«Την στιγμή που με βάση την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (έκθεση ενισχυμένης εποπτείας) η Ελλάδα εκτιμάται ότι θα βρεθεί αντιμέτωπη με μια πρωτοφανή ύφεση το τρέχον έτος της τάξης του 10% του ΑΕΠ, αναμέναμε περισσότερο γενναία μέτρα για την αποτροπή αυτής της ιδιαίτερα δυσμενούς εξέλιξης, που θα οδηγήσει σε χιλιάδες λουκέτα και απώλειες θέσεων απασχόλησης. Θυμίζουμε ότι σε πρόσφατη έρευνα του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ καταγράφηκε ότι λόγω της υγειονομικής κρίσης κινδυνεύουν να κλείσουν το επόμενο διάστημα 1 στις 7 επιχειρήσεις. Με μια μετριοπαθή εκτίμηση το ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ έκανε λόγο για κίνδυνο απώλειας 250.000 θέσεων απασχόλησης εάν δεν υιοθετηθούν τα κατάλληλα μέτρα που θα αποτρέψουν αυτήν την εξέλιξη», αναφέρει η ΓΣΕΒΕΕ στην ανακοίνωσή της.
Η ΓΣΕΒΕΕ θεωρεί ότι θα πρέπει να εξαντληθούν όλες οι δυνατότητες προκειμένου να αποφύγουμε τις δυσμενέστερες των επιπτώσεων από την υγειονομική κρίση.
Στο πλαίσιο αυτό προτείνουμε τα εξής:
• Η μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση όφειλε να είναι πολύ μεγαλύτερη (στο 6% από το 24% κι όχι στο 13%), να συμπεριλάβει όλα τα προϊόντα (κι όχι μόνο καφέ και μη αλκοολούχα) και η ισχύς της να μην εκτείνεται μόνο μέχρι την 31η Οκτωβρίου 2020!
• Η κατάργηση της προκαταβολής φόρου για το οικονομικό έτος 2020 (εισοδήματα 2019) να έχει γενική κι όχι επιλεκτική ισχύ, με κριτήριο την πτώση του τζίρου για τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο και Μάιο άνω του ενός ποσοστού, όπως εξήγγειλε ο υπουργός Οικονομικών, κ. Χρ. Σταϊκούρας στις 20 Μαΐου.
Στο φορολογικό πεδίο η ΓΣΕΒΕΕ επαναφέρει τις προτάσεις της, που εν συντομία έχουν ως εξής:
• Άμεση θεσμοθέτηση ειδικού ακατάσχετου επιχειρηματικού λογαριασμού. Τα έσοδα μιας επιχείρησης δεν αποτελούν καθαρά κέρδη, αλλά προορίζονται για να καλύπτουν σημαντικό μέρος των υποχρεώσεων και της καθημερινής λειτουργίας της επιχείρησης (π.χ. τρέχουσες ασφαλιστικές εισφορές εργαζομένων και εργοδότη, τρέχουσες οφειλές προς εφορία, μισθοδοσία, οφειλές προς προμηθευτές, κόστος ενέργειας και μετακινήσεων, δανειακές υποχρεώσεις της εταιρείας, διάφορα άλλα τέλη κ.α.).
• Κατάργηση του φόρου πολυτελείας στους μεταποιητικούς κλάδους της ελληνικής οικονομίας (πχ αργυροχρυσοχοΐα – γουναρικά).
• Κατάργηση τέλους επιτηδεύματος.
• Παράταση προθεσμίας αντικατάστασης φορολογικών ταμειακών μηχανών έως 31/12/20.
• Μείωση συντελεστή φορολόγησης των εταιριών στο 20% για τα το τρέχον φορολογικό έτος.
• Έναρξη εφαρμογής της νέας κατώτατης φορολογικής κλίμακας (9%) για τις ατομικές επιχειρήσεις και τους ελευθέρους επαγγελματίες από το οικονομικό έτος 2020 (εισοδήματα 2019).
• Επαναφορά του αφορολόγητου ορίου για τους Επαγγελματίες, Βιοτέχνες και Εμπόρους , στο πλαίσιο της ισονομίας.
• Κατάργηση του συμπληρωματικού φόρου ΕΝΦΙΑ των επιχειρήσεων και αυτοαπασχολουμένων για τα ιδιοχρησιμοποιούμενα επαγγελματικά ακίνητα.
• Αύξηση του μέγιστου ύψους κύκλου εργασιών για τους μη υπόχρεους υποβολής ΦΠΑ στα 30.000 €.
Σε ό,τι αφορά τις φορολογικές και ασφαλιστικές ρυθμίσεις «η δυνατότητα αναστολής πληρωμής των δόσεων βεβαιωμένων οφειλών προς τη φορολογική αρχή σε όσες επιχειρήσεις παραμένουν κλειστές, καθώς και στους κλάδους του τουρισμού, της εστίασης, των μεταφορών, του πολιτισμού και του αθλητισμού, και για τον μήνα Ιούνιο», όπως εξαγγέλθηκε χθες από τον αρμόδιο υπουργό είναι αναγκαία αλλά δεν φτάνει!
Η ΓΣΕΒΕΕ επαναφέρει τις προτάσεις της για την διαχείριση του ιδιωτικού χρέους:
• Πάγωμα καταβολής ρυθμισμένων ληξιπρόθεσμων φορολογικών οφειλών τουλάχιστον μέχρι τις 31/12/2020 με αντίστοιχη επέκταση του συνολικού χρόνου αποπληρωμής και καταβολή από 1/1/2021, ως συνέχεια της τελευταίας ενήμερης καταβολής.
• Επέκταση της νέας πάγιας ρύθμισης οφειλών από 24 σε 48 δόσεις για τις επιχειρήσεις που πλήττονται από την υγειονομική κρίση.
• Πάγωμα καταβολής ρυθμισμένων ληξιπρόθεσμων ασφαλιστικών οφειλών τουλάχιστον μέχρι τις 31/12/2020 με αντίστοιχη επέκταση του συνολικού χρόνου αποπληρωμής και καταβολή από 1/1/2021, ως συνέχεια της τελευταίας ενήμερης καταβολής. Εναλλακτικά αντί της επέκτασης του συνολικού χρόνου αποπληρωμής να δοθεί η δυνατότητα μεταφορά τους στο τέλος του ασφαλιστικό βίου είτε για εξαγορά τους είτε αφαίρεσης τους από τον ασφαλιστικό χρόνο του ασφαλισμένου.
• Επέκταση της πάγιας ρύθμισης οφειλών από 12 σε 36 δόσεις για τις επιχειρήσεις που πλήττονται από την υγειονομική κρίση.
• Αναστολή κάθε είδους εισπρακτικών και αναγκαστικών μέτρων από το ΚΕΑΟ για όσο διάστημα διαρκεί η υγειονομική κρίση.
Σε ό,τι αφορά τα μέτρα για την εργασία, θεωρούμε ότι το πρόγραμμα SURE θα πρέπει να συμπεριλάβει και τους αυτοαπασχολούμενους που ήδη καταγράφουν σοβαρή απώλεια των εισοδημάτων τους.
Επιπλέον το πρόγραμμα επιδότησης των ασφαλιστικών εισφορών των μερικώς απασχολούμενων θα πρέπει να επεκταθεί σε όλες τις επιχειρήσεις που πλήττονται από την υγειονομική κρίση.