Eκρηκτικές ανατιμήσεις σε βασικά καταναλωτικά αγαθά, έως και πάνω από 170% ενσωματώνει η άνοδος του πληθωρισμού πάνω από το 11% για τον μήνα Μάιο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε σήμερα η Ελληνική Στατιστική Αρχή ο πληθωρισμός τον Μάιο εκτοξεύτηκε στο 11,3% ποσοστό που είναι το υψηλότερο των τελευταίων 28 ετών. Συγκεκριμένα είναι το υψηλότερο ποσοστό, από τον Φεβρουάριο του 1994, όταν είχε διαμορφωθεί στο 11,4%
Το ανησυχητικό είναι πως και η συνέχεια θα είναι δύσκολη, καθώς οι ανατιμήσεις στο ρεύμα, το φυσικό αέριο και τα υγρά καύσιμα επιμένουν, ενώ διαχέονται σε όλη την αλυσίδα παραγωγής οι αυξήσεις τιμών, λόγω του αυξημένου κόστους.
Οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις τον Μάιο, σε σύγκριση με τον Μάιο του 2021, εντοπίζονται στα ακόλουθα αγαθά:
- Φυσικό αέριο, 172,7%
- Ηλεκτρισμό, 80,2%
- Πετρέλαιο θέρμανσης 65,1%
- Καύσιμα και λιπαντικά 36,6%
- Έλαια και λίπη 23,2%
- Αεροπορικά εισιτήρια 22,8%
- Ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία 22,2%
- Εισιτήρια πλοίων 17,7%
- Γαλακτοκομικά και αυγά 14,1%
- Κινηματογράφοι-θέατρα 13,9%
- Κρέατα (γενικά) 13,8%
- Ψωμί και δημητριακά 13,4%
- Λαχανικά (γενικά), 13,0%
- Αυτοκίνητα μεταχειρισμένα 11,5%
- Φρούτα νωπά, 10,8%
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, από τη σύγκριση του Γενικού ΔΤΚ του μηνός Μαΐου 2022 με τον αντίστοιχο Δείκτη του Μαΐου 2021 προέκυψε αύξηση 11,3% έναντι αύξησης 0,1% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2021 με το 2020.
Σε σύγκριση με τον Απρίλιο 2022, παρουσίασε αύξηση 0,7% έναντι μείωσης 0,4% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Ο μέσος ΔΤΚ του δωδεκαμήνου Ιουνίου 2021 - Μαΐου 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Ιουνίου 2020 - Μαΐου 2021, παρουσίασε αύξηση 5,3% έναντι μείωσης 1,5% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Ιουνίου 2020 - Μαΐου 2021 με το δωδεκάμηνο Ιουνίου 2019 – Μαΐου 2020.
Η λίστα των ανατιμήσεων
Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 11,3% τον μήνα Μάιο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Μαΐου 2021, προήλθε κυρίως από τις αυξήσεις στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
- 12,1% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, νωπά φρούτα, λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτεςγλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
- 0,9% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
- 5,6% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
- 35,0% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
- 5,1% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
- 0,5% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομεία και κλινικές. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα.
- 18,8% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.
- 1,3% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές.
- 0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
- 5,1% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
- 0,4% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα ασφάλιστρα οχημάτων.