίς για συμπεράσματα. Η ασφάλεια είναι απόλυτη προτεραιότητα, αλλά δεν μπορούμε να βασιζόμαστε σε εικασίες ή βίντεο στο διαδίκτυο.»
Ο προσωρινός επικεφαλής της FAA, Chris Rocheleau, πρόσθεσε πως, αν προκύψουν ενδείξεις κινδύνου, θα ληφθούν αμέσως μέτρα.
Το πρώτο δυστύχημα για το Dreamliner
Πρόκειται για το πρώτο δυστύχημα στην ιστορία του Boeing 787 Dreamliner, του δημοφιλούς αεροσκάφους ευρείας ατράκτου που τέθηκε σε εμπορική χρήση το 2011.
Το συγκεκριμένο αεροσκάφος είχε παραδοθεί στην Air India τον Ιανουάριο του 2014 και πέταξε για πρώτη φορά το 2013, σύμφωνα με τα στοιχεία του ιστότοπου Flightradar24.
Το Dreamliner θεωρείτο μέχρι πρότινος ένα από τα πιο τεχνολογικά προηγμένα και ασφαλή μοντέλα της Boeing, αν και είχε αντιμετωπίσει τεχνικά προβλήματα με τις μπαταρίες στα πρώτα χρόνια του, ενώ το 2024 βρέθηκε ξανά στο προσκήνιο μετά από καταγγελίες μηχανικού για ελλιπή έλεγχο ποιότητας στην παραγωγή.
Air India: Στα χέρια του ομίλου Tata
Η Air India, η οποία ήταν κρατική μέχρι το 2022, έχει περάσει στον έλεγχο του ινδικού ομίλου Tata, ο οποίος το 2024 ολοκλήρωσε τη συγχώνευσή της με τη Vistara, την κοινή αεροπορική εταιρεία Tata και Singapore Airlines.
Το τραγικό δυστύχημα θέτει σε δοκιμασία την προσπάθεια αναγέννησης του εθνικού αερομεταφορέα της Ινδίας, καθώς και τη φήμη του Dreamliner, ενός μοντέλου που κομβικά επηρέασε τη στρατηγική της Boeing στην αγορά των μακρινών αποστάσεων.