Πτωτικά για δεύτερο διαδοχικό τρίμηνο και κατώτερα των πρσδοκιών της αγοράς ήταν τα κύρια μεγέθη της Tesla για το β' τρίμηνο Η αυτοκινητοβιομηχανία του Ίλον Μασκ φαίνεται να χάνει μερίδιο αγοράς έναντι πιο προσιτών ηλεκτρικών μοντέλων από ανταγωνιστές, ιδιαίτερα από κινεζικές εταιρείες.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε η εταιρεία, τα συνολικά έσοδα διαμορφώθηκαν σε 22,50 δισ. δολάρια, κάτω από τις εκτιμήσεις των αναλυτών για 22,74 δισ., ενώ τα προσαρμοσμένα κέρδη ανά μετοχή διαμορφώθηκαν στα 0,40 δολάρια, έναντι πρόβλεψης για 0,43.
Η μετοχή της Tesla υποχώρησε πάνω από 4% μετά τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων, ενώ χάνει σχεδόν 18% από την αρχή του έτους, την χειρότερη επίδοση ανάμεσα στους τεχνολογικούς κολοσσούς.
Τα έσοδα από τον κλάδο αυτοκινήτων διαμορφώθηκαν στα 16,7 δισ. δολάρια, έναντι 19,9 δισ. την αντίστοιχη περσινή περίοδο, ενώ τα έσοδα από ρυθμιστικές πιστώσεις μειώθηκαν στα 439 εκατ. δολάρια, από 890 εκατ. πέρυσι.
Οι συνολικές παραδόσεις οχημάτων μειώθηκαν κατά 14% σε ετήσια βάση στις 384.000 μονάδες, σύμφωνα με τα στοιχεία που είχαν ήδη ανακοινωθεί στις αρχές Ιουλίου.
Η εικόνα είναι επιβαρυμένη από τις πολιτικές τοποθετήσεις του Ίλον Μασκ, τη συμμετοχή του στην κυβέρνηση Τραμπ και τις επιπτώσεις των δασμών που έχουν επιβληθεί. Ειδικά στις ΗΠΑ και την Ευρώπη, η εικόνα της Tesla έχει δεχθεί πλήγμα, ενώ οι καταναλωτές στρέφονται σε φθηνότερα υβριδικά μοντέλα και νέους ανταγωνιστές με ισχυρότερη τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης.
Ο οικονομικός διευθυντής της Tesla, Βάιμπαβ Τανέγια, αναγνώρισε ότι οι δασμοί και η λήξη της κρατικής επιδότησης των 7.500 δολαρίων για την αγορά EV στις ΗΠΑ έως τον Σεπτέμβριο, θα επηρεάσουν αρνητικά την πορεία της εταιρείας.
Επιπλέον, η Tesla ανακοίνωσε πως ξεκίνησε τις πρώτες δοκιμαστικές κατασκευές ενός νέου, πιο προσιτού μοντέλου τον Ιούνιο, με στόχο την έναρξη μαζικής παραγωγής στο δεύτερο εξάμηνο του 2025. Η υπόσχεση για ένα «Model 2» γύρω στα 30.000 δολάρια έχει καθυστερήσει, ενώ η εταιρεία αντιμετωπίζει πλέον σκληρό ανταγωνισμό από την Κίνα, με κατασκευαστές να προσφέρουν high-tech δυνατότητες ως στάνταρ και όχι ως premium.
Το στοίχημα του μέλλοντος: Ρομποταξί και ανθρωποειδή ρομπότ
Ο Μασκ επιμένει να στρέφει την προσοχή των επενδυτών στο μέλλον: ρομποταξί και ανθρωποειδή ρομπότ (Optimus). Σύμφωνα με την εταιρεία, τον Ιούνιο ξεκίνησαν πιλοτικές δοκιμές ρομποταξί στο Όστιν του Τέξας με περιορισμένο αριθμό επιβατών και παρουσία ανθρώπινου συνοδού, με στόχο τη σταδιακή επέκταση.
Ο Μασκ δήλωσε ότι μέχρι το τέλος του 2025, η Tesla θα μπορούσε «τεχνικά» να προσφέρει υπηρεσίες αυτόνομης μετακίνησης στο 50% του πληθυσμού των ΗΠΑ, υπό την προϋπόθεση ότι θα δοθούν οι απαραίτητες εγκρίσεις.
Ωστόσο, η Tesla υστερεί εμφανώς σε σχέση με ανταγωνιστές όπως η Waymo της Alphabet, που ήδη λειτουργεί εμπορικά σε πολλές πόλεις, χωρίς συνοδό.
Λοιποί τομείς και μελλοντικές προκλήσεις
Η Tesla αύξησε τα έσοδά της στον τομέα υπηρεσιών και άλλων δραστηριοτήτων, κυρίως λόγω της ενίσχυσης των κερδών από το δίκτυο Supercharger. Η εταιρεία ανέφερε 18% αύξηση στις θέσεις φόρτισης και 7.377 σταθμούς σε λειτουργία παγκοσμίως.
Η αξία των ψηφιακών περιουσιακών στοιχείων της Tesla (π.χ. bitcoin) ανήλθε στα 1,24 δισ. δολάρια, έναντι 722 εκατ. πέρυσι.
Ο ίδιος ο Μασκ προειδοποίησε ότι μπορεί να ακολουθήσουν «δύσκολα τρίμηνα», ενώ αναλυτές εκτιμούν πως ενδεχομένως να εξεταστεί στο μέλλον και νέα έκδοση μετοχών για χρηματοδότηση των φιλόδοξων project στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης και της αυτονομίας.