Κύματα τουριστών συνεχίζουν να καταφθάνουν στην Ελλάδα, οι πληρότητες στα ξενοδοχεία και τα καταλύματα είναι υψηλές, το κέντρο της Αθήνας “βουλιάζει” από τουρίστες. Η ελληνική τουριστική βιομηχανία εμφανίζει κι εφέτος υψηλές επιδόσεις. Ομως τα πρώτα “σύννεφα” έχουν αρχίσει να εμφανίζονται στον ορίζοντα.
Οι ροές ξένων ταξιδιωτών και παραθεριστών αρχίζουν να επιβραδύνονται – όχι λόγω τέλους της σεζόν. Οι κρατήσεις για τους επόμενους μήνες είναι λιγότερες από πέρυσι, ενώ στα ευρωπαϊκά κοινωνικά δίκτυα και στα τουριστικά blogs πυκνώνουν οι αρνητικές κριτικές για την Ελλάδα. Οχι για τις παραλίες και τα αρχαία της, αλλά για τις τιμές.
Το βασικό μοτίβο:
- «Η Ελλάδα παραμένει ένας από τους πιο όμορφους προορισμούς παγκοσμίως. Ομως η σχέση ποιότητας-τιμής δεν είναι πλέον ελκυστική»
Οι τιμές για διαμονή, φαγητό και ψυχαγωγία έχουν αυξηθεί τόσο που καθιστούν πλέον την Ελλάδα “ακριβό” προορισμό. Αυτό έχει αρχίσει να φαίνεται στις κρατήσεις και στα σχόλια των επισκεπτών.Το επισημαίνουν επίσης μεγάλοι tour operators από την Ευρώπη, ως βασική αιτία για την παρατηρούμενη επιβράδυνση-κάμψη των κρατήσεων.
Ακριβή και για τον μέσο Γερμανό
Οπως αναφέρουν, Ελλάδα, Κροατία και Ισπανία είναι πλέον ακριβές για τον μέσο Γερμανό και Βρετανό τουρίστα, πανάκριβες για τον μέσο Πολωνό και Τσέχο ή οποινδήποτε άλλον από την κεντροανατολική Ευρώπη.
Σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος και φορέων του κλάδου, το μέσο κόστος διαμονής στα ελληνικά νησιά ανέβηκε κατά 18% σε σχέση με πέρυσι. Σε premium προορισμούς, όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη, οι αυξήσεις ξεπερνούν το 25%.
- Στην Αθήνα το κόστος διαμονής, η εστίαση και οι καθημερινές δαπάνες έχουν αυξηθεί κατά 20%-25%.
Στελέχη μεγάλων ταξιδιωτικών πρακτορείων αναφέρουν ότι, σε αντίθεση με την ευφορία και την αισιοδοξία που επικρατούν, οι κρατήσεις τον Σεπτέμβριο είναι μειωμένες κατά 12%. Κατά τις εκτιμήσεις τους, η κάμψη θα είναι μεγαλύτερη τον επόμενο μήνα.
Δυσανάλογες αυξήσεις
Οι επιχειρηματίες του κλάδου δικαιολογούν την άνοδο με την αύξηση του κόστους λειτουργίας – από την ενέργεια και τις πρώτες ύλες μέχρι τη μισθοδοσία.
Ωστόσο, οι ειδικοί επισημαίνουν ότι οι αυξήσεις τιμών είναι δυσανάλογες σε σχέση με την άνοδο του κόστους - και δεν συνοδεύονται από αντίστοιχη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) προειδοποιεί ότι, αν δεν υπάρξει στρατηγική προσαρμογής τιμών και αναβάθμισης υπηρεσιών, η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει έδαφος από ανταγωνιστικούς προορισμούς, όπως η Τουρκία, η Μάλτα, η Τυνησία και η Πορτογαλία, όπου οι τιμές παραμένουν σε πιο προσιτά επίπεδα.